Ingewe 0 Postad 15 December , 2009 Jag håller på att renovera min VP MD11 1979. Har lämnat in topparna för att få ventiler och säten inslipade. Verkstaden saknar ett väsentligt mått som inte heller finns i verkstadshandboken. Måttet är, det nominella eller ursprungliga måttet mellan ventilernas plana yta till toppens nedre yta (mått A på bilden). Är det någon som känner till detta? Senast ändrad av Ingewe | 15 december 2009 | 18:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 16 December , 2009 Hej. Ställ samma fråga till forumet på http://www.drevia.se/http://www.drevia.se'> så slipper du snillen som spekulerar svar. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albin25_anna 0 Postad 16 December , 2009 Hej. Lustig motorfirma som inte kan läsa ritning! Du har ju skissen, ritning och den säger max 2,5 mm eller 0,1 tum,kör på det. För den som inte är invigd i ritningsläsning så menas det att måttet får vara 0,0 mm-2,5mm. I annat fall ska måttsättningen vara som på B-Måttet ett mått med tolerans eller - eller bådalelarna. Allt annat är spekulationer. MVH L-Å Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 December , 2009 Måttet A är för att avgöra när det inte går att slipa ventilen mer, kanten blir för spetsig, känslig för värme med brända ventiler som följd. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 December , 2009 Se till att de planar topparna samtidigt så du slipper blåst topplockspackning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albin25_anna 0 Postad 16 December , 2009 Hej. Det Kalle säger stämmer men det är inte det måttet. Måttet A blir för stort då man fräser sätet för djupt.Om det skulle hända så för man lov att byta sätet. Skulle ventilens kant bli för tunn så måste sen bytas.Kanten bör ej understiga 2mm. MVh L-Å Senast ändrad av albin25_anna | 16 december 2009 | 14:40 Senast ändrad av albin25_anna | 16 december 2009 | 14:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 December , 2009 Men visst fattas väl ett mått i skissen? Måttet E i min risiga skiss, ventiltallrikens viktiga kanttjocklek som väl lätt börjar glöda ifall den är för tunn? Som albin 25_anna ovan bestämmer - kanske lite svepande - till minst 2 mm, det är väl egentligen detta minimimått verkstaden vill veta helt exakt? Det kanske hänger på den berömda pottkanten? Alltså för att säkert avgöra om eventuellt sätet o/e ventilen ev bör bytas, nog så viktigt för att göra ett gott jobb utan onödiga framtida extrakostnader, antar jag. Kan egentligen inte ritningsläsning, är måhända bara ett snille som spekulerar, men ändå?... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 16 December , 2009 Måttet A, är hur djupt ventilen ligger i toppen. Det får vara max 2,5mm. Är måttet större, får man för lågt kompressionsförhållande. Man brukar inte plana toppar på MD11. Det går ju inte att planfräsa eller slipa dem, man får i så fall sätta upp dem i svarven. Senast ändrad av Rollen | 16 december 2009 | 17:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 December , 2009 Jag skruvade ihop vår MD11 utan att plana topparna och fick en topplockspackning att blåsa in kompression i kylvattnet som då i sin tur blåstes ut och motorn gick varm. Det var inga problem att få dem planade sedan, troligen i en svarv ja. Jag såg innan planingen att det var en fördjupning i en av topparna så packningen blev för dåligt tilltryckt på det stället med resultat att den delade på sig i en knappt synlig spricka där kompressionen blåstes ut. Snålhet kontra vishet som vanligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albin25_anna 0 Postad 16 December , 2009 Hej. Nu börjar det bli en massa bra svar.Då kommer jag med en fråga. Vad är det som gör att man inte kan planfräsa eller planslipa en topp till MD11? Då dessa toppar tillverkades var de inte i närheten av någon svarv, allt gjordes i en fräsmaskin. Förklara er !!!!! MVH Senast ändrad av albin25_anna | 16 december 2009 | 20:17 Senast ändrad av albin25_anna | 16 december 2009 | 20:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 December , 2009 Topparna är inte plana hela vägen. Den del som är över förbränningsrummet har en upphöjning men en svarv fixar det eller om det är nån slags roterande fräs. Ingen aning hur maskinen ser ut men motorverkstaden ordnade det utan krumbukter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 December , 2009 Min erfarenhet är att man nästan alltid får plana ner topparna. dom rostar ju så jäkligt mellan kylkanalen och förbränningsrummet, kanten för packningen blir så smal att det inte blir tätt. Om man sedan vill fräsa eller svarva är en smaksak, eller vad man har för maskiner till förfogande. Viktigt är att man avverkar lika mycket på båda ytorna så man inte förändrar kompretionen. Naturligt vis är det så att det efterfrågade måttet påverkas av ventilsätets nerfräsning, och även kompresionen som någon påpekade. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser