Martin87 1 Postad 13 December , 2009 Hallå, Har några frågor som jag hoppas någon kan ge bra svar på. Håller på att fixa iordning en flipper 450 HT. Nr 1. Skulle vilja klä om (Pulpiten) eller vad det kallas på en HT-båt. Där ratten sitter.. Funderar på om man kan klä in denna i vit galon eller någon som har något annat bra tips? Nr.2 Det har suttit dekaler på båten sedan urminnes tider, Efter att ha tagit bort dessa med rakblad verkar det som om det sjunkit ner i gelcoaten efter alla år, Någon som har nått bra tips för att få bort detta? slipa och måla om som gäller? Nr.3 JAg har en spricka i en av luckorna som går ner i undre skrovet, Har mina misstankar på att det finns en massa vatten mellan skroven, Någon som vet hur denna båt är konstruerad, om den är fylld med frigolit mellan skroven eller om det kan ligga en insjö där. och isf hur tömmer jag den? Tack för alla bra svar. Bilder på båten finns på min sida. Hls Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin87 1 Postad 14 December , 2009 Ingen som vill svara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 14 December , 2009 Jodå! 1. Visst kan du klä pulpeten med galon, men mitt tips är att måla den (om det behövs). 2. Det blir alltid färgförändringar som är näst intill omöjliga att få bort. Testa med autosol rubbing. Annars är det ommålning som gäller. 3. Vet inte hur denna modell är uppbyggd. Det brukar finnas ett hål i durken (vid tanken) där man kan sumpa/pumpa ur vattnet. Se till att få bort det innan det fryser (risk för skador). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin87 1 Postad 14 December , 2009 Hej, Tack för svaren, Vilken typ av färg ska jag använda isf? slipa först? Har en lucka bak i båten där jag har en länspump, men den går inte ner i de nedre kölarna, Funderar på att borra ett titthål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 14 December , 2009 Ang nr 2, prova att rubba funkar inte detta så ta och våtslipa båten med 2000papper och avsluta med 4000papper.....mycket lättare och snyggare än att måla om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 14 December , 2009 Ett möjligt alternativ för nr 2 är att använda Abralon, ett väldigt finslipande våtslip-papper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 14 December , 2009 1. Varför vill du klä om pulpiten? Är plasten gammal? Går det inte att polera upp den med rubbing? Som sagt blir det nog snyggare i längden att måla än galon. Använd tvåkomponentsfärg så håller det längre. Om det redan är målat så tänk på att tvåkomp färg inte fäster på enkomp. Personligen gillar jag international men det finns både dyrare och billigare färger. Förutom att måla finns det tunna skivor som man kan klistra fast också men vet inte vad de finns eller vad de heter. Svårt att säga när man inte vet riktigt hur det ser ut. Har du bild? 2. Har samma problem också. Har försökt med autosols rubbing men utan bra resultat. Ska försöka igen annars kommer det nog bli Mirkas abralon-skivor som jag har hört ska vara väldigt effektiva och ge bra resultat. Tänk bara på att inte ta för mkt av gelcoat. Alternativet är att måla om eller sätta på en ny dekal över. 3. Det spelar ingen roll om du har frigolit eller inte. Allt vatten måste bort ändå. Jag skulle borra upp ett hål, tömma allt vatten, fylla utrymmet med ny frigolit eller tvåkompfogskum och sedan sätta dit en observationslucka som sluter tät. Jag brukar använda mig av min vacuumoljebytarpump för att tömma vatten i kölsvinet som inte den automatiska lyckas pumpa ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 15 December , 2009 Har en gammal Flipper trimaran - 580 Cabin - som andrabåt. Hade vatten mellan inner- och ytterskrov så polyuretanskumfyllningen var alldeles blöt. Det låg även fritt vatten och skvalpade (tidigare ägare hade täckt den dåligt på vintern). Löste det genom att borra 3 hål i akterspegeln, precis i höjd med varje pontons inre botten dvs lägsta punkten för invändiga vattnet. Monterade små dyvikor i mässing i varje hål, tiltade upp båten och trailern så att allt vatten rann bakåt och lät den stå så hela torrsättningsperioden. Sen var det torrt. Får göra om proceduren ibland eftersom det läcker lite i skarven mellan skrov och överbyggnad, något som jag inte orkat fixa eftersom det är jobbigt att de-/remontera gummilisten. Men att tömma ut det lilla vatten som finns går fort med dyvikorna. Det är klart att måste du tömma båten på vatten medan den ligger i sjön så fungerar inte den här metoden... Jag har även monterat några dyvikor modell något större, fortfarande i mässing, i botten på innerskrovets pontoner så att jag kan inspektera om det finns vatten där eller ej. Senast ändrad av silviasurfarn | 15 december 2009 | 10:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin87 1 Postad 15 December , 2009 Hej och tack för alla tips! HÄr är en bild på Pulpiten jag vill klä in, tycker den är fruktansvärt ful. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin87 1 Postad 15 December , 2009 Angående vattnet i kölarna ska jag prova med att sätta dyvikor på alla tre kölar vid akterspegeln. Har i dagsläget en länspump i en försänkt lucka bak i båten. ( SE BILD) men tror inte denna når ner i undre kölen. Kan ett annat alternativ vara att borra ifrån luckorna i båten och montera länspumpar där kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 15 December , 2009 Om båten är vit på utsidan skulle jag prova att bleka bort märkena med tex MarinAutosol. Funkar skitbra till det mesta missfärgningarna på vitt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 15 December , 2009 Jag vet inte riktigt hur 450an ser ut map inner- och ytterskrov, polyuretansskumsfyllning mm men jag misstänker att det är ungefär som på 580an. Jag funderade också på länspumpar - och monterade en också i mittpontonen - men den klarar bara att suga upp vattnet när det har nått en viss höjd. I mitt fall blir det nästan aldrig så mycket vatten, bara mågon centimeter som mest. Var försiktig med var du borrar så att du inte råkar borra genom inner- och ytterskrov på samma gång, de ligger t ex mycket närmare varandra vid sidorna. Är inte 450an en katamaran förresten ? Dyvikorna ja. Det var ett evinnerligt måttande innan jag fick dem rätt i höjd. Värt att lägga lite tid där om du vill göra så. Det tar en halv evighet innan vattnet runnit ur polyuretanskummet (månader i mitt fall), och det var jättebra att ha fall mot dyvikorna i aktern då. Jag gjorde en grej till, lite av överkurs men tänkte nämna det ändå. Det luktade bra sunkigt från utrymmet mellan skroven, så jag ställde trailern och båten med lutning framåt, hällde in citronsyra genom dyvikorna, fyllde på med en hel del vatten. Lät alltsammans stå så i en vecka, och bytte läge på båten varje dag (ena dagen fall framåt, andra bakåt, tredje plant osv). Efter den veckan lutade jag hela härligheten bakåt så att allt vatten kunde rinna ut och lät sedan allt vara till sjösättningen, med öppna dyvikor. Det luktade friskt efter den lilla övningen. Sunklukten har inte återkommit på 7 år. Senast ändrad av silviasurfarn | 15 december 2009 | 17:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin87 1 Postad 15 December , 2009 Okej Okej, Båten har ett trimaranskrov. Dynikorna hamnar väl ungefär på dessa platser om jag förstått det rätt. VIlken typ ska man använda?? Och om det nu finns massor av vatten här vart kan det komma ifrån? Underifrån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 16 December , 2009 Se där, den har ju ett trimaranskrov, då var det som jag mindes fel. Mina dyvikor sitter på de platser som du har markerat med kryss. Det finns många tänkbara källor till vatten i pontonerna: skarven mellan skrov och däck, läckande rutor (borde gå att se isf), sprickor under vattenlinjen, genomblöt polyuretanskum som sakta avger vatten, mm. Inte alltid så lätt att hitta alla källor. När jag ändå hade så mycket vatten i pontonerna under min övning med citronsyran passade jag på att kika att det inte läckte ut någonstans för att kunna utesluta en källa till läckage iaf. Köpte något i stil med http://bryggan.ecbook.se/bryggan/katalog2009/ se sid 92 artnr 04639 till akterspegeln och den lite större modellen 04638 för att kunna inspektera genom innerskrovet ner i pontonerna med båten i sjön. Det kan tom ha varit just dessa som visas i katalogen som jag köpte, men det var några år sedan så jag minns inte riktigt. Dyvikorna inne i båten gör det lätt att kolla om vattennivån stiger. I mitt fall gör den tyvärr det litegrann när det har regnat mycket (pga den otäta skarven mellan skrov och däck). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin87 1 Postad 16 December , 2009 Stord tack för din hjälp! God Jul & Gott Nytt År! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 16 December , 2009 Detsamma. Lycka till med renoveringen ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klali 0 Postad 23 Maj , 2010 Hej! Hur har det gått? Jag undrar eftersom jag tror att min Flipper 450 HT också är full med vatten/fukt. Tacksam för kort rapport! Mvh Klas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser