Rolandhs 0 Postad 12 December , 2009 Hej alla, Har man någon nytta av gamla fast kanske oanvända segel när man har köpt en båt med rulle. 1an och 2an är omsydda resten inte. Är väl ingen ide att sy om en 3a eller en fock? (mitt förråd är fullt) // Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 12 December , 2009 Man kan göra mycket av segel som inte har med seglandet i sig att göra. Ett slitstarkt solskydd till sittbrunnen som släpper igenom ljus? Jag vet en som gjorde ett fint solskydd till altanen där hemma av segelduk. North sails gjorde för några år sedan en hel klädkollektion av segel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 12 December , 2009 Du kan nog få en skaplig peng om du säljer det som altanmarkis Jag ska lägga ut min stora (utseglade) genua till våren. Har hört priser upp mot 5000:- för en beg sådan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolandhs 0 Postad 13 December , 2009 Hoppsan kanske ska prova det? // Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 14 December , 2009 Passa på att sy ett litet ankarsegel av materialet. Man ska snurra mindre med etts ådant så man ligger tryggare och tar mindre plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 14 December , 2009 Tex är jag intresserad av en Stormfock till en 11-12 meters båt. Tänkte att alla/många kör rullfock nu och att den aldrig används. Kanske någon som har en liggandes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 14 December , 2009 Hej Jag har ett gamalt segel som jag spänner upp som solskydd,efektivt och ser fräckt ut. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 14 December , 2009 Jag lät sy om en gammal genua 3 med hakar till en stormfock. Visserligen blir dukvikten kanske i minsta laget för en riktig stormfock, men jag tycker det fungerat bra. Särskilt med tanke på priset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 14 December , 2009 Vad är egentligen den stora skillnaden mellan minsta genuan och en stormfock? Jag har en G3 liggande som knappt är använd alls men finns det någon vinst i att sy om den till stormfock? Vid vilken vindstyrka är stormfocken att föredra jfrt m G3an på en M77? Dumma frågor kanske, men eftersom jag vill lära mig saker o ting så frågar jag hellre en gång extra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 14 December , 2009 Den genua 3 jag sydde om var ca 110% av förtriangeln och den blev ungefär 65% omsydd, alltså fortfarande något stor för att var en äkta stormfock för vindar över 25-30m/s. Men för dessa vindstyrkor krävs tyngre duk. Men som den är nu fungerar den väl upp till 22-23 m/s med bottenrevad mesan. Starkare vind har jag lyckligtvis sluppit att testa i. Jag har ingen aning om rätt segelföring i en M77, men har svårt att tänka mig att du kan segla effektivt med en G3 över låt säga 15 m/s. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 December , 2009 Haver plockat upp ett flertal segel ur skräpcontainern i hamnen. En del har blivit solsegel ett sydde jag om till vinterkapell och bomkapell till segelbåten. Har ett storsegel i bomull till Andunge till salu. Senast ändrad av Lasse-L | 15 december 2009 | 22:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser