Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
666D3

Stora mängder snö till jul

Rekommendera Poster

Prognoser slår ibland fel men i dagsläget väntas 32 cm snö komma i Haninge 15/12 i samband med styv kuling från nordost. Ytterligare 6 cm väntas komma 16/12. Kolla täckningen på båten i helgen.

Källa: yr.no

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HÄRLIGT!! Det behöver vi verkligen

Tycker mindre bra om dagar med under -10 eftersom vi står utomhus och bygger men det får man väl ta någon gång. I dag är det 2 veckor till midvintersolståndet - sedan vänder det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ny prognos anger frisk bris och då blir det inte mycket snö

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NO här på östkusten särskilt i gävle - stockholmstrakten kan betyda enorma mängder snö.

Även vid blåst. Minns 97-98 då mina gävlekompisar inte kunde ta sig från jobbet. En pappa var snäll nog att skida över med kompisens skidor så hon kom hem i alla fall. Hon stötte en stav i ett biltak. Den var helt begravd. Tågen gick inte på flera dagar.

Det var en nordostan det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför då? Håller du inte med? Har jag på något vis förargat dig? Jag försöker alltid vara rättvis, metodisk o rakt på sak ( fina egenskaper för en ledare) känner du att jag på något vis varit orättvis mot dig? Om det är så då ber jag om ursäkt. Hoppas att vi kan vara vänner?

/Styrbjrn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe nä, jag håller uppenbarligen inte med... Avskyr snö o kyla. Har bott f länge i Värmland för det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med 200%.

Varje dag temperaturen understiger noll kostar mig någonstans mellan 90 och 115 kronor beroende på hur högt *lågan* är ställd.

Glemringspannan måste då slås på eftersom jag normalt inte gör ett dyft vinterkonservering alls utan ligger kvar i sjön/isen och kör när andan faller på.

Hoppas på att Al Gore och klimatmupparna ändå får rätt (det sket sig dock rejält förra vintern med som mest 15 cm is runt båten i typ 4 veckor i sträck..det blev rätt dyrt i värmediesel, fick åka och fylla tanken två gånger (tanken rymmer 200 liter diesel) Förvånad.
En tröst var dock att sjömacken på Rörö hade samma hyffsat låga pris på diesel hela vintern Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån tänkare har ju myntat uttrycket; Kalla sommrar kan man inte kalla sommrar.

Annars håller jag nog med KillerBoo. Snö är inget för mig. Om den kommer så ligger den bara kvar så länge så att man hinner skotta. Då kan man ju tycka att man skulle låta bli att skotta efter som den försvinner av sig själv, men så fungerar det inte. Skottar man inte ligger nämligen i regel snön kvar tills man fått skottat. Skrikandes

Visserligen till hör jag de pojkarna  som kan frysa, men kyla är inte nått som jag direkt uppskattar. Dessvärre inte värme heller. I min ungdom närde jag en dröm om att segla jorden runt. Det var kanske lika bra att jag aldrig kom iväg. Jag tål värme sämre än jag tål kyla. Kyla kan man ju i alla fall skydda sig mot - inom rimliga gränser.

Rutten Färöarna Island Grönland hade nog inte varit helt fel. Nu när jag en dröm om att segla till Kirkenäs. Jag skall bara bygga om, bygga till, bygga på och förstärka båten. Men när det är klart  - då är jag nog för gammalObestämd

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ungefär samma här, snön är bara till besvär och frysa kan jag. Det värsta med vintern är ändå att efter att isen byggt klart så får man borra så inihelsike vid ismetet. Att borra 12 st 200mm hål genoom 60 cm is är inte den roligaste biten av vinterfisket. Abborrpimpel i vanliga småhål går ju an. Motorborr funkar ju bra, men då blir det ytterligare en massa kilo att släpa på i tillägg till 30-litershinken med mört, 4 spön m tillhörande rullar, vippor och larm o allt vad det är som ska med. Släpar på i runda slängar 70 kg prylar, hinken med betesfisk inräknad, och då är inte motorborret nåt man gärna lägger till på den vikten.

Nä, tacka vet jag snöfritt och plusgrader. Då kan man iaf ta sparken ut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bosse

När man läser ditt inlägg inser man att det är tur att man inte är intreserad av fiske.

För min del får det räcka med dörjefiske efter makrill. Om jag är ute och seglar och inte kommer till hemmahamnen på kvällen har jag dessutom infört ransonering på dörjefisket. Jag har bara två krokar på dörjen. Får jag napp måste jag ta upp omedelbart och inte fiska mer och inte heller på efterföljande dag. Jag kan ju då få max 2 makrillar.

Har man mer krok som tex en häckla brir det bara rörig som på bifogad bild. Det var värre än det ser ut. En ny häckla blev skrot på första nappet. Efter det gjorde jag om den till en vanlig dörj med två krok.

tommy

post-945-1394236176,6137_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, nä fiske är i mitt fall mer än ett intresse.. det är en drog. Tyvärr måste jag nästan säga. I början var det roligt att få en gädda på 5-6kg, eller gös i 3-kilosklassen. Min första ål vägde knappt 1.5kg och den var så fiiiiin tyckte jag då. Nu är man mest fartblind och efter det året vi vann SST -Svensa Specimentäclingen- blev det än värre. En gädda under 10 är värdelöst. en gös under 5kg är visserligen bra mat, men inget pulsen ökar för och en ål under 2.2kg känns lite som varför sitter jag här för sån skit. Det kostar skjortan o lite till, med 3-4 spön mer eller mindre dedikerade till varje fiskart jag fiskar (och det rör sig om allt fr braxen till mört, vimma och id, för att inte nämna predatorfisket och trollingen med alla dess manicker o spön... Nä, fisket var klart roligare förr. Nu får jag dessutom försöka bromsa lillgrabben som håller på att fastna i samma träsk betr storlekshetsen... Han rynkar lite förnärmat på näsan åt en gös på 4kg eller en sutare på dryga 3... och han är inte ens 11 år fyllda.

Din variant tror jag funkar bra så länge du inte faller offer för en stor kraftig firre som smittar dig med storhetsvansinne ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte många gånger min puls har ökat vid fiske.

Vid ett tillfälle låg jag och kompisen på utanför långebrott, väster om Smögen. Det var på den tiden det gick ann och gå ut med båten, kasta i pilken, rycka ett par gånger och dra upp en torsk lagom till middagen. Jag hade pilk och kompisen kastade med spö. Han fick ett napp. Nån firre inte speciellt stor. Rätt som det va blev det hur tungt som helst. När han efter mycket kämpande fick upp fisken till ytan satt det en torsk på kroken på ca 1 kg. Över ryggen hade en stor Lax bitit sig fast.  Vi hade naturligtvis varken kläpp eller håv. Jag drog upp pirken så snabbt jag kunde i ett försök att häxa Laxen. Laxen släpte torsken, sam ett varv och högg i ryggen pån igen. Sen släpte den och stack. Inte hade vi nån kamera heller.

Seglade en gång från Havstensund till Väderöarna, där jag la till för att käka. Gjorde 4-5 knop. Jag hade ett par dörjer ute och fick 42 makrillar. Jag vill inte tänka på hur många jag fått om jag gått med dörjefart. Passade på att rensa dem medans jag låg på Väderöarna. Sen dörjde jag inte mer den dan, fast jag hade många distansminuter i goda dörjevatten hem. Jag tror inte jag har tagit upp mer än 10 -15 makrillar nån gång efter det. Eftersom jag inte fiskar hummer behöver jag inte en massa skräpfisk. Makrill är gott, men den skall va färsk. Nån kortare tid i frysen får väl gå.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är isen full av pimpelfiskare vintern lång. De verkar ha det väldigt trivsamt kan vi se när vi åker skridsko/isjakt kring dom. Förstår att det är jobbigt att borra genom 60 cm is men efter några veckor finns det ett otal hål att välja på som inte hunnit frysa till med än någon dm.

För sjutton gubbar - vi bor i ett land med vinter 4-6 månader om året så man får lära sig gilla läget och göra det bästa av det. Eller flytta.

Gunnar, har du ingen elpatron och vid vilken temp går lågan för fullt? Kaminen drar ju 5 dl vid full låga men vi hoppas sällan behöva den då vi har en 2 kW elpatron och bara kommer stötta med disel vintertid. Kan dessutom ta in andra elelement vb.

För övrigt ska det bli spännande att se hur kallt det kan vara och vi ändå kan bygga i båten. Hoppas det är OK till -10 i alla fall. Och att alla lediga jul och nyårsdagar håller sig hyfsat varma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, läget gillas vareviga dag även om jag inte tycker om det s.a.s. Vintern är ett otyg, varenda dag den varar, men när våren sen kommer då är jag glad att jag stått ut med eländet. Det behövs nog lite vinter för att uppskatta vår o sommar till fullo kanske.

Tyvärr funkar det inte att borra i gamla hål, det räcker att det frusit över natten för att det ska bli omöjligt. Isarna kan se ut som schweizerostar här av alla pimpelhål men det är inte de som är de jobbiga. Gäddhålen är de jobbiga och där ska det ju borras 4 åt gången. Den goda sidan av det hela är ju iofs att man aldrig har så bra kondition och så vackra armmuskler som efter en sträng vinter. Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För tiotusen år sedan så var istiden över och inlandsisarna började så sakteliga att dra sig norrut.  Då var det ett gäng människor som pekade och sa: titta vilket fint land!  Kalla somrar som regnar bort och ruggiga vintrar utan solljus, härligt, dit går vi och bosätter oss. Det var mina förfäder det, usch, man skäms att ha sån släkt.  Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tiotusen år bakåt. Wow. Det var ingen dålig släktforskning du har gjort... TunganFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ciaraud, elpatron har jag i varmvattenberedaren, men det som inte finns på min (privatägda & för mig helt gratis) bryggplats är landström så därför måste det bli kaminkörning.

Fullt pådrag kör jag aldrig för när lågan blir för stor (och kaminen är rejält varm) då börjar kaminen woff:aoch locket på toppen hoppar upp-och-ner och slamrar.

Uppskattningsvis kör jag oftast på kanske 45-60%  av max, lite beroende på hur kallt det förväntas bli.
Mindre än så, då sotar pannan igen på en vecka och risken att den ska slockna ökar dramatiskt.

2:-3:e december var det 2-6 minusgrader i snitt över perioden, när jag slog på pannan var det -4,5 i styrhytten och 0 grader i akterkabinen där pannan står.
4: december kl 16:00 slog jag av pannan, då var det 23-25 grader i båten och 2 i uteluften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pannan verkar effektiv i alla fall.

Vi har elpatron till kaninen också och den kan i sin tur  värma varmvattnet med en dubbelslinga. Det första slingan går till är varmvattensberedaren. Varmvattenberedaren har en egen elpatron också om det skulle vara för varmt för att ha kaminen på.

Vi har inte heller någon el på bryggan i skärgården men här i Uppsala har vi det i alla fall som tur är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi räknar iaf med snö till jul. Åker upp till Härjedalen för att mysa och åka lite skidor. Utsikten från köksfönstret är inte så dum. Ingen stress där inte.

post-10011607-1394236176,9399_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fin hemsida ni har. Imponerad av att ni orkar bygga allt själva. Jättefin båt!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...