Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
kennan423

Mercury optimax- mercury 4-takt

Rekommendera Poster

Har fixat mej en Örnvik Pilothouse 640 -10, och på den skall det givetvis sitta en mercury, nu till frågan, Vad borde jag välja mellan , Optimax 90-115 eller 4-takt 90-115, bryr mej inte om pris utan vill veta för/nackdelar med dessa motorer, Eve en ny E-tec Evenrude.

 

Tacksam för seriösa svar.

 

Kenny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du får välja en Evinrude, ta då 115hk HO. Slår både 4 takts Mercuryn och Optimaxen. Snabbare, mindre service, färre delar som kan gå sönder, ingen inkörning etc.. Kommer att sakna min E-TEc om jag måst välja ngt annat..

Optimaxen är baserad på 75hk versionen, bara 1,5L och 3 cylindrar, E-TEc HO har fyra cylindrar, 1,7L och en superb insprutning och mjukare gång..

 

 



Senast ändrad av Mark77 | 16 december 2009 | 20:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså du kör E-Tec. va hos en kille som säljer Evenrude, och allt han sa om dom va ju bra grejjer. hittat nya E-tec i usa och dom kostar 60,000med frakt blir det under 70, kan man komma förbi momsen, om en polare skickar, så svinit jävla dyrti sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja säga att 75:an är baserad på 115hästarn...

Till en sån här båt skulle jag ta 4-taktaren känns bara mer rätt på något sätt.

Inget fel på optimaxen, jag har haft tre och är nöjd men det känns som om de passar bättre till lite sportigare applikationer.

Jag upplever optimaxen som lite mer högljudd än fyrtaktaren även om det är en storskillnad från gamla tvåtaktare.

 

Detta är mina ideér och tankar efter att ha kört både båttypen och de olika motorerna. (dock inte optimax på just hyttbåt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drömmen på en sån båt hade varit en 135 Verado kanske tillochmed chippad till 200hk. Inte för att åka fort utan för att få ett så lågt varv som möjligt vid marschfart då det lätt blir lite bullrigt med resonansljud i instängda hytter speciellt då vid lite högre varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Veradona har lite väl mycket teknik i sig, fyrtakt, kompressor dubbla injektorer etc.. Mycket som kan gå sönder och kräver nogran och tät service för att funka bra..

Glömde även säga att E-TEcen går bra mycket tystare än en Optimax iaf 6orna väsnas förfärligt, 3 cyl är aningen tystare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det vara dubbla injektorer på Veradon? Om det nu hade varit det varför skulle det då vara sämre?

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0002585&path=MM~A0000001~M0000112~M0000116~C0002585&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=

 

På endel högpresterande motorcyklar används dubbla injektorer och jag har aldrig sett några fel relaterat till det. (Jobbar som mc-mek sen 8år)

Jag vill nog påstå att servicekostnaden inte är avgörande. Visst Veradon är dyrare att serva det säger jag inte emot.

En e-tec är nog lite mer avancerad än det kan verka när man säger att tvåtaktare är enkla i konstruktionen. Ja i grunden men allt är förmodligen lika beroende av givare av olika slag som alla andra moderna motorer.

(Ja jag är partisk jag åker Verado och är toknöjd)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbla injektorer är helt fel ,har alldrig sätt mer en 4st på en 4cyl .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt, det är Optimaxen som av vad jag förstått har dubla injektorer per cylinder.. Och kompressor med ett bälte som ibland lär gå av..

Och det säger sig självt att mera delar=mer som kan gå sönder. E-TEC är robusta(t.ex bor-nitrat cylindrar) enkla motorer med en avancerad dator som styr bränsle och olje tillförseln..

En förklaring till att dom inte kräver inkörning och service bara vart 3e år..

 



Senast ändrad av Mark77 | 17 december 2009 | 15:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sant optimaxen har dubbla spridare...

Optimaxen går automatiskt i ett inkörningsläge de första timmarna.

Remmar har gått av det är sant men det var en begränsad serie av varierande kvalité och är åtgärdat. Dessutom så är remmen relativt billig och lätt att byta.

 

Vore det inte bra att även på en e-tec kolla så att man inte fått in något vatten i växelhuset vid vinterförberedelsen/servicen. Det kan ju finnas yttre påverkan på ett drev även om motorn konserverar sig själv...

 

En annan anledning att välja Mercury är Smartcraft instrumenten med nästan obegränsade möjligheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste artikeln med jämnförelserna, fan det lutar åt en Optimax 115. marchar 25 och ca 15 liter i timmen, nu vet jag inte vad båten dom testat på väger men, och jag skall inte dörja med den, skall ut snabbt till vraken och snabbt hem utan att det skall dra så mkt, har ca 1,5-2 timmar till dom bra vraken och 50-60 liter i soppa är inte så farligt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt nästa båtval lutar nu mot en Sea Ray 185 med Mercury Optimax utombordare(man måste välja Mercury)

E-TEC ar måst man såklart kolla vissa saker på som t.ex kolla att växeloljan är ok, smörja lite och tvätta och skölja ur, köra konserverings programmet, allt mycket enkelt som man kan göra själv.. Med service avser jag att ta båten motor till en auktoriserad verkstad. Nånting som är både dyrt och besvärligt för många båtägare..

Klart intressant läsning, tack för länken KriK..trots att den är på Norska :)

 



Senast ändrad av Mark77 | 17 december 2009 | 19:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...