Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
stefanfr

När slutar trolling att vara fritidsfiske?

Rekommendera Poster

Man trollar i en sjö, ca. 1x7km stor maxdjup 20 meter, 60 timmar i veckan med ett spö. Man passerar inte maxgränsen 20kg fångst/år. Man säljer inte något av (den magra) fångsten.

Precis som rubriken - skulle ni säga att ovanstående exempel inte längre är fritids(sport)fiske?

Det gäller inte mig personligen, men frågan har kommit upp i fiskeföreningen jag är med i. Jag har min egen åsikt klar, men vill ha lite inmatning från andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju inte på kartan annat än att det är fritidsfiske...

Om det är yrkesfiske eller inte avgörs ju inte av antalet fisketimmar. Fan, då vore jag isf VD för GlobalFishingMegaCorporation... :)
Undrar om den yrkesfiskare är född som lägger ner den tiden, och dom pengarna, på att trolla... än mindre med ett enda spö i en sjö som dessutom har  fångsbegränsning

60 timmar i veckan är absolut inte särskilt mycket egentligen... 8-10 timmar per pass är väl ganska normalt för en trollingfanatiker och är man arbetslös eller ledig av andra anledningar så varför inte lägga tiden på nåt man gillar att göra...Trollingsäsongen är jag själv ute varje dag jag har möjlighet, andra tider på året gäller annat fiske, men sällan under 8 timmar per pass..

Be du styrelsen i det aktuella FVO:t att tänka om med gott samvete

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det inte är fritidsfiske vet jag inte vad det skulle kunna kallas... Yrkesfiske är det ju definitivt inte då fiskaren knappt fångar nån fisk och inte heller säljer den lilla mängd han får. Kanske den rikliga mängd fisketid som fiskaren tillbringar vid vattnet gör de andra medlemmarna avundsjuka, jag skulle själv gärna vilja fiska så mycket.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det handlar inte om fångsten utan om redskapen. Man får som fritidsfiskare ha max 6 krokar igång samtidigt när man trollar. Precis som man inte får använda mer än 14 burar vid hummerfiske. Det finns regler för detta hos fiskeriverket.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antalet beten i vattnet bestäms av FVO o Länsstyrelse. Exempelvis trollar jag en del gös i ett par småsjöar där man max får använda 6 spön per båt, medan man i Vänern o Vättern får ha 10.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får nog redigera mitt svar lite. Detta kan man nog inte kalla yrkesfiske och trolling kvalar nog aldrig in. Jag kör lite trolling och med  Pengarna för den enkla utrustningen jag har så kunde jag käkat på finaste fiskhaket många ggr. men inte får jag nån fisk för det... 

Yrkesfiskare är den som har yrkesfiskelicens. Det kan den få som upfyller 30:eparagrafen i fiskerilagen : Yrkesfiskelicens kan beviljas den för vars försörjning fisket är av väsentlig betydelse.

Obs detta är endast en bit av stycket orkade inte citera mer då det står i en bok jag har, inte så enkelt som att trycka ctrl c och ctrl v.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det tar mer än två knapptryckningar för att få fram texten ifråga, närmare bestämt 6 st. Flört

Fiskerilagens 30 § (1993:787) säger att för att den ansökande skall kunna
erhålla yrkesfiskelicens måste han kunna visa att fisket är av väsentlig
betydelse för hans försörjning och att han under de två närmast
föregående åren har nått upp till i lagen föreskrivna tröskelvärden, dvs. ett
halvt basbelopp netto och två basbelopp brutto.
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&doktyp=mot&rm=2000/01&bet=MJ420&dok_id=GO02MJ420

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske bör tillägga att man i fiskevårdsföreningen har bestämt att man bara får trolla med ett spö i taget. Samtidigt som man har en övre fångstgräns på 20 kg...

Jag lade som förslag förra året att man åtminstone skulle få köra med två spön eftersom vi redan har en begränsning på 20 kilo per år (vilket jag kan köpa).
Jag var inte med på stämman, men de jag pratat med tyckte det verkade vettigt. Styrelsen bestämde dock att mitt förslag sög, och 1-spö begränsningen kvarstår.

Behöver jag tillägga att nätfiske är tillåtet. Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ante mig nästan redan när jag läste ditt första inlägg.. att det är nätfiske tillåtet alltså.... Dom gamla gubbarna brukar tillvarata sina intressen jvl kortsiktigt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fy fan vad tråkigt att bara få ha ett spö i. Har man en kompis med så får man tuar om då. Riktigt trist. Låter som dom är lite avis att du har haft tid att fiska så mycket. Vem skulle inte vilja det. Men det är lumpet att se till att du måste sluta fiska bara för det. När jag trollade förut så var det ju så att tiden sprang iväg rätt fort. 60 h en semestervecka var ju inget. Plockar du ens upp all fisk du får, eller sätter du tillbaka med? Tror inte gubbarna med nät sätter tillbaka något Skrattande. Verkar bara som dom vill ha sjön själva eller är avis. Stå på dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag tolkar det får man ha två spön, om man är två personer i båten.

Det gäller alltså (på riktigt) inte mig. Ens när jag har semester blir det hälften av den mängden fiske. Jag sätter personligen tillbaka 90-95% av fisken jag fångar. Undantag är om jag är övertygad om jag kommer äta den, eller om den av någon anledning är skadad eller sjuk (vilket inte hänt hittills i den här sjön).

Det känns som jag inte är fel ute, när jag tycker att man kan fiska en hel del utan att man ska sluta kalla det fritidsfiske. Tack för svaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trolling är fritidsfiske precis som annat orationellt spöfiske som bedrivs för skojs skull. Ingen trollare kan försörja sig på fisken som tas på trolling. Däremot  finns det ett stort intresse från  fiskevattenägare att  tjäna pengar på fiskekort som tvingas på trollare medelst lagstiftning. OBS spöfiske tömmer inte fiskevattnen!
Olika former av nätfiske bedrivs för att rationellt och lönsamt fånga fisk. Har ni sett några nätfiskare som kör med catch and release med ätbar fisk? Det är inte grejen med nätfiske.

Men det är ju ett värde i att sälja fiskekort med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...