Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
jj64

Batteriseparering

Rekommendera Poster

Hej

Skall fixa två olika batteriasystem på båten i vinter. Har köpt batteri och relä till detta. Läser i att man skall koppla stift 86 till generatorns stift D . Men på min gamla yanmar sitter det en generator av annat märke, så där finns inte stift D , men däremot ett stift som heter L. Kan det vara samma? Är det nån som gjort detta på en gammal Yanmar YSEB 8?

Bäst jag frågar runt innan jag pajjar nåt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga. Om jag nu kopplar D (L är det på min generator) till skilljerelät, blir det då spänning direkt när jag vrider på nyckeln? Kommer inte då skilljerelät att koppla ihop batterierna? Om jag nu har tömt förbrukningsbatteriet, då kommer ju världens strömrusning att ske mellan batterierna, kablarna krokningar och säkringarna hoppar i sjön. Och jag kanske inte har kräm startbatteriet för att sparka igång gamle Yanmar.

 Jag har 35 kvm mellan batterierna och en säkring för att inte elda upp relät. Funderar på ett effektmotstånd kanske.

Hur mycke snabburladdning klarar ett blybatteri av? Är det nån som gått i dessa tankan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strömrusning från ett fullt batteri till ett tomt är en skröna.

Ett tomt batteri tar visserligen emot stora strömmar när det laddas från en kraftig laddare med runt 14-14,7V. Strömmen blir dock inte speciellt uppseendeväckande då spänningen bara är 12,7V som från ett fulladdat batteri.

De stora strömmarna kan flyta om reläet får ta hand om en större del av strömmen till startmotorn eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att svara på din fråga så kommer inte relät att dra förrän generatorn börjar ladda, dvs ditt tänkta problem kommer inte att kunna uppstå.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orkar inte räkna ut exakt men... tror att du behöver komma upp mot 200 A för att temperaturen ska upp över normalvärdet i motorrummet, kanske 60 grader. Talar om kontinuerlig drift då...

Och även om en startmotor säkert drar den styrkan så tar det väl bara max 10 sekunder att starta?

Så en temperaturhöjning blir det inte, det hinns liksom inte med. Däremot så finns det många exempel på lite sämre reläer som inte klarat av jobbet. Men du har köpt en sats? Som är uträknad för detta? Okej...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...