loken 0 Postad 17 December , 2009 Hej! Jag funderar på att byta ut mitt Cobradrev till ett Volvo SX hur går man till väga, hur monterar man växelviren? Hur monterar man kylslangar från drevet till impellerpumpen vid motorn? Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 18 December , 2009 Hej Stefan! Har varit inne på samma spår men det lutar istället åt detta konverteringskit ett begagnat Alpha One Gen II. Blir billigare än ett SX (15-20 ca) http://www.drevman.se/html/omc_konverteringskit.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loken 0 Postad 18 December , 2009 Hej! Tack för tipset jag får ta en funderare hur det blir Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 20 December , 2009 SX-drevet med sin konkoppling har en stor fördel eftersom du slipper microbrytaren. Jag har haft enorma problem med detta på mitt Cobra i alla år och skall ny byta, antagligen till mercruiser Alpha One Gen II och via konverteringssatsen om jag inte hittar ett begagnat SX för en rimlig penning Mvh Fredric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2459 0 Postad 23 December , 2009 Hej Går det att ha elektronisk tändning om man byter till alpha? Eller måste man ha kvar esa modulen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 24 December , 2009 Enligt tillverkaren rekommenderas att man förbikopplar ESA-modulen: Citerar text ur step 7 ur installationsmanualen: An optional but highly recommended step is to bypass the OMC ESA system. Basically we will connect the negative side of the coil to the shift interrupter switch. To do this we will use the wire included in the kit I övrigt ser du allt kring monteringen här: http://www.sterndrive.cc/pdfs/conversion.pdf Senast ändrad av Fredric_sthlm | 24 december 2009 | 13:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 6 Januari , 2010 En liten koll innan jag slår till, har nu hittat ett SX drev som enligt säljaren har utväxling 1,60. Visst funkar detta även på en V8 (260 hk) om man använder rätt propellerstigning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 7 Januari , 2010 Ingen som har koll på detta kring utväxlingen? :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 7 Januari , 2010 Den utväxlingen finns på dagens SX-drev för V8-motorer. Kólla med Drevia eller volvo-Penta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 19 Januari , 2010 Nu är SX-drevet inhandlat! Nu hoppas jag att monteringen i vår ska gå bra. Hur har det gått för dig Stefan? Mvh Fredric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 29 Januari , 2010 En fråga gällande monteringen av SX på OMC-sköld: Detta skall ju passa rakt av och det ser jag ju t o m med ögonen att dom sex bultarna passar. Vad jag undrar över är hur jag gör med växelvajern som kommer ner i drevet. Idag (cobramonterat) så styr ju växelvajern växelföraren på cobradrevet. När jag skruvar loss täckkåpan på mitt nya SX-drev så är det i drevet ett hål där växelvajern skall löpa igenom och sedan kopplas ihop med växlingsmekanismen i drevet. Hur gör jag detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 29 Januari , 2010 Förr när Volvo tillhandahöll konvertingskit (till vettiga priser) från OMC Cobra till SX så ingick allt för ombyggnaden och om jag inte minns fel så var det en annan växelwire som behövdes förutom motormonterad sjövattenpump. Men finns säkert nån här som har bättre koll på Volvo än jag Men att wiren är olika tror jag du kan räkna med eftersom den inte ens sitter på samma ställe på respektive drev som du själv nämner.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 29 Januari , 2010 Jag har redan vattenpumpen på motorn på min Mercruiser 5,7 EFI så det är klart. Ja en annan växelvajer infästning förstår jag att jag behöver. Tar man då bort leden som länkar ihop gamla växelvajern med gamla växelföraren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 29 Januari , 2010 Googlade lite och hittade detta som friskade upp minnet lite. Volvo har en direktwire från drevet till reglaget vid förarplatsen.http://www.baylinerownersclub.org/forum/showthread.php?t=32163 Men kanske läge att invänta fler svar. Jag är inte så hemma på Volvo som jag tror du vet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 29 Januari , 2010 Tack Micke, skönt att det finns några som inte tittar på Let´ s Dance denna fredag ;-) Det verkar logiskt och smidigt att ha en lång växelvajer där man slipper skarva via växelplattan. Ngn som VET att det är såhär man gör? Kanske t o m har artikelnumret på den nya långa växelvajern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 29 Januari , 2010 Jag vet så mycket att wiren har olika nummer beroende på längd (så klart). När man byter ut en befintlig Volvo wire så står det nummer på wiren så man vet vilken man ska ha men det funkar ju inte i ditt fall. Men det borde nån kunna hjälpa till med. Let´ s Dance? Vad är det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 1 Februari , 2010 Kanonbra, då är det bara att mäta upp längden från reglaget då. Hur drar jag sedan denna genom skölden? Tar jag bort den del där cobravajern annars fästs? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 5 Februari , 2010 Svar från den alltid trevlige och snabba Göran på Drev.se: Det ska vara en vanlig typ 31-kabel som går från reglaget till drevet. Genom skölden går den på samma sätt Så nu vet vi :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 15 April , 2010 HJÄLP! Sjösätter nu i helgen och skulle idag med en mek sätta dit SX drevet som alla säger passar rakt på OMC skölden. Meken är proffs på Mercruiser men har inte monterat ett SX på OMC-sköld förut och förlitade sig på dom uppgifter jag fått av vissa på forumet här, samt Micab och drev.se. Jag har på inrådan av Micab och Drev.se inhandlat: Ny packning mellan drev och sköld (vanliga OMC-packningen) Ny växelvajer som ersätter dom båda tidigare vajrarna för OMC samt tagit bort microbrytarna. 233-kabel (hette inte 31-kabel som Göran på drev.se sade). Fråga 1: Den gamla nedre växelvajern sitter gängad in i skrovet. Hur tätar jag kring den nya vajern där den går in genom akterspegeln, på den finns ingen gänga? På insidan går ju vajern upp genom en bälg/1 m lång slang men det måste väl tätas på utsidan?! Fråga 2: Hur fixerar jag vajern i ytterskölden. Den går ju bara genom hålet i skölden och detta hål är ju större än vajerhöljets dm. Vajen måste naturligvis sitta fast i ytterskölden innan änden fästs inuti drevet, men i vad?! Ngn kunnig som gjort detta eller som vet??!! (ska naturligtvis snacka med Micab och drev.se imorgon men vill gärna få snabb hjälp redan nu) Senast ändrad av Fredric_sthlm | 16 april 2010 | 10:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 16 April , 2010 Ingen här visste. Svarar mig själv här för att hjälpa andra som får problem med detta i framtiden. Fråga 1: Den gamla nedre växelvajern sitter gängad in i skrovet. Hur tätar jag kring den nya vajern där den går in genom akterspegeln, på den finns ingen gänga? På insidan går ju vajern upp genom en bälg/1 m lång slang men det måste väl tätas på utsidan?! Svar: Det behöver enligt Micab ej tätas, den grova slangen som sitter på insidan tätar. Jag kommer dock att spruta in Sikaflex kring kabeln för säkerhets skull. Onödigt enligt Micab, bra och ngt tryggare tycker jag. Fråga 2: Hur fixerar jag vajern i ytterskölden. Den går ju bara genom hålet i skölden och detta hål är ju större än vajerhöljets dm. Vajen måste naturligvis sitta fast i ytterskölden innan änden fästs inuti drevet, men i vad?! Svar: Micab har en liten bricka som jag fixerar vid hålet i Pivo-huset som vajern löper igenom. Kostade inte många kronor. Denna bricka passar spåret i vajerhöljet så att allt sitter på plats. Man lär sig, snart expert på Cobra känner jag. Håler tummarna att allt faller på plats i dag :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 17 April , 2010 Då är jag här igen, arg som ett bi. Micab m fl har noll koll! Den lila brickan som skall hålla reglagekabeln i pivåhuset passar inte. Uppskjuten sjösättning p g a detta imorgon. NGN SOM BYTT FRÅN COBRA TILL VOLVO PENTA SX SOM VET!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 17 April , 2010 Jag vet/känner en kille som gjort exakt detta. Trodde inte detta skulle vålla dej så stora bekymmer för det är ju trots allt ett mycket vanligt byte. Jag kan kolla med honom om jag får ge ut hans telnummer och så mailar jag dej om du inte löst det innan dess.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 18 April , 2010 Tack Micke! Upskattar verkligen denna ínsats. Inget kul idag att låta pärlan stå kvar på land när alla andra badade. Nej detta är inget ovanligt ingrepp och det finns ju en uppsjö av båtar som bytt till SX. Bifogar en bild på problematiken som visar hur den nya växelvajern kommer ut genom pivåhuset och det finns ingestans att fästa vajerhöljets skåra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 18 April , 2010 ..och så tycker jag att detta känns konstigt. Ska det verkligen bara se ut såhär som Micab säger? Tätar verkligen vajerslangen på insidan tillräckligt. Sikaflex är naturligtvis en lösning men det är hemsnickrat. Borde ju finnas en vajer med motsvarande gängor som den gamla OMC-vajern sitter infäst med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 19 April , 2010 Äntligen ngn som har koll. Lindströms Båtvarv på Dalarö. Jag behöver ett nytt pivåhus 3857979 heter det http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7749307-44-10670.aspx... 5000 spänn, surt men vad gör man...? :-( Hittade samma del i USA för 2700 (rekommenderat utpris) Helt sjukt att svenska delar är billigare på andra sidan pölen... Senast ändrad av Fredric_sthlm | 19 april 2010 | 12:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 20 April , 2010 Jag kollade detta med den killen jag nämner här ovan och han hade inte bytt pivåhuset även om det enligt Volvo är meningen att man ska göra det. han gängade wiren och satte sen fast den på ungefär samma sätt som OMC wiren sitter. Och ingen tätning där wiren går in i aktern. Wiren går ju i ett rör/slang och längst upp har åtminstone OMC en liten gummibälg sitter och även utan den så kommer inget vatten in. Den sitter långt över vattenytan.. Jag mailar dej telnummer till honom. Det ar helt ok att ringa om du ville om du inte redan investerat i nytt hus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 20 April , 2010 Tack Micke! Kvart över åtta i morse klev jag ut ifrån Micab med ett nytt pivåhus och körde direkt ned till båten och smällde dit det. Tror även jag att det borde funka med det gamla med lite modifiering men jag har en viss begränsning i denna typ av aktivitet och vill inte göra ngt själv som jag får ångra när ngt rasar ute vid Björkskär... :-) Behöver nog ringa den där killen ändå och fråga om man behöver använda dom medföljande spacers, cylindrarna som man ska sätta in i trimkolvarna för att korta ned momentet då Cobras kolvar går längre ut. Du klanske redan vet detta? Riktigt bussigt av dig för förmedlingen av kontakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomasha 0 Postad 10 Maj , 2010 Intressant läsning, jag bytte själv ut Cobra drevet mot ett begagnat SX drev i helgen. Förra ägaren till drevet driver en VolvoPenta service så han borde väl veta ungeför hur det skall vara gjort. Här kommer lite information hur det var gjort på mitt drev som referens. När jag köpte drevet fick jag även med skölden, vattenpumpen och den längre växelvajern. Som tidigare nämnts så går växelvajern raka vägen ut till växelmekanismen i drevet och sitter fast med en sorts bricka i pivohuset. Ingen tätning finns för vajern genom akterspegeln utan det är meningen att bälgen på insidan skall vara tillräcklig tätning (skulle säkert inte skada med en extra tätning). Jag skruvade själv bort mikrobrytarna och ESA modeulen för att slippa några saker som kan jäklas. Vattenpumpen monterades fast på vevaxelns remskiva så det blev till att dra några nya slangar för att få ihop det. Nu vet jag inte om det gjorts någotr för att korta ned momentet i trimkolvarna men dom verkar gå redigt långt ut så jag betvivlar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 11 Maj , 2010 Korrekt, med pivåhussatsen följde ett par spacers med som man skall montera inuti trimcylindrarna, men att skruva isär ett par gamla trimkolvar som är ärgade tror jag och flera mek-kompisar är svårt att få tätt igen så jag lät bli. Jag tänkte istället (får bli nästa säsong för nu är båten i sjön) tillverka ett par halvmånar som är 70-80 mm långa som jag fäster på trimkolvarna så att inte drevet tiltas i en för negativ vinkel nedåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 1 November , 2010 Citerar mig själv för att höja ett varningens finger åt er som gör denna kovertering. Missa inte att tillse att drevet inte går att trimma in för långt (alltså in mot akterspegeln) ! Om man gör detta trycker man sönder pivåhusets underkant. Upptäckte detta när jag tog bort drevet i helgen. Inget akut att det är hål i underkanten eftersom avgasslangen ovanför ändå är ventilerad men om det vill sig illa kan man säkert deformera pivåhuset rejält! Drevet har annars fungerat helt perfekt! Dessutom gör båten 6-7 knop till i min Bayliner 2655 vilket inte gör ngt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser