Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
2HOT4U

försäkringsvärde?

Rekommendera Poster

bör man ringa och ändra värdet på båten varje år?
efter som avgiften styrs en hel del av värdet på båten
jag tror inte att jag skulle få 150000:- om 5år om den är försäkrad till det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilket försäkringsbolag du har. Pantaenius försäkring fungerar så att om du satt ett värde och detta blivit godkänt från början så gäller det så länge du har båten och försäkringen. Dvs om du gör en förlust så är det ingen disskusion du får det värde som står i försäkringsbrevet utan frågor eller värdeminskning. Detta skiljer dock på de svenska och åländska bolagen som har regler för värdeminskning vilket är en rysare. Pantaenius har också policyn att vid tex rigghaveri så får du en ny rigg eller den gamla reparerad oavsett ålder. Så i detta fallet så skall man definitivt behålla värdet som man har satt från början.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ju en äldre båt som jag fixar med och utrustar vilket jag dokumenterar med foton och kvitton, jag ändrar ibland mitt försäkringsvärde och talar då om för mitt försäkringsbolag vad jag har gjort, t.ex installerat ankarspel och solceller, har då fått okej från dom att höja mitt fullvärde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är en styrpulpet höga rodd 465 med suzuki 50hk
lite svårt att fylla med med utrustning så värdet går upp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla  verkligen noga. En hemfösäkring fungerar i alla fall så att du får procentuellt avdrag på försäkringsbeloppet beroende på ålder.Har du försäkrat lågt får du låg ersättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här är intressant. Först skall jag nämna att jag också har Pantaenius.

Tyvärr tror jag inte på att P ersätter uppenbart överförsäkrade båtar, det skulle vara rena katastrofen.
Ett exempel - låt säga att jag köper en ny segelbåt idag för 2M och försäkrar den för det beloppet. Om tre år drabbas jag av totalförlust och båtens andrahandsvärde är då 1,5M. Inte får jag 2M och kan köpa mig en sprillans båt och seglat tre år 'gratis'. Nej jag kan nog inte räkna med mer än de 1,5M den är värd.

Jag har ställt frågan till P och fått svaret att ja, de ersätter det man kommit överens om. Men inte vid uppenbar överförsäkring. Och där är haken... 

Notera att inga andra bolag har åldersavdrag på totalförlust, bara på delskador som exempelvis rigg.

Anledningen till att man skall stämma av försäkringen varje år är för att alltid garanteras full ersättning och dessutom inte betala för hög premie.
Jag är rätt övertrygad om att särskilt nu, när vi haft en ekonomisk nedgång betalar folk tusenlappar i onödan på sina båtförsäkringar i tron att deras båtar är värda orealistiska belopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, men värdeminskningen skulle väl isåfall börja dras på de 1.5Mkr som du ändrat din försäkring till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror och är nästan 100% säker på att jag har rätt vad gäller Pantaenius och värdet på båten. Det som räknas är det värde du avsatte vid tecknandet av försäkringen och naturligtvis kan en uppenbar överförsäkring vid det tillfället ge problem men det är inte det vi talar om. Om du sätter det verkliga värdet (ej överförsäkrat) på din båt vid nytecknandet så gäller det utan undantag vid totalförlust hela den tid du har båten och betalar premie efter detta. Så det finns inga hakar i det hela om ni kommer överens om värdet från början. Kolla gärna igen och då kan jag rekomendera att prata med nya Malmökontoret men ännu bättre Tysklandskontoret. Pratade med dom för mindre än 2 månader sen om just dessa saker och fick vid ett personligt möte i Tyskland de svaren jag ref. till.

Likaså skiljer dom sig från övriga bolag vad gäller delskador på rigg etc. Deras motiv var att om jag sitter med en bruten mast någonstans så har jag behov av en ny för att komma vidare så det är solklart att jag skall ha en ny.

Det var samma sak med eventuella skador pga is vilket jag var noga med att kontrollera eftersom jag i år ligger kvar i vattnet. Svaret vilket skiljer totalt från de Svenska bolagen var att det är mindre risk för dom som bolag med båt i vattnet än den risken som uppstår vid lyft och hantering på land. Dom hade fler skador på land än på båtar i vattnet så dom hade inga finstilta klausuler om is utan händer något så gäller försäkringen oavsett att båten legat i isvatten.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, jag har också Pantaenius av de skälen du anger, is och åldersavdrag.
Däremot är jag inte lika tvärsäker som du angående överförsäkring. Vem avgör när en båt är överförsäkrad eller inte?

Men jag har å andra sidan inte fördjupat mig i just denna fråga. Jag har angett ett högst realistiskt värde på min båt och den är såpass gammal att det inte ändrar sig nämnvärt över tiden. Men jag har koll ändå, och kikar på vad systerbåtar säljs för, det finns ingen anledning att betala överpremier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...