Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Leakim

Maxi 77 handfat, dörr till förpik, septtankplacering

Rekommendera Poster

Hej! Någon som har satt in handfat i styrbord garderob? Monterat dörr eller vikdörr till förpik. Var är bästa placering för en septitank? Tacksam för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du medlem i maxi77 föreningen? De har massa information.

Varför vill du ha en dörr? Den kommer ju mest vara i vägen väl.

Har du redan en vattentoalett i båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Saken är den att jag funderar.... på köp av Maxi 77 men saknar toa på den tilltänkta. Varför inte en liten vikdörr och ett litet handfat också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I den sista 77:an vi hade satte jag in en vattenkran i BB hyllor. Sen en löst tvättfat utan avlopp. När man tvättat sig ett par ggr så tömde man det i pentryvasken eller i portapottin som hade utpumpningsmöjlighet.

Ett utlopp genom skrovet skulle lätt kunna fixas. Mitt påhitt tog inte stor plats och kan vara ett första steg. Det var trevligt att kunna tvätta händerna efter ett toabesök. Tandborstning likaså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte var du skulle sätta upp ett handfat? Och dörr tror jag blir svårt, varför inte sätta upp ett draperi?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tjockt tyg ar nog battre an en vikdorr i manga avseenden.

Moderna portapottis ar riktigt bra och praktiska och ar nog mkt enklare att installera i en maxi som en konstruerad for att ha en ombord. Jobbade nagra ar sedan i en tillbehorsbutik och de var valdigt populara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, idén är att sätta in handfat i någon av de bef garderoberna. Hur breda kan innermåtten vara i respektive garderob? En vikdörr borde väl inte vara någon svårighet att få till? I teakplywood bygger den ju inte så mycket när den är öppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Håller just på att införskaffa det som behövs för att sätta dit både toa och handfat.

På min hemsida har jag försökt att beskriva hur det hela kommer att se ut.

Senast ändrad av stickanh | 16 december 2009 | 00:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Intressant projekt! Om jag inte vill flytta på skottet i styrbordsgarderoben. Hur skulle det bli med ett handfat monterat i en träskiva som i sin tur vilar på två trälister så att handfatet kan dras fram vid behov?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går säkert bra. Har varit inne på samma tanke, men det förutsätter att Vasken dras ut så långt att det troligen kommer att vara i vägen i ytrymmet som du står i. Fördelen med att flytta Förpiksskottet lite för över är att du får Vasken innanför skotten i framdraget läge och får då plats med armar och ansikte mellan skotten när den används. Plus lättare att montera in Septiktanken bakom ett Toalettskåp som gömmer den.

//Stickan

Senast ändrad av stickanh | 16 december 2009 | 13:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig verkar det som overkill..? Du vill alltså ha ett handfat i garderoben, bara för tvättandets skull? Varför inte tvätta händer o ansikte i befintlig vask, så spar du både jobb, utrymme och pengar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar Janne Långben på husvagnssemester... :) Grejen är ju att försöka skapa ett litet toalettutrymme där damen kan göra sig fin... därav tanken på vikdörr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om du skapar detta lilla utrymme, med betoning på lilla, så går det troligen ut över alla prylar hon behöver för att kunna utnyttja utrymmet....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där har hon HELA förpiken som inte ska vara sovutrymme... mer än i undantagsfall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har förstått min idé att nyttja båtens förutsättningar genom att uppgradera den till lite modernare version 

//Stickan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...