Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
plojje

Över Atlanten

Rekommendera Poster

Hej

Är det någon som vet om Jeanneu båtar är något att segla på Atlanten med

man läser aldrig om det!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en anledning till att många väljer båtar med stort deplacement och kanske lätt överdimensionerade i skrov och rigg som långfärdsbåtar. Det finns också många som långseglar Jeanneau, Beneteau, Bavaria etc. En atlantsegling under den normala säsongen, november - april ska normalt sett vara en bekväm segling i måttlig vind, där man sätter gennakern vid kanarieöarna och plockar ner den i västindien. Men, allt kan hända. Seglingen hem igen ska vara värre. Fördelen med ovan nämnda båtar är att de ofta är snabbare än mer traditionella långfärdsbåtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en bild på gastarna på Ronja, en Jeanneu Odysse 49 som just nu seglar i ARC. Historien kan läsas i Seilas http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=450074&cat=4913

Jag skulle dock inte ge mig iväg i en båt som jag inte vet har utrustning som håller för tuffare tag. Tror nog att de flesta båtar klarar busväder om de bara håller. Det kanske blir obekvämar för besättningen och skulle det verkligen bli ruskigt så finns det j olika stabilitetsindex som avgör när du riskerar att råka ut för en 180-gradare (och hur fört du kommer runt 360)

Rigg, röstjärn och roder bör vara ordentligt dimensionerade. Stora självlänsar och ordning på allt som kan börja läcka, inklusive fönster och skylight. Portlights som öppnas innåt och hålls på plats av 2 små lås som många nya båtar har skulle jag inte vilja ha båten utrustad med.

Beställer man en ny båt kan man ju beställa den kraftigare byggd kanske. I årets ARC har man haft ett roderhaveri (en racer) och ett rigghaveri där besättningen fick överge båten (en Bruce Roberts 53)

post-2001-1394236176,9855_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...