Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
kennan423

Motor från USA

Rekommendera Poster

Har tänkt att köpa motor från usa pga att priserna i sverige är så svinigt dyra, Beställer jag direkt från firman kommer det ju moms och skatter på varans värde när den anländer i sverige, men man måste ju komma förbi det om en polare köper den i usa (bor där) och sedan skickar den privat till mej, då betalar jag bara skatt och moms på Frakten eller?

 

Seriösa svar och inte några som menar att staten skall ha en kaka av allt som finns!

www.edsmarinesuperstore.com

90 HP OPTIMAX MERCURY $6,800

115 HP OPTIMAX MERCURY $7,100

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft lite samma ide.....fast köpa en båt med rasad motor från staterna och plocka i en ny motor i den för att sedan frakta hem allt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

asså okey, det är väl ingen dum ide du har, begagnade saker kan man la fan inte betala skatt och moms på förutom frakten, Tänk vad billiga motorerna är i usa, och hur billigt dom köper in dom, antingen är svenska säljare grymt dåliga prutare eller så gör dom sej en rejäl hacka per båtmotor dom säljer till oss duma svenskar, hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde inte vara nått problem. Har hört talas om folk som handlat på bla E-Bay, och bett säljaren skriva ner köpesumman just för att slippa undan lite skatt. Men om det var jag eller om jag haft sånna planer, tänker jag inte skriva på ett öppet forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hitta riktigt billiga motorer i us, men tänk på att försöka köpa en CE motor så får du den rätta bestyckningen för Europa gällande avgaser, reservdelar mm.mm. Fråga säljaren om den är fysiskt CE märkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla varor/prylar som kommer in över Sveriges gräns måste förtullas. Du kommer aldrig undan det. Det finns lite info på www.tullverket.se, men jag skulle ringa och fråga om jag var du - så att du inte går på en fet ekonomisk smäll. Risken finns ju att du inte får ut din vara ur tullen om du inte betalar tullavgifter, moms, etc.

Jag har köpt böcker från USA några gånger. De har kommit i brevlådan och ibland har jag fått med en räkning från tullen om att betala moms, ibland inte. En motor slinker nog inte igenom lika lätt som en bok.

Kör med säkra kort när det handlar om så mycket pengar!

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt begagnad propeller från USA. Den fick jag helt enligt reglerna betala moms för samt mindre summa i tull.

Om man försöker smuggla in något utan tull på diverse mer eller mindre fiffigt sätt så är det kriminellt.

Precis som att köpa en motor svart i Sverige, köpa en stulen motor eller på annat sätt gå utanför lagen.

Att däremot köpa en egen importerad motor från t.ex. USA och få bättre pris genom att slippa handlarnas pålägg här är helt ok.

 

Staten ska ha en del av kakan, så är det, för hur ska de annars kunna få råd med alla utgifter?

Det var någon som myntade uttrycket, Det ska vara häftigt att betala skatt

//Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Moms och tullavgiften kommer du nog inte ifrån på motorn tyvärr även fast

nån polare i USA köper å skickar den hel.

Om du ber han skruva ner den i ett par tre delar typ reservdelar så kan han ju skriva ner

värdet på grejerna mer än om motorn kommer hel.

 

Å hon som myntade utrycket   Det ska vara häftigt att betala skatt  hade ju inte skattat

sin bil på två tre år som användes dagligen. så vf ska vi ??? =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda sättet att plocka in motorn utan avgifter är att ta den som flyttgods.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men då måste du ju ha bott i USA. Och du kommer ändå inte ifrån CE-märkningskravet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu Kennans kompis köper motorn och säljer den till Kennan privat för en tusenlapp och han även startar motorn en gång, så är det ju helt klart en begagnad motor, med ett betydligt lägre värde än nypris? Då är väl värdet på motorn en tusenlapp, och altså det man skall skatta/momsa för?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen är ju om den försvinner och transportförsäkringen täcker en tusenlapp...

(Jag vet inte om det funkar så men den tanken var den som slog mig iaf.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att man måste betala tull och moms även på gåvor, om värdet på gåvan överstiger 500:- så har jag svårt att tro att man kommer undan med en vara som säljs till ett så tydligt underpris. Det troligaste är nog att man i så fall får betala för ett marknadsvärde, men det vet jag inte säkert.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tullen är inga dumsnutar om dom uppenbarligen ser att varan inte stämmer överens med fakturavärde kan man bli upptaxerad/uppmanad att skaffa fram ett korrekt dokument tro inget annat.

Problemet är att Tullen inte hinner med allt och ofta slipper man undan med nerskrivna kvitton osv eller att det slinker igenom via TDS(Tulldatasystemet)som går genom importspeditörer som kanske är stressade och hjälper till med bristfällig dokumentation då det är dom som i princip agerar Tullverk åt Tullen.

Personligen har jag handlat säkert ett 20tal ggr från staterna till mina jänkebilar och ibland så har det gått bra med lite nerskrivna kvitton ibland inte,det är lite av ett lotteri.

Ska man ha hem tyngre grejer som V8er snurrer bakaxlar mm så kan jag gott rekomendera www.jetcarrier.com det tar lite tid men fungerar faktiskt riktigt bra enda orosmomentet är från din källa i USA till sjöterminalen i New York men handlar man av kända större firmor så ser jag inga problem,ofta så ingår även inrikes transport med UPS/Fedex inom USA i priset.

mvh Mats 



Senast ändrad av badcam70 | 22 december 2009 | 11:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför vill man fuska sig genom livet ....  gilla läget och betala de man ska ! 

borde inte vara ett problem , eller hur ! -Är problemet  att du inte kan betala , eller ?

( blir du lika glad när du märkar att pizzabagaren inte slår in i kassan när du köper hem en pizza , han stänger senare på kvällen och åker hem i sin nya BMW X5 ?   )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har pengar till motor i sverige, men kan man få den ett x antal tusen billigare i usa, så gör jag hellre det och lägger pengarna på grejjer till båten, radar osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom flesta utombordare är certifierade både i USA och EU så både EU6 och 3star märkena finns på dom, t.ex på E-TEC och Optimax antar jag också..Exakt samma motorer som säljs överallt.. Så det är inget problem..

 



Senast ändrad av Mark77 | 25 december 2009 | 09:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min spontana tanke är hur mycket energi och tid orkar man lägga? Det finns prispressare i Sverige som säljer motorer under listpris kunde ju vara läge att kolla med dem. Vissa av dem säljer väl gråimport men det verkar ju inte vara ett problem?

 

Mitt val hade ändå varit en riktig svensk handlare, visst dyare men med mer trygghet och tänk även på ev. hjälp att montera och ev. låna verktyg och få någon att bolla sina ideer med.

Sen ska man ju inte vara korkad utan givetvis jämföra priser. Hur funkar det med garantier? troligtvis har man väl inga på en privatimportad motor?

Ofta får man ju ett paketpris om man köper båt och motor av samma handlare. Kanske kan vara dumt att gå över ån för att hämta vatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Under förutsättning att motorn inte faller under några avgasregler etc så gäller vad jag vet följande:

Tull och moms betalas för varan. Detta räknas på anskaffningspriset
Dvs man betalar först ca 3% importskatt sedan 25% moms på alla kostnader man haft.
Frakt, försäringar etc räknas som anskaffningskostnad innan skatter.

Har man köpt en begagnad motor eller reservdelar är det givetvis svårare att uppskatta verkliga värdet, men som redan sagts så är inte tullen okunniga om detta.
Räkna med att de blir besvärliga om man tänkjer gränserna för mycket.

Ett litet räkne-exempel:

http://www.lundinsmarin.se/ tar 86000:- (oprutat) för en Optimax 115 (eg uppgraderad till 106Hk).
Edsmarina tar ca 52000:- (ingår prop, reglage etc i priset?, brukar inte det i USA)
Med ca 6000:- i frakt och försäkring skatt och tull hanteringskostnad blir det ca 74000:-
Dvs ca 12000:- att tjäna, men då får du inte 3 års garanti (USA har ofta kort garanti samt det kostar en hel del att skicka tillbaka den vid problem  =0)

Kan du få hem en begagnad så är det en annan sak....

Kan du beätta hur det går?

 

mvh

Peter

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All_to_slow - Paketpris på båten, jag luskade ut att det blir några tusen billigare att köpa båt och motor separat, fick båten för 155,00 och motor kan jag lätt få för 90,00 i sverige, total 245,00 firman skulle ha 254,900, motorn kopplar en polare in som jobbar med det, finns firma i kungälv/göteborg som tar 80,000 för en ny 90 optimax.

gsm-peter - båtmotorerna på den sidan som kostar 86, antar jag är en chippad 75hk, jag kan nada om chippning, men vanligtvis brukar man chippa en 75 till 90 - 90-105-115 inte en 75 till 115, har jag fel så rätta mej gärna, hur funkar motorerna när man uppgraderar dom från 75 -115, lär ju dra mer med tanke på att motorn är en 75 orginal och kommer få jobba som en 115 trots chippning (mindre bränsle)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att montering och ev. provkörning ingår i paketpriset oxå, hade du tänkt montera själv så kanske det finns prutmarginal.

Köper du motorn lös så kanske du får fel prop. reglage osv. vilket kan ge extra kostnader om du skall komplettera mer rätt utrustning sen.

Ska du kapa stora kostnader så tror jag att du skall försöka köpa båten direkt från fabriken i Polen. ev. som halvfabrikat.

Vet inte om det funkar så hos Örnvik men det finns ju andra märken som går att köpa så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på båten sitter allt som behövs för en optimax, kablar vajer osv, jag har ringt varvet i polen och mailat dom, dom har ingen bra servic, ända dom säger är - it will not work that way. men är man pain in the ass och försöker hela tiden går det säkert att lösa något, men nu är det lite kort varsel, vill ha i båten i mitten av mars,



Senast ändrad av kennan423 | 26 december 2009 | 14:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda stående tipset om man skall göra bra affärer är att vara ute i god tid,ha is i magen... Och dessutom ha pengar redo när ett tillfälle öppnas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Inte för att jag vet säkert men jag ringde en tekniner på Lundis och sa ungufär så här.

75,90,115 är i stort sett samma motor. Man chippar normalt en 75 till 115 men man får inte ut 115 då 115 blocket hat lite större kanaler. Det kostar lika mycket att chippa en 75 till 90 som till 106 så varför göra det?
De har bänkat en Chippad 75 till ca 106hk och en Chippad 135 till ca 168 hk.
Man Chippar inte enbart, man tar bort typ något luftspjälls-plugg också.
Det är lite mera att göra på 3 cylindriga jämfört med V6an.
Antingen köper man en färdig Chippad motor av dem eller så sänder man in elboxen för omprogrammering.  De tar ca 4500/5000:- för jobbet (hösten 2009).

Om (=när) jag skall byta motor så är frestad att köpa en av dem....

Jag tror att en chippad motor drar exakt lika mycket per (gram/Hk timme) vid dellast.
Enda fördelen att chippa är om man vill ha de exta Hk vid något tillfälle.
På fulllast så drar alltid en starkare motor mer än den svagare.
Ev kan det finnas några randeffekter vid fullast då 106 Hk inte beter sig som 115 hk men det tror jag är försumbart (elektroniken laddar ju inte med soppa än vad som kan förbrännas, därav de 106 hk istället för några hk till).
Optimaxen har Motorola boxar och Lundins kan ändra stoppet för maxvarvtalet. Det skulle nog gå att ta ut några Hk till då men eftersom moderna 2-taktare är vartalskänsliga och att garnatierna försvinner då så skulle jag aldrig satsa på det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optimax 75, 90, 115 Hkl är i stort sett samma motor.

Det som skiljer är främst hur data-boxen är programerad.

75an har dock något mindre kanaler så den blir inte 115 chippad.
Den blr ca 106. Givetvis så går det att ändra blocket etc men det kan knappast vara vettigt.
Det skiljer också lite på luftbegränsande strypventiler. Man får pila bort en plugg.
Den behöver tas bort från 75 för att göra den till 106.

Jag gissar att Lundins har ett något snålare bränsleinsprutningkurva i en chippad 106a då de extra dropparna (jämfört med 115) inte ger mera effekt.

I övrigt är motorerna i stort sett identiska (vad jag förstår), så nej det är nog inget större probbelm att köra en chippad motor.

På samma sätt kan Optimax V6an och veradon chippas  men snarlika egenskaper.

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Gäller CE kraven även för begagnad motor?
Jag har fått fär mig att så inte är fallet.

Obs, snurror från Malaysia är ännu billigare än USA.
Har bara funnit enstaka annonser.

Frakt, tull är inga problem tycker jag. Det är bara att betala.
Gäller regeln för flyttgods fortfarande?
Det man kan vara rädd för är lagen för brist på CE märkning samt ''världsgarantin''.

Man får troligen inte heller prop och instument som man får i Svedala.

/Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 115hk har en annan utväxling en 75 och 90 tänk på att inga garantier gäller om det skulle hända något pga av en trimning chippning. Sen var ja inne på samma sak importera en 175hk Optimax visst är betydligt billigare i USA men jag valde ändå att beställa min motor hos återförsäljare här i Sverige. Jag fått besked om leveranstid på ca 5 veckor (början av Maj) sen har jag fördelen att komplett montering ingår, jag får 5 års garanti (under förutsättning man sköter servicen) man har större chans få hjälp tips om man samtidigt köpt av återförsäljaren, Laser II stålpropeller ingår (fritt byte om stigning skulle bli fel), Smartcraft instrument både tacho och speed inkl flertal givare kablage, vidare ingår separat oljetank 3 gallon (11 liter), bränsleslang mm. Räknar man ihop allt detta så är det säkert delar för 20000-25000kr, ska man sedan räkna arbetskostnad för det hela då drar det iväg ändå mera. Valet var då inte svårt för mig, min 115hk Optimax blir därefter till försäljning . //Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...