algren 0 Postad 12 December , 2009 Hej. Håller på att renovera min första båt, en fundering jag har, ska montera tillbaka, trälister och grabbräcken, kan man använda silikon, eller ska man köpa någon speciell tätmassa? // algren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 12 December , 2009 biltemas är i världsklass men kostar inga pengar jämfört med andra märkesprodukter. /Styrbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 12 December , 2009 Silikon hör inte hemma på en båt överhuvudtaget, använd sika! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 December , 2009 Du skall köpa sikaflex 291 eller Casco S-40, den senare lite svårare att få tag på, men precis som Terra skriver..aldrig silikon på en båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 12 December , 2009 Instämmer! Silikon är inte övermålningsbart och inte åldersbeständigt utomhus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 12 December , 2009 sikaflex är ingen produkt utan ett märke på en sådan. Biltemas marin sealant motsvarar sika 291. Håller med om att man inte skall ha sillikon på båten så köp inte biltemas marin silicone utan marin sealant. /Styrbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 December , 2009 Finns ingen som helst anledning att satsa på skit från biltema, när det finns riktiga grejer, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 12 December , 2009 Jo det finns det om man inte har så mycket pengar att man helatiden har råd att köpa märkesgrejer som igentligen inte är så mycket bättre. eller som jag om man är lite småsnål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 December , 2009 Du e för söt, skulle du vara småsnål som har så många båtar och eget varv med en egen dykare och allt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
algren 0 Postad 12 December , 2009 Tack då vet jag vad jag ska köpa. // algren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 12 December , 2009 Ja du vet många bäckar små. Börja köp allt på Biltema ska du se att du får mycket pengar över till annat . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 13 December , 2009 Faktum är att jag hellre kör med Biltemas tätmassa än Sikas, eftersom Biltemas är en MS-polymer som är överlägsen den svindyra Sikaflex-geggan (som ju är en polyurethanmassa) på de flesta punkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 December , 2009 Kan du förklara närmare, skillnaden alltså? hur är den att jobba med i lägre temperaturer? sen vet du precis som styrbjrn att det gäller att hugga när tillfälle ges...fortfarande glimten i ögat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 December , 2009 Du, jag köpte en cykel på Biltema för en massa år sedan, och jag kan lova dig att jag sparade pengar på den, hade inte en sekund över att spendera pengar då all fritid gick åt att reparera cykeln... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 13 December , 2009 Hittade den här tio år gamla jämförelsen, verkar ju bra. Bättre UV-beständighet och lättare att jobba med, vad det verkar. Kanske den inte stelnar i förpackningen lika raskt som Sika, för den brukar ju vara kass redan inom ett år?? (Ibland t o m redan när man köper den.) http://www.nyteknik.se/nyheter/verkstad/verkstadsartiklar/article2979.ece Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 14 December , 2009 Kan nog inte förklara det bättre än så här:MS-polymerlim har sitt ursprung i Japan och utvecklades av det japanska företaget Kanegafuchi på 1970-talet. Förutom att vara ett bra lim till jordbävningsområden, utvecklades det för att kunna vara ett alternativ till silikonlim, som kan ha problem med övermålningsbarhet, och PUR-lim, som kan vara känsliga för UV-ljus. MS-polymerlim bygger på en härdningskemi som inte innehåller några isocyanater. MS-polymer är en reaktiv polymer som består av PPO, polypropylenoxid och dimetoxisilyl som funktionell ändgrupp på molekylkedjan. Limmet finns i en- och tvåkomponentsform och härdas liksom polyuretanlim vid rumsteperatur. Källa, http://lotsen.ivf.se/KonsLotsen/Bok/appendix4/Limtyper.html Förenklat kan man säga att detta är generationen efter Sikaflex. Nåtade f ö däcket på Misilen med Simsons nåtmassa som är en MS-polymer, grymt bra produkt - men kostar tre gånger så mycket som Biltemas variant. Skulle utan att skämmas köra med detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 December , 2009 Peter: Kollade på Biltemas sajt och marine sealant (25-4700), men det står inget om MS-polymerlim?? Däremot polyuretanbaserad tätningsmassa. Var framgår det att det faktiskt är ett MS-polymerlim? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 14 December , 2009 Aha, jag tänkte på 25-4703. Det är den jag menade hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 14 December , 2009 Äntligen någon som fattar. Sikaflex är ett varumärke, liksom Biltema Casco m.m. Jag fick skit för något år sedan när jag sa att det fanns Övermålningsbar Silikon. Vad säger ni ovanför Peter K.s inlägg om det nu ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 14 December , 2009 Nu förstår inte jag i alla fall, övermålningsbar silikon, det kan ju inte vara denna produkt du menar då det inte är en silikon? Vilken silikon är övermålningsbar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 14 December , 2009 Hej alla som längtar efter jul & alla andra oxå ! Nu tänte jag inte röra om i grytan utan bara förklara lite matnyttigt om den nya fogmassetypen SMP. SMP betyder silan modifierad polyeter på Svenska. Dessa produkter är en mix mellan PU & MS ex:Casco S-40 och Simson MSR samt Sika Flex 5serie produkter. Vad som man ska tänka på är att dessa ska ej användas undervatten ex genomföringar etc. Där gäller oldschol Sika 221/291. Dessa nya massor har de possitiva egenskaperna från 2 materialtyper i en och samma förpackning (enkel förklarat). Silikon går att måla på om massan är neutralhärdande=alkohol. Målning måste doch utföras med en färg/lack av alkydtyp och göras inom 30min efter fogläggning. Välj massa med shore A på minst 20. Vill ni köpa Casco S-40 så kolla på www.casco.se och kolla på ÅF´ s /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 14 December , 2009 Biltemas 25-4701 (Marintätning 1-komponent polyuretanbaserad) är en kanonprodukt som jag tätat massor av stål-mot-stål, plast mot stål och en massa annat på min båt med. Sika-Tema bara priset skiljer..typ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 16 December , 2009 Hur upplever du att den är att jobba med vid lägre temperaturer, typ ett par plusgrader? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 16 December , 2009 Tips till Westfjord: Ha med en dunk med varmvatten som du lägger tuben i innan användningen, då blir den mjuk och fin att jobba med. Alltså, du häller varmvattnet i en hink innan du lägger tuben i vattnet, annars är det säkert svårt att få upp den igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 16 December , 2009 Tack för tipset, jag kör nog med hink, visserligen är jag inte särskilt biffig men jag tror inte jag får ner armen i en dunk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seaflower08 0 Postad 10 April , 2010 Mitt Råd! Är det träbåt du har: ANVÄND ALDRIG SILIKON PÅ TRÄ! Det skapar bara framtida problem och stå en dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser