Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Nixus

Vad för durk i Buster L?

Rekommendera Poster

Vad är det för material i durken på en Buster L?

Min pappa hade en Buster L ´ 06 som hade som svart plywood i durken, vad är det för material och var kan man köpa det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har precis gjort ny durk till Buster Big.

Köpte först svart dyr plywood 500kr/skiva (köpte 2 stycken) för att såga till.

Detta för att komma undan billgare än de 5000kr som ny orginaldurk kostar.

Använde den gammla durken som mall.

Men upptäckte snart att det inte gick ty durken är inte plan.

Den svänger upp ganska mycket i fören. Så det gick inte böja plywoodeen så pass mycket utan att den sprack och delaminerade.

Sedan upptäckte jag att den plywooden jag köpt bara bestod av 6 lager mot origanl durkens 9 lager. 

Då tog jag ett omtag och tänkte om. Åke till K-rauata och köpte tryckimpregnerat av dimansion 16*75cm och lade som durk.

Bifogar en bild för att visa hur det ser ut. Vill betona att jag ser min båt som en ren bruksbåt. Funktion går före utseende och värde på båt. Kan tänka mig att många tycker att det är fult, vi är alla olika.

//Per

post-10011624-1394236177,2218_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var köpte du de dyra svarta skivorna?

Är nog såna jag är på jakt efter, ska ha i min smuggler och där är det helt plant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ju inte så dåligt ut tycker jag, trots att båten mera liknar en brygga än en båt innuti, men bra jobbat:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Specialbehandlad vattebsäker plyfa. Finns att beställa hos alla Busterhandlare.

Det är ju trevligare än att få bustern att likna en bryggflotte som någon var inne på och så höjer det istället för sänker andrahandsvärdet som en bryggflotte gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

I mitt fall kostar inte durken 3700kr år 2009.

Har en Buster Big från 1985.

Kanske kostar durken 3700kr för en Buster L.

Hur som helst så kan man säga att originaldurken faktisk är prisvärd.

Den dåliga skiva som jag köpte för totalt 500kr/styck på Cheapy är betydligt svårare att såga, den är porös och stort frågetecken om den inte suger vatten. Samt att det inte går att gå på den utan att ha halktejp eller nåt. Av skivorna har jag nu gjort en förrådslåda att ha utomhus.

Nu är läget som det är, jag har lagt en tryckt virke som durk.

Vilket jag räknar med skall hålla hela återstående båtens livslängd. 

Gör också båten lättare än de tunga skivorna och att det ger båten en låg tyngdpunkt vid mycket last som borde vara gynnsamt.

//per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det såg ganska bra ut. Blir det inte halt när det är blött?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har för mig att man inte skall kombinera tryckt virke och aluminium. Nu vet jag ju inte om det gäller för just den aluminiumtypen som finns i båtbottnet men kanske någon annan som vet???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite googlande...

http://ama.byggtjanst.se/Default.aspx?articleId=92&Typ=AmaNytt
- Impregnerat virke som läggs direkt på aluminium innebär också en risk för att plåten skadas på grund av galvanisk korrosion.

http://www.protimsolignum.com/osmose-sweden/info-sweden.htm
- Använd inte impregnerat virke i direkt kontakt med aluminium.

Finns mer.. men sammanfattningsvis så låter det som att alumiumet oxiderar om det har kontakt med det tryckta virket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har läst igenom den bifogade filen från Byggtjänst. Känns som det inte är enkelt att bygga

hus på ett säkert sätt. Angående min nybyggda badbryggaSkrattande. Badbrygga tyckte någon ovan att de såg ut som. Lade in tryckimpregnerat i en Buster Big från 1985,Sen kommer det fram att de kanske inte var så lyckat med tryckimpregnerat. Förhoppningsvis så är det inte så mycket koppar i de tryckta virket eller så rinner gifterna ut och man pumpar ut det med länspumpen.Tur att båten med motorn bara kostade 30 000kr. Med det låga priset blir man lätt lite snål när man tittar i Busters tillbehörskatalog. Skulle vilja ha en Vänsterpulpet men den kostar ju 7800kr. Kanske skulle ta och knacka till en egen pulpit i aluplåt för 1/3 av priset som Buster tar. Tidsåtgågen borde vara högst 5 timmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser praktiskt ut med badbryggan.

Själv skulle jag nog fråga en plåtfirma om dom kunde göra iordning en durkplåt i 3 mm alu.

borde bli billigare om du känner någon som jobbar på firma och kan ta det på sidan om.

Senast ändrad av Joelidalen | 16 december 2009 | 17:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...