Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
volvobergman

Tung 70Hk Evinrude på liten Selco sportbåt?

Rekommendera Poster

Hur tror ni min sportbåt kommer att gå i sjön? http://hem.passagen.se/sportbat

Motorn jag ska montera är en tung Evinrude 70 hk med powertrim/tilt (1991). Hur tror ni båten kommer att ligga i sjön med sådan tung motor? Länka gärna bilder på liknande.

Båten är ombyggd för långriggare. Hur kan man göra med viktfördelningen? Jag vill ju inte sjunka med båten igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Selfleet med 70 eller 75 hp tvåtakt var det en som hade när jag var ung men då fanns inte powertrim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul projekt!

Börjar med att fråga hur lång båten är..?

Anledningen är att en mindre båt har mindre flytförmåga och om du har en stor tung motor så lär du inte behöva något baksäte till passagerare om den är runt 4 meter.
Sen kommer den inte orka upp ur vattnet om ni är flera.. min är 4,80 med en 70hk:re och jag har problem med 5 vuxna pers, men 4 går bra.

Ett annat problem som troligtvis kommer är att när du drar iväg så kommer båten att stegra sig på grund av baktyngden.. speciellt om du har passagerare som sitter där bak.

Det du kan göra är att ha vikter där fram.. (sandsäckar, vatten, bensin, betongplattor...) som håller ner fören. Annars får du ta det lungt och utnyttja powertrimmet.. och kanske inhandla trimplan.

Sen ta det lungt.. såg inget flytskum/flytmaterial i båten.. kanske lite dumt om du övermotoriserar båten och det händer något så båten sjunker..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten bör hålla för en sådan motor. Jag har ju 4x12mm björkplywoodskivor på aktern. Det kommer även att sitta en yttre skiva på 12 mm. och sedan en aluminiumskiva på 3mm. Sen är ju aktern överdrivet förstärkt mot båten också.

Vad trycker ni? ska jag trycka i flytskum?

Bränsletanken kommer att hamna i fören på båten. Även batterit. Har även gjort plats för tyngder under stolarna fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstärkningarna bör ju hålla (speciellt med kraftiga knän). Vikten blir nog ett större bekymmer, men det är klart. Om man inte kör med någon baksoffa (eller tom sådan) och mer vikt framtill så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att den motorn väger i alla fall dubbelt så mycket som är tänkt för den båten så blir det mycket extravikt där bak. Sen om du tynger ner den extra med vikter så blir båten ännu tyngre och svårare att få upp ur sjön.. det måste bli en balans som fungerar.
Ju mer vikt på en liten yta, ju svårare är det att komma upp i planing..

Att akterspegeln kommer hålla tror jag, men sen är det sjöegenskaperna som är det svåra..
Kan fungera bra, men kan också bli katastrofala med en så pass för stor motor.
Min båt är gjord för max 65 hk har jag för mig.. har sett båtar med 115 hk med orginal akterspegel utan förstärkningar..

Tycker definitift att du ska ha i flytskum om det skulle hända något så båten tar in vatten.
Annars kommer båten sjunka som en sten med motor och allt... om den tar in vatten under golvet.. (Kanske kört på någon sten eller är något hål i golvet/durken du missat..).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det låter säkert med flytskum. Man vet ju aldrig om man kört på något grund.

Angående vikten så ska jag bygga en 40L bränsletank längst fram i fören. Det kommer också att stå ett enormt batteri i fören. Låt säga att batterit väger 20kg 40L brännsle 7kg brännsletank. Det blir 67Kg i fören. Kanske till och med för mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du behöver oroa dig för vikten. Jag tror däremot att båten kommer ha mer effekt än båten är konstruerad för. Dessa gamla plattbottnade sportbåtar klarar oftast inte mer än ca 25 knop vilket du uppnår med 30-40 hk. När du hänger på mer effekt och försöker åka fortare är det risk att båten överplanar och blir instabil. Jag har själv haft en liknande båt som var 4.60x1.60 med 75 hk och jag fick tynga ner den med två 25 liters dunkar i aktern för att minska effekterna av överplaningen. Nu har du powertrim så du kan kanske lyfta fören lite extra för att minska risken för att fören skär ner och sticker iväg i sidled. Jag var själv med om en skärning där båten ställde sig på sidan med mig själv hängandes i gasreglaget innan den välte ner på rätt köl igen. Men med sunt förnuft och en anpassad hastighet så får du en båt som slår det mesta i acceleration 0-25 knop.

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har exakt likadan båt som du. Med en Evinrude 70hk -85. Min motor väger ca 108 kg, och den sitter på standardakter, visserligen är den extraförstärkt från grunden.

Har en 22l trycktank, batteri (ett stort 120Ah) som väger ca 30kg, som jag köpte på biltema för 3-4 år sedan. Anledningen att det blev så stort batteri var att jag hade en evinrude 35hk -80 innan med j***a komp i. Försökte med 80hk marinbatteri men den orkade inte ge den kraft som behövdes.

Fram har jag ett betongfundament vikt ca 20kg, och en cementsäck vikt 25kg. Provade i början med 100kg fram, gick inget vidare inte ens med trimplan, det var nära att jag fick en ubåt, hugaligen det var läskigt när båten dök med fören ner. Folket på strand skrattade och hoade av rädsla på samma gång.

 

Men med 55kg fram, trycktank 22l, 30kg batteri bak så gjorde det susen. Det är förbannat roligt att åka. Och som någon skrev axxet är något i hästväg bokstavligen. Den som fått en spark i röven av en häst vet vad jag pratar om. Du kommer ha det skitkul i sommar.

Jag och mina nära och kära hade det sommaren 2009.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...