Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Lars69

Farliga flytoveraller??

Rekommendera Poster

Praktiskt Båtägande varnar för flytoveraller. Någon som trillat i vattnet när det varit kallt och har egna erfarenehter? Tydligen är de förbjudna i Finland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vilket sammanhang varnar man för flytoveraller? En flytoverall är ju ingen räddningsdräkt och ska inte användas som en sådan i kallt vatten. Gör folk det ändå, och stryker med, så är det ju knappast overallen det är fel på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De menar att många använder flytoverallen istället för flytväst och att det många gånger är svårare att hålla huvudet ovan vattenytan med flytoverall än om man inte hade något alls eftersom det ofta samlas luft runt bål/rumpa som gjorde att den delen flöt upp och huvudet sjönk ner.

Hänvisar till tester i Finland.

Jag har haft en viss tilltro till overallen och kommer försöka bada med den innan jag litar på den som ersättning till flytvästen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, jag trillar i minst 2 ggr/år. Dels första vinterfisket när isen nääääästan bär, samt det sista som går av isen på våren. Sen nån gång till ibland. Från båt har jag aldrig åkt i sjön ofrivilligt, men jag har ett par gånger hoppat i för att testa i varierande sjögång.

Erfarenhetsmässigt så är det GRYMT bra med en ordentlig flytoverall/räddningsoverall om man går genom isen. Det blir vips mycket enklare att ta isg upp än om man endast skuylle använt isdubbar, samt om man är tillräckligt snabb upp behöver man inte ens åka hem och byta om för att fortsätta fisket. Vattnet hinner inte igenom mer än ibland litegrann i nån stövel, men då byter man ju bara sockar o på med en plastpåse så är dagen räddad.

Att ta sig upp tillbaka i en båt är dock värre. Har man ingen ordentlig badstege kan man få kämpa på bra för att ta sig upp om man skulle vara ensam. Dock, jag rekommenderar att komplettera med en väst, för att som ovan nämndes kunna hålla huvudet högt. En autouppblåsande funkar bra.

Själv använder jag Fladens värstingoverall som är klassad som räddningsdräkt och uppfyller en del krav, tex att hålla personen varm si o så länge i kallt vatten. Tror det var vid en vattentem 4-5 grader i nån timme med max ett par graders nerkylning. Finns säkert att googla fram om man orkar ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast här diskuteras flytoveraller. Som snabbt vattenfylls när man trillar i men ger viss flytkraft. tyvärr ofta flytkraft på fel ställe. I Finland har man tröttnat på att folk använder dem som ersättning för flytväst och har lagt kategoriskt förbud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, här diskuteras flytoveraller, men grejen är ju den att Fladens overaller säljs just som.. flytoveraller. Om än med prestanda som möter den ISO-massasiffrornormen som krävs av räddningsoveraller. Min väger inte mer än en vanlig flytoverall och benämns i dagligt tal just så. F.ö tror jag att alla Fladens nyare overaller klarar dessa specifikationer. Det enda jag kan tänka mig gör en flytoverall farlig är just avsaknaden av flytkraft för huvudet (eller hur man nu ska uttrycka sig) Men att man helt kategoriskt förbjuder dem tycker jag är vansinnigt.. kan man inte köpa dem i Finland kommer säkert ett antal idioter att köpa en skoteroverall istället.. och fortfarande köra utan flytväst. För det är nog inte som flytplagg dom mest används av gemene man/fiskare, utan som ett perfekt plagg att stänga ute kyla, vind o väta. Dessutom med flytkraft som bonus

EDIT: Den är alltså inte vattentät vid en stunds vistelse i vattnet, men har vattenlås-muddar i armar o ben. De ggr jag åkt igenom har jag varit upp på isen igen inom 20-30 sekunder, o på den tiden är det stövlarna som får sig en tvätt invändigt. Litegranna hamnar ju innanför overallen, men inte mycket. De ggr jag hoppat i från båten och simmat runt ett varv innan jag gått upp så har den vattenfyllts. Men vattnet stannar kvar och värms upp av kroppen väldigt snabbt.

Senast ändrad av KillerBoo | 19 december 2009 | 00:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och nu har jag gjort det igen ;)

Skulle ut och pimpla lite abborre idag och isen höll inte så bra när man kom ut en bit från land. Den höll på de första ställena, men inför sista timmen gick jag längre ut o då sa det kras. Resultat: Blöt om ena foten, samt litegranna runt halsen eftersom jag inte dragit upp dragkedjan helt.

Man rasar igenom, och kommer upp-ploppandes igen och med bra reaktionsförmåga så hinner knappt fiskepolaren se vad som hänt. Jag var uppe innan han ens hunnit vända sig om. Men han hörde mig haha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...