henriklinder 0 Postad 14 December , 2009 Jag har beslutat att låta båten ligga i sjön i vinter. Har en Delphia 40. Jag läser litet olika inlägg om hur man skall förbereda sig för vintern. Det jag inte kan bli klok på är om man skall öppna eller stänga skrovgenomföringarna. Någon som kan klargöra för mig vad som är bäst? Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 14 December , 2009 Jag har alltid mina stängda. Mest med tanke på eventuella gnagare som gillar slang. Oavsett om du har dem öppna eller inte så är det viktigt att du aldrig låter vattnet som står i slangen och ventilen frysa. Förhindrar du bara vattnet att frysa så spelar det egentligen ingen roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 15 December , 2009 Så här gjorde jag: Stängde genomföringen och skruvade bort slangen. Skruvade på en ny slang av 1,5 meters längd med en tratt fastsatt upptill. Fyllde slang och tratt med glykolblandning och öppnade och stängde jag genomföringen ett par gånger så att jag är säker på att glykolen finns i och runt kulan, och sedan lämnade jag den stängd och glykolfylld. Sedan har jag satt fast en 60W lampa intill genomföringen som extra säkerhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 15 December , 2009 Stängda. Men då måste du gardera dig mot frysning på något vis, exempelvis med glykol inne i kulan. El är inte pålitligt utan larm. Kan du inte göra något är öppna trots allt bättre, då finns plats för isen att utvigda sig åt två håll. Men betänk - bolagen är hårda mot isskador, de flesta betalar inte alls, en del kräver tillägg. Att ligga tryggt i sjön hela vintern kräver nogranna förberedelser, i alla fall där det kan bli ordentligt kallt och där isläggning är vanlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 15 December , 2009 Jag ligger i sjön för första ggn i år. Visserligen bor jag i båten så jag har viss kolla i stort sett hela tiden så jag är inte överdrivet orolig för att strömmen ska fallera men jag gillar att använda både hängslen o livrem så jag kommer att köra en variant på Landskräckens lösning: Jag har i motorrummet en 200W frostvakt med termostaten satt till 8 grader. Genomföringarna till kylvattenintaget låter jag vara öppna eftersom jag kommer att starta motorn lite då och då i vinter. Om inte annat så för att få höra dieselsången... I akterkistan sitter likaså en frostvakt på 200W. Självlänsen är här stängd, och en hink glykolblandat vatten spilldes ut i sittbrunnen innan jag stängde länsen. Har även hängt en akvariepump modell kraftigare invid rodret. Slangarna mellan sittbrunn o självläns, samt avgaslimpa och skrovgenomföring är dessutom lindad med frostskyddskabel på 80W Genomföringen till vasken är öppen. Eftersom jag bor i båten har jag ju ett visst behov av att kunna använda densamma. En 100W glödlampa sitter i ett stålnät i det ganska begränsade utrymmet vid genomföringen och när det var som kallast här (ca 9 minus) låg tempen i det utrymmet på trygga 19 grader plus. Dock, när vintern slår till som värst och jag är borta på jobb över natt kommer jag att stänga denna genomföring samt spola igenom med glykol, precis som Terrafobica beskrev. Allt för att ha dubbel säkerhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser