Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Gäst Anders

Varm mercruiser, "glödtänder"

Rekommendera Poster

Gäst Anders

Min mercruiser 4.3 blir varm, tempgivaren är lite mysko men ligger på c:a 90 som mest. Egentligen är det inte mätaren som oroar mig utan att motorn glödtänder efter jag stängt av. Jag har inte hunnit undersöka så mycket men det verkar bara hända när jag kört med motorrumsfläkten på. Har någon koll på hur/om det påverkar eller är det dags att kolla kylsystemet (sjövattenskylning)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Låter inte bra om du har sjövattenkylning o motorn ligger på 90 grader, ska ligga på ca 78 grader. E det så att du kör i innsjö (ej saltvatten) kan det va ok med 90. Kolla tempen i motorrummet, bör ligga på runt 40 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Mälaren mest så det blir ju sötvatten, är 78 rätt tempratur annars? Någon som har någon kommentar om att den står och hostar ett tag efter jag slått av motorn när jag kört med motorrumsfläkten på? Det kan ju vara en tillfällighet. Jag skall kolla motorrumstempraturen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Bästa tempen för motorn e nog ca 90 grader, men kör du isaltvatten med så hög temp får du saltkristaller som proppar igjen motorn. Kan va så att jordningen funkar dåligt på startnyckeln vikket gör att motorn går en stund effteråt, i o m att du seier att detta händer när fläckten e på så e det ganska säkert ett jord fel som förstärks när annan appartur e i gång. Kan va värd o kolla 8)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att tanka 98 oktan i båten så slipper du nog problemet. Alternativt låt motorn gå i lugnt tempo en längre stund innan avstängning sker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Vikka sjötappar har 98 oktanig soppa??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Å

Termostaten i en sjövattenkyld motor börjar öppna vid 62 grader C (143 F), således skall den aldrig bli 90 grader varm. kolla alla kyldelar impeller limpor mm, kolla att tändförställningen står rätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Jag har äntligen tagit tempen i mottorrummet och den ligger på ca 40 vilket är ok enligt första svaret även om de kanske kan tänkas att det blev något varmare under sommarveckorna. Temp-mätaren ligger på 80 grader vilket också borde vara ok. Men!, motorn knackar fortfarande när jag slår av. Är det kyldelarna jag skall fokusera på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Låter som att temperaturen e bra på motorn. Som Crille skrev, kör motorn en stund på tomgång innan du stänger av den, om inte det hjälper kolla att du får riktig jordning när du stängar av motorn. När tändnyckeln stängs av ska tändningen jordas o motorn ska stanna omgående. Jag tar nu för givet att motorn funkar bra för övrigt, och att motorn e optimerad med rett tändning o rett luft/bränsle mängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Glömde! Du kan testa att koppla ihop sladderna till braker switchen som sitter uppe på ventilkåpan. Dör motorn omgående när du kopplar ihop sladderna, så har du garanterad ett el-fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tomas

Hej Verkar som du har fel tändinställning (vissa delar tex.tänstift börjar glöda för att förbränningsrummet blir för varmt.Därav den höga kylvattentemen.När du brutit tändningen tänder förbränningsgaserna på glöden. Om du fortsätter köra kan du med lätthet bränna en eller flera kolvar. MVH Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade exakt samma problem med min bil. (inte att den blev varm, men glödtände) Då berodde det på att tändstiften fått vit avlagring på sig. Tog jag bort det vart det bra ett tag för att sedan komma tillbaka. Jag har för mig att otäta ventiler var boven. Så kolla tändstiften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Christer

40 grader i motorrummet är precis på gränsen till farligt!.Om du har varmare koksar oljan och blir svart och motorn svettas och har du otur skär den. Du bör ha runt 30 grader i motorrummet och det ordnar du med större luftintag. Lyft på motorrumsluckorna under gång, går det inte har du vacum p.g.a. för små intag. Mycket vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Nja, kan inte riktigt hålla med, en motor strålar värme ( under gång) hela tiden, temperaturer på under 40 grader e svårt att åstadkomma i ett motorrum, särskild en varm sommar dag, då får man nog innstalera aircondition i motor-rummet för att komma under 40 grader :lol: Viktigt förstås o kolla att luftintaget funkar bra, så motorn får tillräklig kylning/luft

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Nu är väl Mercruisern en insprutningsmotor. Där tändningen antagligen är fastlagd. För nån fördelare är det väl inte tal om. Brytare på den motorn är väl inte aktuellt. Annars på fördelarmotorer är att fördelarens vakumklocka har kärvat fast. Och då glödtänder den garanterat. Bara att smörja med 556 eller liknande. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercruiser 4,3 finns med insprutning och förgasare. Tändinställning måste göras på båda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Efter en lång vinter med mycket annat trassel som renovering av lägenhet har jag problemet kvar. Berra: Jag har isolerat motorrummer och funderar på om det kan blivit lite för välgjort men samtidigt finns det ju ingen ventil alls i motorkåpan? Om 40 grader är för mycket verkar ju inte helt klart? Tomas/Berra S: Det är en EFI jag har, tändinställning är nog något jag bör lämna till en meck? Jag är inte helt händig i motorn. Kan jag räkna med att den är ok om motorn går bra annars? Känns som om kolla jord, kolla tändning och byta kyldelar är rätt väg framåt. Då blir det nog en meck för mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! En motorrumstemperatur på bara 40 grader är väl inget. Någon dristade sig till att påstå att oljan koksar vid 40 grader. Jag tror inte någon av oss kör på så dålig olja. (Fast det enligt halvfulla pallar verkar vara bra åtgång på denna kasserade vara). Har du bra olja i motorn så klarar denna av temperaturer på över 130 grader. I vissa fall ännu högre. Jag tror att skälet till att din motor glödtänder är att du har beläggningar inne i förbränningsrummet, dessa glöder när du stängt av tändningen och orsakar eftergången. Det finns idag ute på marknaden en massa produkter vilka skall göra rent i förbränningrummet. Köp en sådan, jag kan tyvärr inte säga något fabrikt för då får jag väl på mig någon som anser att något annat är bättre. Lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den går för snålt prova att ge den lite mer bränsle ;-) PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu tändningen står rätt och om det finns ett luftfilter så ska det vara rent . Oljemängden ska vara rätt så den inte kastar ut olja genom vevhusventilationen . Ingen hel-syntet olja utam mineral el delsyntet SAE 20-40. Har den gått på helsynt olja förut så har du nog sotavlagringar som glöder på ventilerna efter att du stängt av motorn som gör att den eftertänder. Rätt olja,rätt mängd och ut och full gas en 30 min gärna med en 5 % etanol i tanken e85 Bara att testa

post-9377-1394234375,5649_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst kaptenparka

Glödtändning kan bero på heta kanter i förbränningsrummen, dessa kan uppstå bland annat pga sot eller vassa kanter, kanter som vid behov bearbetas och rundas av, är det sot som orsakar glödtändningen är det oftast enklare att åtgärda, man kan slå i en skvätt diesel i tanken, eller någon av alla oktanbostrar som också rengör förbränningsrummen från sot,och beror glödtänningen på sot torde den försvinna efter ett tag. Glödtänning är en tändning efter att motorn är avslagen, den tänder då på kompresionen och värmen före övre dödpunkt och rusar ut i fel rotationsriktning, vilket gör att motorn ej får någon smörjning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt Tändstift ! och som sagt var se till att det är rätt stift , Kan hoppas på att det är så änkelt ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jeg har en eldre mercruiser som må ha blyholdig besin,men det har de ikke i dag,så jeg bruker oktanbboster,fåes kjøpt på statoil

post-10884-1394234414,5911_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har äntligen sjösatt och testkört motorn. Innan gjorde jag rent tändningssystem och tank, bytte impeller och slog i lite oktanboster från preem i tanken. Det var ett väldigt pustande och frustande i motorn från början och glödtände våldsammare än nånsin men efter ett tag verkar det blivit bättre och den stannade när jag slog av nyckeln. Jag hoppas naturligtvis att det var oktanbostern som gjorde att det var lite våldsammare än vanligt och att det rensade ur skiten. Eller? Det finns dock ett problem kvar. Motorn blir mycket varmare på vänster avgasknä än höger. Det högra är kallt men det vänstra blir varmare och varmare. Det i samband med att jag hörde knackningar från avgasböjen får mig att tro att det ligger något i vägen där nere. Känns svår att ta isär så långt ner, puuuhhh... Tips? Någon som kanske har en sån där kamer de använder i titthålskirurgi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...