Thomas-1 311 Postad 10 December , 2009 Visst verkar väl detta seriöst och bra? Brottsoffer kan i portalen tex efterlysa stöldgods, en outtröttlig robot scannar säljsajter, och den som råkat se nåt som verkar skumt kan - via kartfunktionen - lätt hitta tänkbara orsaker och eventuellt tipsa. Detta kan antagligen missbrukas på olika sätt, som allt annat. Men ändå...? Hur det fungerar framgår bäst i listen nederst i sajten, särskilt i FAQ och press där relationen med polisen tas upp... http://www.brottsportalen.se/ Synpunkter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 11 December , 2009 Perfekt info, fick ett mejl idag om att det hade varit inbrott i båtar i Hinsholmen Göteborg. Nu har jag inte min båt där men infon om att det är tjuvar i farten väcker båtägare till liv så här under vinterhalvåret. Det ger en anledning att åka ut och kika till sin egen båt lite oftare. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eirisch 1 Postad 11 December , 2009 När skedde de inbrotten? Jag var nere och tittade till båten senast i tisdags. Inte för att vara dryg, men vad spelar det för roll hur ofta man tittar till båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 11 December , 2009 Du hinner kanske täcka för den insparkade ingångsluckan innan nästa regnoväder kommer? Det är inte alla som klär in båten med presenning. Eller stänga sittbrunnsluckorna och sopa upp resterna av trasiga lås innan det blir rostmärken i plasten. Men du gör väl hur du vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eirisch 1 Postad 11 December , 2009 Nu försökte jag antyda att jag inte ville vara dryg, men du har rätt. Lite ordning efter inträffat kaos har ju aldrig skadat. Vilka båtar siktar inbrottarna in sig på mån tro? Tror de sig hitta finare saker i finare båtar. Till saken hör ju förståss att vår båt kanske inte är finast i hela Hinsholmen. För att hålla mig till strådens ämne så verkar portalen finfin, men rent spontant tror jag på att ett stort hängivet användande behövs, men orkar några fler än nyligen drabbade brottsoffer engagera sig? Jag vet själv att jag varit mycket uppeldad när jag blivit utsatt, men att intresset svalnat med tiden. Senast ändrad av Eirisch | 11 december 2009 | 21:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse_W 0 Postad 11 December , 2009 Hallo. Jag har oxå båten på Hinsholmen men bara på sommaren. Är det mycket inbrott och skadegörelse på båtarna där. Har bara legat där denna sommarn (2009). Mvh Lasse liten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 11 December , 2009 Som jag skrev tidigare så har jag inte min båt i Hinsholmen, men enligt ett höstmöte vi hade i vår hamnförening ute i Björlanda där jag har min båt så har Hinsholmen den högsta frekvensen av stölder och inbrott enligt en medlem i vår förening. Då han arbetar som polis så har han den infon att jag inte tvivlar på honom i detta fallet. Jag registrerade mig på Brottsportalen och fick ett mejl dagen efter som talar om vilka brott som har hänt i mitt bostadsområde och i närheten därav. Dessutom så hittas stulna bilar fortare om fler hjälps åt. Jag blev av med min förra bil ute i Björlanda förra sommaren, den hittades tre dagar senare. Då hade jag fått tre parkeringsböter, varav två var ute på Saltholmen. Där hade tjuven använd dragkroken för att transportera bort stöldgods med släpkärra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser