sorken88 0 Postad 8 December , 2009 Md 11 med enspaksregelage till backslag och gas, (Maxi 95). När man har backat ut och skall bromsa och komma framåt, så tar det tid innan motorn varvar så det blir bromseffekt. Nerverna sitter utanpå kroppen efter några gånger, då man är säker på att backa eller köra på grannbåtarna. Har två teorier på problemet: 1, feljusterad gasvajer i förhållande till backslagsvajern, så motorn eventuellt varvar upp snabbare. 2, luft i systemet. Eller är det månne så att dessa dieslar skall ha tid på sig för att varva upp???? Tips på lösning av problemet emotages tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 December , 2009 Det känner jag inte igen och har en likadan i en lika tung båt. Den bromsar mycket bra vid t.ex tilläggningsmanöver. Går båten i bra fart när du kör framåt? T.ex bör den göra drygt 6,5 knop. Ger den inte full effekt kan det bero på olika saker bl.a skit i bränsleröret. Då går den inte fortare på full spak än halv eller kvarts t.o.m. Motorn ska inte varvas upp innan backen går in. Då blir det för svårt för växellådan. Be nån titta på motorn. Det känns som bränsleproblem. Igensatt bränslesystem. Spridare. Den startar väl bra? Då är motorn OK i allt utom bränsletillförsel. Den ger väl ingen svart rök eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SFCLjungan 0 Postad 8 December , 2009 Hej ! Jag har samma motor med enspaksreglage och visst händer det att motorn dröjer i varvandet när man skiftar från back till framåt. Det hjälper då att slå i back igen och sedan neutral följt av framåt. Underförstått så tolkar jag det som att du går från Back till neutral för att sedan lägga i framåt, gör man inte det ( så att propeller och prop axel hinner stanna, så sliter det såklart och det blir svårt för motorn att orka dra. Luft tror jag inte på , då går det hackigt över hela registret. Detta var mina enkla ideer, baserat på mina två säsonger ombord. / Ljungan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kicken 0 Postad 10 December , 2009 Hej undersök bränsleröret. Det felet var det på min motor. Den gick även ojämnt på fullt pådrag. Felet satt i kranen under tanken. Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser