Palatset 0 Postad 8 December , 2009 Jag har en Wallas 1800 Sail värmare 20 år gammal men har funkat. Nu råkade det sig att jag fyllde i någon annan typ av bränsle än lysfotogen. Troligen något spritaktigt. (inte drikbart)! Värmaren har alltid gått lungt och fint men nu hostade den till. Och efter att jag upptäckt misstaget, tömt tanken, och fyllt på med fotogen så vill inte pumpen gå. Jo jag har tryckt på återställningen. Men den ger altså ingen värme. Pumpen tickar inte. Någon som har ett tips innan jag river ner den? //Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
horisonten 0 Postad 8 December , 2009 Hur menar du spritaktigt? I normala fall skall man ju ha en liten slatt K-sprit i den vanliga Statoil Blå, för att det inte skall parafinera sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 December , 2009 Han kanske tog fel dunk och slog i rödsprit i stället. Det var lättare förr när det hette fotogen/vanolen eller rödsprit. Idag heter det ofta T-röd, T-blå eller T-gul. När min pump inte tickade, brukade jag knacka på den med baksidan av en skruvmejsel. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 8 December , 2009 Om pumpen inte går, tickar, så behöver spetsarna putsas. Brukar sitta den gammla vanliga membranpumpen på Wallasen, den sitter även på en massa andra värmare, på bilar m.m Volvo 240, VW m.fl. Ta bort pumpen, ta bort tejp och gummibandet. Skruva bort muttern bak och tag bort kåpan. Nu syns , kontakterna eller brytarspetsarna, ta en magnetfil och putsa ytorna, ändra inte på justeringen, skruven. Montera ihop den igen och nu ska den funka. Blir ofta ärg på kontakterna, man får putsa lite då och då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 8 December , 2009 KAn vara pumpen med ett excentriskt jul på också. då kan pumpmembranet smält och klibbat ihop (om det inte tålde lösningen) Båda pomparna är ganska simpla och delar finns hos värmedoktorn. Kolla så att du har ström fram till pumpen innan du river den bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 8 December , 2009 Här kan du hitta manualer: http://www.varmedoktorn.com/default.asp?HeadPage=209 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Palatset 0 Postad 10 December , 2009 Hej Alla! Jo det var nog typ K-sprit som åkte i!! Jag tar era råd med mig och ser om jag får igång den! Tack! Återkommer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser