Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Castor_Troy

Back och tomgångsproblem OMC Cobra

Rekommendera Poster

Hej alla glada!

Jag är ny här på forumet, men jag tänte att jag kastar ut ny tråd ga. Jag har googlat  och sökt ganska mycket på detta problem men jag har inte ritktigt samma problem.

Jag har ett infällt reglagae på min Sunbird från -90 med ett OMC Cobra drev. Reglaget går lätt när det är utdraget i friläge men riktigt trögt i växelläge. Och när jag ska lägga i växeln måste jag vara ordentligt snabb för att den inte ska hinna dö innan jag fått upp varvtalet. Jag har testat att trycka på microbrytarna men inget händer.. inte på nån utav dom två..

Jag har försökt få i backen men det är bara att glömma, jag vet inte om den går i som den ska, reglaget går så pass långt åt det hållet så det känns inte rätt, men det är svårt att veta när man inte har nån tomgång heller.. men vad jag kan minnas varvade jag lite på tomgån och försökte skicka i backen men inget hände.

Någon som har tips och råd om detta? Mycket tacksam för svar! Mvh / Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trögheten löser du med ny växelvajer, den som går från växelplattan ned till drevet. Att du inte får i växlarna beror på att microbrytaren är satt ur funktion alternativt att slaglängden på växelvajer-pinnen är felaktigt inställd, alternativt ESA-modulen. Justeringen måste vara exakt, annars  bryter microbrytarn strömmen till motorn i fel läge alternativt, du får inte i växeln (brukar iofs gå med lite tryck i näven mot reglaget men det är inte bra för drevet).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fungerar inte det att manuellt aktivera microbrytarna o inget händer är det fel på växelmodulen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret! Då har jag nåt att byta! Men då menar du alltså inte den långa vajern från reglaget utan bara sista biten om jag förstår det rätt? Jo jag har tvingat i framåtläget några gånger men det känns inge vidare för drevet som du säger... Var sitter ESA-modulen? är denna en dyr historia?

Stort tack för ditt svar! Ha en riktigt god jul!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det är inte en reaktion när jag trycker på dom med motorn på tomgång. Då är det alltså växelmodulen (ESA?) som behöver bytas?

Stort tack för svaret och ha en rigtigt god jul!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Om du fortsätter att växla med ej rätt justerat eller felaktig ESA-modul så lovar jag dig att det blir dyrt!! Om du är intresserad av att lösa detta problem själv så skall du börja med att läsa denna sida http://www.hastings.org/~stuart/cobra/index.html

Om inte så lämna bort för åtgärd, väl värt pengar och jävelskap som kan uppstå.

Mvh

Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Been there, done that. Jag skulle leta efter ett SX-drev om jag var du.

Jag hade en 2455:a tidigare som jag bytte vajer på (den sista ner till drevet).
Det är ett j-a pyssel att få till inställningarna. ESA-modulen och microbrytarna är känsligare än en bäbisröv när man ska få allt att lira.

Anlita en expert. Du sparar mycket tid och tårar på det, om du inte vill leta efter ett SX-drev..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Anders!

Du fick artikelnumret av Wanmar. Det finns flera firmor som tar hem OMC & Cobra-delar. Jag har köpt av Lidingö Marin och dom har ofta delarna på lager. Per där är jättereko att ha att göra med. Göran på Drev.se kan även han ta hem vissa delar på beställning.

Som sagt, anlita en expert just på Cobra. Snåla inte på detta, det gjorde tyvärr jag. Mercruiser och VP-mekaniker som jag anitat har bara svurit, kliat sig i huvudet och misslyckats med att justera in allt korrekt. Rätt inställt är Cobra bra. Vid felaktigheter är det ett rent h-e. Vet inte hur många berg och bryggor jag ränt in i p g a microbrytarstrul.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej!

Har någon testat den här med elektronisk tändning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret!

Jag ska höra runt lite med firmorna i Karlstad trakten där jag bor och se ifall det är någon som kan dessa drev. Men risken är väl att det få bli än längre tur om dom inte finns på orten. Jag såg nu är jag sökte lite på Enio att det fanns ett ställe i Örebro Björn Törnqvist AB som har OMC som varumärke bl a. Ska kolla med dom tänkte jag. Jag är också rätt trött på att ramma bryggor!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejdu,en julklapp ifrån mig,jag har haft Omc drev,har Sx idag,sluta hålla på med skiten du har,sx finns nu till mycket bra pris.Bara att skruva fast å åka,sen slipper du alla problem,alla pengar du lägger i Omc loosar du,God Jul,då kan du slänga microbrytarna åt helvete

Senast ändrad av Gusta | 25 december 2009 | 09:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...