Gå till innehåll
fredag 25 april 2025
volvobergman

Vad betala för Evinrude 70 HK 1991? Ungefär?

Rekommendera Poster

Hej!

Vad kan man betala för en Evinrude 70 HK 1991?

Motorn sägs vara fint skick.

Hur mycket bör jag betala?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

19500 låter MYCKET, tycker jag. Motorn är ju 19 år gammal. Har den körts i söt- eller saltvatten ? Får du garanti på den (som gäller från sjösättningsdatum ?)?. Finns det någon ifylld servicebok eller kvitton från service ?

Vad menar du sägs vara fint skick, har du kollat rosten, skäddan, propellern, propelleraxeln, PT&T ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående talare, Låter mycket med 19500:-. Motorn är ju som sagt 19 år gammal. 10-12000 tycker jag låter bättre, men är dock ingen expert... Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj det varierade.. Den har gått i saltvatten. Betalar jag på tok för mycket då då?

Jag har sett flera 60hk 1991 som legat ute för 20 000:-

?????????????????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att legat ute inte behöver vara samma som vad de blev sålda för... Jag tycker nog att 20 000 är lite för mycket för en sån gammal tvåtaktare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min åsikt är lägg mer pengar på en nyare motor som går billigare och är bättre. Den gamla motorn drar sjukt mycket för sin 70hk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha varit medlem här ett tag har jag sett en tendens, och den är denna tråd ett bra exempel på. Att undervärdesätta gammalt junk. Gamla skeva styrpulpetare kostar 20.000,- hur jävliga de än ser ut...

Gamla båtmotorer med uppåt hundra hästar från åttiotalet kostar fortfarande runt och över 20.000,- oavsett hur smutsiga de är och hur mycket de drar och hur dåliga de är för miljön.

Helt enkelt för att det inte finns alternativ att köpa utan att lägga tredubbla.

Enda som är billigt är Bowriders, köp en nu!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blev förvånad att alla tyckte att det var på tok för dyrt. Har någon av er köpt en båtmotor? Dom är mycket dyra. Kolla på blocket så ser ni ett ganska otroligt högt pris!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag kan hålla med dig att det är vissa som är har för låg och pesimistisk värdering av motorn du nämner.

Rätt pris vid privatköp är kanske någonstans mellan 15 000 till 18 000kr om den är absolut okey och med serivcehistorik.

Skulle rekommender att läsa testet i Vi båtagre nr 4 år 2002.

Jag köpte testet av nyfikenhet, har själv en Johnson 2-takt från 1991.

Där testar man en begagnad Johnson 70hk(2-takt) från 1991

mot en ny (år 200) Suzuki 70hk (4-takt).

Dom drar en ganska oväntad och förvånande slutsats tycker jag.

Det skiljer inte så mycket bränsleförbrukning dom i mellan men att 4-takt är tystare.

Evinrude och Johnson är eller rättare sagt var  av likvärdig konstruktion eller rent av identiska tror jag.

//Per 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Evinrude från början av -09 (skräckåren med VRO pumpar som gjorde att de flesta nöp, mm, mm) Tja. 3-4000:- är ett rimligt pris och ta för guds skull ett kompprov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska väl tillägga att medellivslängden för utombordare i sötvatten 20-30år samt i saltvatten 10-15 år gör att det inte är långt kvar till sista förbrukningsdatum. Så 3-4.000:- står jag fast vid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du ute och fiskar kunder nu igen? Flört

Prisexempel hos en konkurent till dig:  Ett företag på västkusten, närmare bestämt Kungälv, har en ELPTO 85 hästare till salu.  Den är från 96 och har således gått 13 år i saltvatten och är med dina beräkningar helt slut.  Prislapp 32900:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, inte fiskar kunder nu Glad

Jag tar äogärna dessa motorer i byte för jag vet vilket strul det varit med dom.

Och det här med medellivslängden är faktiskt ett vedertaget begrepp sedan kan det ju skillja på hur dom använts och servats. Men visst, tror den handlaren skrivit lte fel i annonsen. Det ska nog vara 3.290:- Han hadde lite svårt med nollorna.Oskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En polare till mig köpte en 87: Johnson 55 för 11.000 från en båtfirma för 5 årsedan, motorn fint skick och gårutmärkt än idag, beg. motorer generellt mellan 50-70 hk är populära och eftertraktade, ligger i prisklassen från 10-11 tusen till ca. 20-22 tusen kronor även idag, då är det ändå förgasar 2-takts motorer från 80-90-talet

Måste tillägga också när det gäller Johnson/Evin. 50-55-70-75 hästars motorer från o med 1972 ca var vändspolade, det gör/gjorde att dom inte var så hemskt dryg på bensin, 20/25:orna av samma årg. o märke var tvärspolade, dom tog soppa dom.

Senast ändrad av wetallt | 11 december 2009 | 15:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Tycker nog att du bör avstå den affären.  Har själv haft 2 båtsäsonger som båten blivit liggandes vid bryggan, pga dessa 90tals Evinrude/ Johnson motorerna. Båda har varit i toppskick på utsidan. Den ena skar, troligtvis av Vro:pumpen. Den andra bara strulade hela tiden med nästan allt. Den motorn såldes i höstas  för 4500kr inkl reglage med diverse småfix. Det var en Johnson 50hk från 1994. Kanske ett riktpris att utgå ifrån. Skulle aldrig köpa något annat märke än Yamaha på en 2-taktare, men det är ju en smaksak. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Verkara som många håller Yamaha 2-takt som en bättre motor än Johnson/Evinrude. Yamahan är mer driftsäker med en bättre oljeblandningspump men dyrare delar än Evinrude/johnson. Det har pratats mycket om att koppla bort VRO pumpen på OMC-motorerna. En del säger att man kan lita på det förbättrade larmet/givaren som finns på OMC från 90-talet. Någon skrev att det var bättre aluminium på OMC motorerna som skulle klara saltvatten bättre. OMC skulle också vara båtmotorns Volvo 740 med tillförlitliget och driftsäkerhet. Jag har en Jonson 60hk 91 sittandes på Buster. Har även en Yamaha 50hk 88 liggandes i garaget. Yamahan har jag haft på annan båt och vet att den fungerar perfekt. Är i valet och kvalet att skift bort Johnsonen och sätta Yamhan på Bustern. Nackdelen är att jag inte har powertrim på motorn. Bestämmer mig i vår tänkte jag. Alltid tryggare att köra en motor man känner till en den begagnade Johnson motor som följde med båten i sommras. Kanske kan man lägga ut en annons på Johnsonen och få 10 till 13 tusen till våren.

//Per.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja snarare 3-4000kr till våren om man skall tro Sea Ray 230

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja vem ska man tro på? här är ju typ bud mellan 50öre och 20 000! :) ma nska köra på magkännsla och inte bry sig om vad andra tycker. Jag är nöjd med motorn iallfall.

VRO pumpen var nybytt på motorn. Startmotorn var också ny. El-lindning i generatorn var också ny. Genomgången och klar för vinterförvaring. 

Den ska nog snurra på fint på min lilla Selco båt.

http://hem.passagen.se/sportbat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Evinrude 70hk från -79, har haft den några år och den går ok. En 15 år nyare motor borde väl inte vara sämre, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

pröjsade precis 25 000 spänn för en suzuki dt65 -95( inkl en flång ny prop en propulse)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna tycker jag skulle vara mer prisvärd, dock vet jag inget mer än det som står i annonsen.

http://www.blocket.se/goteborg/Johnson_90_hk__oceanrunner__00_25158690.htm?ca=21&w=3

Förtydligande: Mer prisvärd än motorn i trådstarten inte sukan. Den verkade som ett bra köp.

Senast ändrad av All_to_slow | 18 december 2009 | 20:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Be searay230 att byta in en sån.. o köp den av honom för 3-4 tusenlappar...  så får vi se om han är villig att släppa iväg den till det priset när det kommer till kritan..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...