Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
piraya2

Råkade bli med husbåt/båtbarack...

Rekommendera Poster

Spontanköpte den här husbåten men jag vet inget om den. Eftersom den är byggd helt i plåt så tror jag att den är fabriksbyggd och att det kanske finns fler. Förmodligen har den väl använts som arbetsbod på vatten el likn.

Den är ca 2,50 bred och ca 7-8 meter lång. Skulle vara kul om någon vet något.

Skulle även behöva tips på förankring. Den ska ligga i en insjö och man ska kunna gå ombord med en ramp från en pir (mest bara mindre sten, inget att förankra i). Hur mycket vikt ska man satsa på tror ni? Hur göra för att den ska ligga så stilla som möjligt? Vill ju inte att den rör sig så mycket i sidled.

post-10012802-1394236177,5231_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte något dåligt spontanköp!Förvånad

När det äller förankringen kan denna göras på samma sätt som man sätter bryggor. Gå ex in på Rixö bryggan och titta på deras tekniska beskrivningar mvh/Nitro

Senast ändrad av Nitro | 12 december 2009 | 10:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en fin båt du fått tag i. Jag gissar att det är en gammal ombyggd tågvagn. kolla om du hittar någre rester efter nödstoppen. hittar du den så vet du vad den kommer från i allafall.

Simma lungt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag gillar spontanköp...

Jo det är en rejäl sak. Allt i stål och plåt. Det trista är att den än så länge ser ut mer som just en tågvagn. Har googlat lite men inte hitta några vagnar som matchar.

Blir ett kul sommarprojekt i allafall. Funderar på någon form av panel och en trappa upp på taket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Är skrovet i alu så välkommen bland badankorna. 

post-15930-1394236187,3606_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visserligen känns sommaren långt borta men...

Hur skulle ni förankra denna? Eftersom den ska ligga mer som en flytbrygga än en båt så vill det ju till att det blir stadigt så den inte kan röra sig så mycket i sidled.

Har själv tänkt ett rejält bojsänke i varje hörn. Tyvärr har jag svårt att uppskatta båtens vikt men med tanke på att den är byggd i stålplåt så lär det vara en del.

Tog rätt på tanken till en gammal varmvattenberedare på 300 liter. Tänkte bl a försöka använda den på något sätt. Hel eller delad. Vet inte.

Den ska ligga i en insjö där vinden allt som oftast ligger i färdriktningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Passa på nu när isen ligger och placera ut oljefat eller vv beredare, ett i varje akterhörn verkar vettigt, gjut med betong och lägg i en rejäl kättingstump.

När jag slipdrar större fritidskepp (30 till 100t) så beräknar jag båtens vikt med Längd * Bredd * Djup * 0.3. Detta är ingen exakt mätmetod men ger oftast hyfsat resultat

Är det två pontoner i ditt fall så får du räkna resultatet * 2 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, ja det låter ju precis som jag tänkt.

Det är inte två pontoner utan ett helt skrov. När man öppnar dörren så går man ner ett par trappsteg i skrovet.

Misstänker faktiskt att skrovet ursprungligen är en del till en gammal militär nödbro men jag är inte säker. Det sitter tre öglor på varje kortsida som jag misstänker har använts för att skarva flera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick tag på behållarna till två 300-liters vv-beredare. Dessa har jag delat på längden så det blir fyra badkar. Har fyllt dessa med sten och betong samt armeringsjärn.

Tanken är att dessa ska läggas med platta sidan mot botten och dessutom har jag gjutit fast grova fyrkantsjärn som kan gräva ner sig i botten.

Jag har alltså ett sänke i varje hörn. Tror ni det kan hålla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade det här gamla inlägget och måste ju visa hur den ser ut efter en sommars jobb. Stor skillnad men det återstår en del ändå.

post-10012802-1394236486,8613_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är roligt med husbåt.

I somras blev jag omkörd av en enochenhalvplansvilla med altan. Skepparen stod på verandan och styrde i full fart genom farleden. Såg skoj ut!

post-18126-1394236486,9551_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...