Odjuret 0 Postad 15 December , 2009 Det ligger en gammal övergiven träsnipa vid en sjö här hemma, som jag har börjat fundera på att ge lite nytt liv. Det vill säga om jag får tag på ägaren och om den är till salu. Båten är troligtvis bortom all räddning trämässigt, den hänger ihop men är bra murken på sina ställen, ser ut att vara målad med nån slags plastfärg. Och den har legat halvägs upp på land i många år. Så jag undrar alltså om det ens är lönt att bry sej om att plasta en sådan båt. Ungefär vad skulle materialkostnaden bli, kan man impregnera träet innifrån på nått vis så den inte ruttnar upp helt (mer än den redan gjort). Val av material. Andra saker att tänka på, etc. Jag vet att plastning är den sista utvägen, men alternativet är att den får ligga kvar och till slut falla sönder, om inte ungarna eldar upp den. Jag vet också att det är enklare att köpa en plastbåt, men formen på denna tilltalar mej skarpt och den finns inte i plast. Båten är ca 5.5m lång o drygt 2m bred. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 375 Postad 15 December , 2009 Tyvärr går det inget bra att plasta en rutten träbåt. Plasten färster inte på det ruttna träet. För att kunna plasta den måste det ruttna träet bytas ut mot friskt, men då kan man undra varför man skall plasta båten? Köp hellre en träbåt i hyggligt skick och se till att vårda den så får du ett kul och ganska billigt båtliv i en vacker båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 December , 2009 Jag håller med Peter_K. Att plasta en gammal träbåt är definitivt inte gratis. Kostnaden för arbetet överstiger i regel vad man kan få ut om man säljer den. Om det är en unik båt kan det ju va ett sätt att rädda typen för eftervärden att plasta upp dn så att den håller ihop. Slipa upp en perfekt yta och guta en form på den, så att man kan gjuta nya plastbåtar. Detta är naturligtvis ännu dyrare och den måste ju va så intresant att det finns ett antal personer som är intreserade at köpa ett nytelverkat skrov. Min bohusjulle är en sån båt. Förlagan till min bohusjulle var en gammal ekjulle som ägdes av en man på Vigane, i Sotekanalens södra inlopp. En man från Kungshamn lånade jullen, plastade den och gjorde en form på den. Lokaler och material höll en firma på Bohus Malmön med. Det göts ett antal skrov i formen och såldes under namnet Hållöjulle. Dessvärre gick firman i konkurs och formen försvann i konkursen. Efter ganska många år kom den gamla jullen som utgjorde pluggen till Hållöjullen i allmogebåtsföreningen Tôllar & Seiel´ s ägo. Den togs om hand av en av mina kompisar, Stefan Andersson på Smögen. En höst hade han jullen liggandes mellan sina Y-bommar, där han vanligtvis har sin stora segelbåt. I det dåliga vädret hände det nåt med förtöjningen och aktern på jullen gick in under pontonbryggan och jullen blev skrot. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Odjuret 0 Postad 16 December , 2009 Hmm. Nä de e nog en dum idé. Förvisso verkar den vara ganska frisk om man kollar på insidan, så om man slipar den hårt på utsidan skulle man nog kunna hitta något som plasten fäster i. Men o andra sidan blir de kanske billigare att köpa en som redan är plastad då. Träbåt funkar inte för mej, då ja har ganska långt till något lämligt vatten att ha den i. O träbåt på trailer är ju liksom inte så lyckat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 375 Postad 16 December , 2009 Personligen är jag tveksam till plastade träbåtar över lag. Skulle nog hellre satsa på en liten plastbåt. Vad har du för budget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Odjuret 0 Postad 16 December , 2009 Har inte funderat så mycket på budget, men det är bara ett litet sidoprojekt så jag vill ju inte plöja ner hur mycke som helst. Fick tag i en gammal penta inombordare, och skulle ju såklart vilja ha tag i en lämplig båt att sätta den i, och därför föll tankarna på den gamla övergivna snipan. Den hade varit lagom i storlek, med plats för ett rejält fikabord. Men visst, ett plastskrov med kraftig köl hade ju funkat att bygga om. Så ja får väl se vad som dyker upp, är ju inte precis prio ett just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser