Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
pgh73

Spindelnätssprickor?

Rekommendera Poster

Jag har en Accent från 79 där jag har upptäckt sådana irriterande sprickor upp vid winschavlastarna. Har ingen bild på det men jag tror ni kan se det framför er. Detta vill jag så klart fixa till. Min tanke är att ta en typ dremel med väldigt liten borrkrona och på detta sätt fräsa ur sprickorna så att jag får ner spacklet. Räcker det med detta eller kommer det att spricka direkt? Vad för spackel skall jag använda? Detta är under sparyhooden så där rinner ju inte spec mycket vatten.

Ge mig många och gärna användbara tips för detta!! Skrattande

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fräs inte bara ur sprickorna, slipa upp hela området. Gelcoatspackel funkar utmärkt men lägg lite energi på att få rätt kulör. Går du till en båttillbehörsbutik med ett färgprov så kan de hjälpa dig få till det, då slipper du ha gammal gulnad gelcoat runt om och ny kritvit i skadan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lagade ett hål på skottet där en gammal gps satt med gelcoat och fick till nyansen ganska bra. Köpte en färdig nr 808, om jag minns rätt. Men måste jag slipa ner hela området, det lär ju bli 30*30 cm precis vid avlastaren? Om jag fräser ur ca 2 mm i varje spricka, eller?!

/P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man bör kanske också fräsa bort nån millimeter av gelcoaten runt avlastarnas fästskruvar?

Så att skruvarna inte har direktkontakt med detta sköra äggskal.
Kanske med ett par tre millimeter större borr som man kör baklänges på högvarv, då hugger det inte och går igenom helt innan man ens hinner ropa - F*N!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mig veteligen brukar det väll vara så att det finns en orsak till de problemen, typ för lite styrka på undersidan. Jag fick förklarat för mig när jag ordnade sånt på min båt att det antagligen kommer gå upp igen om man inte plastar på även under skadan, Men det va bara så jag gjorde. Lycka till

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, precis. Jag vill ju inte att det går upp på direkten. Tror dessutom att jag har innertak ivägen för att komma åt att stärka upp insidan. Jag får utforska det hela lite mer.

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såna sprickor beror på att laminatet rör sig mer än gelcoaten tål, oavsett hur du lagar det kommer samma sak hända igen om du inte förstärker upp området.

Personligen så hade jag plastat på mer laminat på baksidan, och testat att bara slipa ur gelcoatsprickorna med diamantslipstift och fyllt igen dom (antingen gelcoatspackel eller ren topcoat i rätt nyans), givetvis med slipning och polering efteråt. Blir det bra, fine, blir det inte bra är nästa alternativ slipning och ett lager topcoat över hela ytan, med efterföljande slip och polering för att få till finishen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste ett tips om att om att tillverka ett specialverktyg av en gammal ölburksöppnare. Det är den typ av öppnare som användes när man för hand gjorde två trekantiga hål i burklocket. Ofta fanns kombinationsöppnare med detta trekantiga verktyg i ena änden och en kronkorksöppnare i den andra. Trekanten skärps och används som skär/skrapverktyg i sprickorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

frågan är om du inte förtar dig, det är inte ett så litet jobb som det verkar att göra det och få ett bra resultat. Sprickorna är förmodligen eg inget problem hållfasthetsmässigt (kosmetik), det är ju inte precis en ny båt så lite skvanker finns ju alltid. Du kommer förmodligen inte heller kunna förstärka det underifrån eftersom det väl är sandwitch i rufftaket, då måste du riva ut distansmaterialet först o sen bygga upp nytt...

Eftersom det är under sprayhooden så är det inget jag skulle lägga särskilt mycket vikt vid, få timmar på vattnet istället, det är mycket roligare Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sant, jag kommer nog bara att testa att laga det genom att fräsa ur sprickorna och plasta igen dem sen och hålla tumarna för att det hela håller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det inte nåt tunnflytande matrial som man kan täta såna spickor med? Jag har för mig att jag sett det nånstans.

Har haft ett antal båtar genom åren, och visst har det funnits den typen av sprickor, men jag har aldrig brytt mig.

Att fräsa ur och laga upp och få det bra är nog oerhört svårt. man får nog ha en oerhört tur om man skall få det bra och dessutom med väldigt mycket arbete.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...