Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Zinderella

LED TV

Rekommendera Poster

LED tekniken har ju kommit till tv apparaterna. Är det någon som har koll om det finns till 12v ca:24tum med inbyggd box och DVD ?

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Månne är jag ute på hal is nu (jo, isen ligger som ett tunt täcke i hamnen redan) men..

jag har haft 4 frukost-tvapparater i storlekar från 15 till 22 varav samtliga drivs på 12V via en vanlig adapter till vägguttaget. En har jag kvar -fast utan inbyggd digitalbox- och det är en 19-tummare m inbyggd DVD.  Även min syster har 3 st i varierande storlekar i sin husvagn, samtliga går att köra på 12V.

Så, jag undrar litegranna... är det inte så att i princip alla plattisar kan köras på 12V?

EDIT: Såg nu att du frågar om LED-burkar... dom har jag ingen erfarenhet av tyvärr

Senast ändrad av KillerBoo | 15 december 2009 | 01:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zinderella:

Här är en 22tummare, dock står det inget om volt och ingen dvdspelare. http://www.halens.se/ProductPage.aspx?pid=45485&tm=87#feedback

Varför vill du ha en inbyggd DVD? När tvn är så smal så kan det vara snyggt att att ha dvdn någon annanstans. Svårt att få bra kylning m.m. Sedan kan man ju köra med sin bärbara dator eller båtstereon om den kan spela dvd.

Jag kunde inte hitta någon led-tv på lejontrading. Ingen 24tummare för den delen heller.

Alla andra led-tv apparater jag hitta var på 32tum eller mer. Det är helt enkelt fortfarande för dyrt med led fortfarande. Inte värt att göra små. Är nog bara en tidsfråga dock.

Killerboo:

LCD-panel behöver lite olika spänningar. Oftast varierar dessa mellan 1,5-9V. Det som skiljer 12 och 230 V versionerna är endast sladd och elaggregat och spänningsomvandlare i många fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ähum, LED, LCD - nästan lika bokstäver, och två av tre är väl inte fel..?
Skäms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill,jag vill,jag vill ha..... en LED går även med en mindre än 24 kan avstå DVD men boxen SKA var där inuti någonstans !!!!

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ar ledsen for att jag inte har de svenska bokstaverna.

En LED tv ar en LCD men har LEDlampor som bakgrundsljus. Sa det var nastan ratt :)

Zinderella: Varfor vill du ha en LEDtv? Ar det for att den e smalare, stromsnalare, battre farg, djupare svarta, storre tittarvinkel, smalare, coolare, dyrare eller/och nyare teknik? Om du vantar ett ar lar du kunna valja och vraka mellan olika modeller. Samt sa kan du rakna med att de egenskaper du soker finns. De aldre LEDmodellerna ar inte alltid stromsnalare eller har battre farg till exempel. Just nu ar vanliga LCD-tv ganska billiga vilket visar att det kommer en ny generation snart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också lagt märke till att de billigare LCD-TV-apparaterna drar mer ström än en del av de dyrare, trots att de dyrare inte är LED.

Säkert värt att vänta ett eller två år och under tiden titta med en TV-sticka i datorn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill ha den senaste tekniken, sån é jag bara. LED ska ju vara mer strömsnål oxå. Tjockleken är dock inte så himla viktig där montaget ska ske.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar ok. Dock inte DVD. Får skicka mail till Pixmania och kolla om den kan köras på 12v.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En god vän till mig som är tevehandlare fick frågan bollad till sig i går under ett gemensamt träningspass. Han var rätt säker på att en led på 24 inte kommit på marknaden än...Men att det troligen kommer släppas när som helst.

Jag har samsungs 46 Led hemma på väggen och jag kan inte förstå hur dom skulle kunna klämma in en DVD i den.....fasiken den är typ 3 cm tjock.

Men men tekniken går framåt....tills dess finns det PS3.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DVD? Vad ska man ha den till?

Med ett 32Gb USB-minne får man väl med sig filmer så det räcker?

Eller har inte dessa små TV USB-port?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zinderella har du kontaktat de som saljer denna: http://www.halens.se/ProductPage.aspx?pid=45485&tm=87#feedback

Alla tv-apparater funkar att kora pa 12v. Fragan ar om det medfoljer en 12Vkontakt.

Bara for att det ar LED betyder det inte att de ar mkt energisnalare automatiskt. Vissa modeller ar bara lite mindre kravande an LCD medan vissa ar upp till 40 % effektivare.

Om du vill ha det senaste ska du skaffa OLED :)http://www.minhembio.com/nyheter/1968

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte fraga om dom om den medfoljande transformatorn ar 12V eller/och 230V. Om det endast kommer med 230V sa kan du fraga om den ar extern sasom det ar pa barbara datorer. Da ar endast att kopa en transformator/likriktare pa kjell.com.  De brukar val ha en forlust pa 5% men det har nog aven de som foljer med till klassiska LCD-skarmar. Du far fraga Gunnar_ som ar valdigt kunnig pa el har pa forumet :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Om du har mage nog att skruva bort bakstycket på din nya led så borde det sitta en tranformator som omvandlar 230v till 12 volt i tv:n. Det är bara löda fast plus och minus bakom transformatorn.

Lycka till!

Mvh//A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den apparaten jag länkade till står det att en trafo följer med.
Borde alltså inte vara en inbyggd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betyder detta att de flest apparaterna är 12volt ? Bara att öppna och koppla förbi trafon lr.

Det ökar ju valfriheten enormt.....

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har mycket svårt att tänka mig att man driver små led/lcdrör lampor med 230 volt. Det sitter en transformator i tv:n någonstans, bara att följa sladden så kommer du till den.

Lämnar dock inga garantier på att det är så i alla tv apparater.

Lycka till!

//A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LCD-tv drivs med spänningar på ungefär 1,5-9V. Precis som en dator så krävs det olika spänningar för olika delar av tvn. Om du bara har en transformator som ger rätt utspänning så är det inge problem att byta transformatorn som medföljer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...