Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Quozter

Septiktank

Rekommendera Poster

Hej,

Läste med intresse denna tråd, men jag har en fundering. På min nyköpta båt finns en eltoa installerad. Avloppet är enligt alla konstens regler men tilloppet går direkt från bordgenomföringen utan luftning. Om jag lägger slangen i en slinga upp över vattenlinjen med ett luftning rinner väl vattnet ner så att en sträcka av slangen blir luftfylld. Likaså strömmar väl en del luft in när man spolar. Hur klarar spolpumpen det?

/Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har många bra idéer och fiffiga lösningar, men jag vet inte om risken för en kaka i botten är så stor.  Du skrev väl tidigare att du har en elektrisk toalett med kvarn.  Då är ju allt avfall finfördelat och borde inte orsaka något större problem.

Jag tror att dåligt toapapper som inte löser upp sig ordentligt i vattnet i kombination med manuell toalett som kör ner det helt i tanken är det som kan orsaka stopp.  Om man har en elektrisk tömmningspump borde borde detta inte heller vara något större problem, det är bra sug i dem!

Själv har jag manuell toalett och elektrisk tömningspump med kvarn och har aldrig haft några problem. Så fort båten rullar lite så blir ju skiten omblandad.

Fick jag lov att välja mellan pest eller kolera - stopp i tanken eller skit på durken så är mitt val enkelt.

Om man som du har tömning med självfall kan man ju alltid gardera sig genom att mellan tanken och bordsgenomföringen göra ett påstick med en 1/2 kulventil.  Här kan man vid ett stopp i tanken koppla på en vattenslang och blåsa bort proppen vid utloppet i tanken, med bordsgenomföringen stängd såklart.

Nu menar jag inte alls att ett dykrör är en dålig idé, man vill ju göra allt man kan för att slippa problem med sitt  avfall. Det är ju inget vidare trevligt jobb den dagen man får problem.

Ang 25 mm avluftning så tror jag att jag sett dem i Vetus katalog.

Oskar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...