Johan- 0 Postad 19 December , 2009 Tjenare, Nu till våren siktar jag på att köpa en lite modernare utomborsmotor till båten. För tillfället så har jag en 60hp från 1970, vilket som säger sig själv går inte och ha längre Nu till frågan, Jag vill ha en större, starkare motor typ 80-100hp klassen. Men ska jag ha en rak eller v4. När det gäller årsmodell så blir det typ 90-talare. Så ni som har efarenhet av t16, kom gärna med tips osv. God jul/Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piggelina 0 Postad 21 December , 2009 Hej! Jag hade en B16 från 1980 till 1990 med en rak 4-cyl Mercury 80 hkr. Klockades på uppmätt distans till 38,5 knop. Vid toppfart hade den en tendens att vingla lite, detta hade nog inte hänt med modern hydraulisk glappfri styrning. Planade upp med 13 personer (vuxna karlar). fantastisk acceleration med en person i, man kunde nästan få den att lyfta helt ur vattnet. En god vän hade en Evinrude 115 hkr, enligt honom gjorde den 46 knop och även den vinglade lite på toppfart. Båten var godkänd för 50 hkr, men jag hade inga problem med sprickor eller dylikt efter 10 år med 80 hkr. Faktiskt en av de roligare båtar jag haft! Jag tycker nog att 80 hkr var rätt optimalt, speciellt för att den planade upp med hur mycket last som helst. Den gick mest i relativt skyddade vatten i Fjällbackas skärgård, blev det lite högre sjö slog det rätt bra. En liten egenhet hade den, den var svår att plana upp i hård motvind om man var ensam, det var fasligt nära att den tippade över. Blåste det hårt planade jag upp i medvind för att sedan vända fören dit jag skulle. Anledningen till detta var givetvis att nästan all vikt var längst akterut, motor, tank, batteri samt föraren. Å andra sidan gick den ju rätt fort. Detta var ju tider innan powertrim blivit mer eller mindre standard, trim hade gjort gott i dessa situationer. Din fråga var om du skall ha en rak eller V4. Spelar nog ingen roll, men jag skulle satsa på 2T då de väger betydligt mindre än 4T. En 100 hkr 4T blir nog väl mycket vikt akterut. Ha kul Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piggelina 0 Postad 21 December , 2009 Hej igen! Är det båten på bilden? Det är väl en T17, inte B16? Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 21 December , 2009 Varken T17 eller B16 utan som trådskaparen skriver en T16U. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser