larban 68 Postad 7 December , 2009 På min båt sitter fortfarande kopparbaserad färg på skrovet. Vi har haft båten i 4 år utan att vare sig underhålla färgen eller slipat bort den. Färgen sitter så bra att vi nöjt oss med att spola av botten på hösten, så har den varit färdig för sjösättning till våren. Jag tror färgen vid det här laget har släppt sina aktiva ämnen men den tär ändå på mitt samvete. Jag skulle vilja byta ut den mot en hårt sittande färg, utan några gifter alls. Vi har inte problem med beväxning i vår hamn, båten är i princip ren när vi lyfter henne på hösten. Vilken färg rekommenderas? Jag vill helst att den gamla färgen kan sitta kvar, bara rugga den lite och måla på ny färg utanpå (täcka in färgen). /Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 7 December , 2009 Jag förstår inte varför det skulle tära på ditt samvete, finns det inga aktiva beståndsdelar kvar så funkar den som vilken annan giftfri färg som helst. Sen är det bara att beklaga att makthavarnas propaganda skall ge hederliga människor dåligt samvete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 7 December , 2009 Du behöver inte göra nåt mer med din bottenfärg tills du börjar få problem med att den inte gör sitt jobb. Att hålla på och slipa och köpa ännu mer färg (finns ingen bottenfärg som är bra för naturen) gynnar endast företagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 7 December , 2009 Jo visst, men jag behöver även stå ut med menende blickar och kommentarer i klubben om att västkustfärg inte skall användas på östkusten osv. Dessutom behöver jag göra nåt åt färgen iår då den under sommaren skavts bort på några ställen. Finns det någon hård färg jag kan måla direkt utanpå utan att ta bort den gamla? Kan man lägga epoxi färg direkt på kopparfärgen kanske? /Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 7 December , 2009 Du måste veta vad det är för bottenfärg du har. Annars så är det bara att avlägsna allt med Interstrip (tror jag att Internationals produkt heter så) och måla med något nytt. Fast det låter på mig att DU har VC17 för annars så skulle det inte synas att det är kopparfärg? I så fall så finns det VC17 eco. Du kan inte måla 2-komponents (epoxy) på 1-komponents (bottenfärg). Jag har också båten på ostkusten, och på de delar som inte är målade med riktig bottenfärg får jag flera lager med havstulpaner på en säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 December , 2009 Kolla för säkerhets skull vad som är lämpligt, här finns t.ex. Internationals rekommendationer, där ibland ett spärrskikt av primocon kan användas ifall färgtypen är okänd... (metodboken/ bottenfärg... övermålningsschema) http://www.yachtpaint.com/SWEDEN/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 7 December , 2009 jan_af_liso skrev:I så fall så finns det VC17 eco. Nej, den finns inte längre, och tack gode gud för det - vilken skitprodukt det var! Skulle på sin höjd fungera över en epoxyfärg på en trailerbar båt eller i en insjö med minimal beväxning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser