Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Ingewe

Volvo Penta MD11

Rekommendera Poster

Jag håller på att renovera min VP MD11 1979. Har lämnat in topparna för att få ventiler och säten inslipade. Verkstaden saknar ett väsentligt mått som inte heller finns i verkstadshandboken. Måttet är, det nominella eller ursprungliga måttet mellan ventilernas plana yta till toppens nedre yta (mått A på bilden). Är det någon som känner till detta?



Senast ändrad av Ingewe | 15 december 2009 | 18:52

post-10012831-1394236178,8164_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Lustig motorfirma som inte kan läsa ritning!

Du har ju skissen, ritning och den säger max 2,5 mm eller 0,1 tum,kör på det.

För den som inte är invigd i ritningsläsning så menas det att måttet får vara 0,0 mm-2,5mm.

I annat fall ska måttsättningen vara som på B-Måttet ett mått med tolerans eller - eller bådalelarna.

Allt annat är spekulationer.

MVH L-Å

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måttet A är för att avgöra när det inte går att slipa ventilen mer, kanten blir för spetsig, känslig för värme med brända ventiler som följd.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att de planar topparna samtidigt så du slipper blåst topplockspackning!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det Kalle säger stämmer men det är inte det måttet.

 

Måttet A blir för stort då man fräser sätet för djupt.Om det skulle hända så för man lov att byta sätet.

Skulle ventilens kant bli för tunn så måste sen bytas.Kanten bör ej understiga 2mm.

MVh L-Å



Senast ändrad av albin25_anna | 16 december 2009 | 14:40



Senast ändrad av albin25_anna | 16 december 2009 | 14:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men visst fattas väl ett mått i skissen? Måttet E i min risiga skiss, ventiltallrikens viktiga kanttjocklek som väl lätt börjar glöda ifall den är för tunn?
Som albin 25_anna ovan bestämmer - kanske lite svepande - till minst 2 mm, det är väl egentligen detta minimimått verkstaden vill veta helt exakt? Det kanske hänger på den berömda pottkanten?

Alltså för att säkert avgöra om eventuellt sätet o/e ventilen ev bör bytas, nog så viktigt för att göra ett gott jobb utan onödiga framtida extrakostnader, antar jag.

Kan egentligen inte ritningsläsning, är måhända bara ett snille som spekulerar, men ändå?...Obestämd

post-10006646-1394236179,1301_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måttet A, är hur djupt ventilen ligger i toppen. Det får vara max 2,5mm. Är måttet större, får man för lågt kompressionsförhållande. Man brukar inte plana toppar på MD11. Det går ju inte att planfräsa eller slipa dem, man får i så fall sätta upp dem i svarven.



Senast ändrad av Rollen | 16 december 2009 | 17:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skruvade ihop vår MD11 utan att plana topparna och fick en topplockspackning att blåsa in kompression i kylvattnet som då i sin tur blåstes ut och motorn gick varm.

Det var inga problem att få dem planade sedan, troligen i en svarv ja.

Jag såg innan planingen att det var en fördjupning i en av topparna så packningen blev för dåligt tilltryckt på det stället med resultat att den delade på sig i en knappt synlig spricka där kompressionen blåstes ut.

Snålhet kontra vishet som vanligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Nu börjar det bli en massa bra svar.Då kommer jag med en fråga. Vad är det som gör att man inte kan planfräsa eller planslipa en topp till MD11?

Då dessa toppar tillverkades var de inte i närheten av någon svarv, allt gjordes i en fräsmaskin.

 

Förklara er !!!!!

 

MVH



Senast ändrad av albin25_anna | 16 december 2009 | 20:17



Senast ändrad av albin25_anna | 16 december 2009 | 20:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topparna är inte plana hela vägen. Den del som är över förbränningsrummet har en upphöjning men en svarv fixar det eller om det är nån slags roterande fräs.

Ingen aning hur maskinen ser ut men motorverkstaden ordnade det utan krumbukter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att man nästan alltid får plana ner topparna. dom rostar ju så jäkligt mellan kylkanalen och förbränningsrummet, kanten för packningen blir så smal att det inte blir tätt.

Om man sedan vill fräsa eller svarva är en smaksak, eller vad man har för maskiner till förfogande.

Viktigt är att man avverkar lika mycket på båda ytorna så man inte förändrar kompretionen.

Naturligt vis är det så att det efterfrågade måttet påverkas av ventilsätets nerfräsning,

och även kompresionen som någon påpekade.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...