Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Businessman

Instrumentpanel Nimbus 26 DC Epoca

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag har en Nimbus 26 Epoca-90 som är i ett mycket fint skick, dock så är den svarta instrumentpanelen lite dassig efter nästan 20 år.

Jag undrar om det är någon här inne som har en sådan svart original utbytes att sälja?

Kravet är givetvis att den ska vara i bra skick, om det ska vara någon poäng med ett byte.

Jag är alltså ute efter både den liggande delen med brytare och säkringar samt den med instrumenten.

Pratade med Nimbus i GBG och de hade inga gamla, men det kunde erbjuda mig en av den nya designen för i runda slängar 40.000:- !!! Tycker det är åt skogen för dyrt!

Känns då som ett bättre alternativ att få tag i en fin begagnad originalpanel.

Bifogar bild på min nuvarande.

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta på något sätt.

Tack på förhand.

//Christoffer

post-10000495-1394236175,8681_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte plocka ner den och lämna in den på lackering? det torde väl bli det billigaste alternativet, då ser den ju helt ny ut, sen kan du ju byta brytarna om dom ser gistna ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

21600 kostar en instrument panelsats och då ingår ju nya strömbrytare säkringspanel. Likväl mycket pengar tycker jag.

Sist jag kollade endast panel hos numbus kostade den typ 3-4000 kr för en sats. Då var Alu-look varianten slut så jag beslöt att tillverka en själv och fixa strömbrytarna själv. Alu med kromkant är klart den snyggaste varianten och känns fräschare än dom plast-trä varianterna som finns som alternativ.

Det jag tycker ser sunkigt ut på original panelen är inte bara färgen utan även dom gamla strömbrytarna/säkringshållarna men det är ju en del jobb att byta ut allt.

Ett alternativ till att lacka den kan ju vara att sätta på en klister film som ser ut som alu eller kolfiber:

http://www.danmobility.se/product.asp?c=3240493998&n=1199147584&pn=1226672666

eller

http://www.danmobility.se/product.asp?c=3240493998&n=1199147584&pn=1226672665

post-27882-1394236176,33_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tänkt tanken att plocka ner den och låta den lackas, vet dock inte vilket alternativ som är bäst. Men tack för input!

//Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns som att det är ganska bökigt att byta ut den hela mot en ny med nya brytare och instrument, även om det är det klart snyggaste alternativet. Tycker dock inte det är värt pengarna.

Kan ju helt klart vara ett alternativ att sätta dit en klisterfilm som du föreslår.

Ska kolla vidare på det.

Men om det är någon som sitter på den överbliven fräsch original instrumentpanelsats så är ni varmt välkomna att höra av er. 

Andra bra förslag??

//Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Christoffer,

Jag hade samma problem. Hittade en begagnad på blocket som var i fint skick. Tyvärr blev det ganska dyrt att byta, framförallt för att jag ville byta reglagen till trimplanen.

Den gamla slitna panelen ligger i garaget och samlar damm. Den har ett hål till höger efter trimplans reglaget (biltema).

Vill du ha den och testa med kan du få den för en 100-lapp frakt. Den finns i Malmö.

Skickar med en bild där du kan se hur trimplansreglaget sitter.

//Bosse

post-20383-1394236259,7733_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm 40 000 för en liten plåtbit. Man borde byta yrke det ser ja ju nu.. Hade inte ens gett 10 000kr för detta. Det är ju bara att ta loss dom gamla panelarna antingen slipa och lacka och skicka på gravyr.. Kostnad kanske 5000kr. Eller så tar man dom gamla till en smed så får han göra några nya kan inte tänka mig att detta kan vara varken svårt eller dyrt man tar ju mätare och knappar från dom gamla och stoppar i dom nya såvida man inte vill göra förändringar i designen.. Dagens smeder har ofta en plasmaskärare med den skär man till detta på nolltid, måtten har man ju redan klart bara att lägga den gamla panelen på plåten och rista efter den..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...