JockeNyberg 0 Postad 7 December , 2009 Hej! Har nu i höst köpt en SeaRay 220DA från 1989. Båten köptes av en privatperson och gick under provkörning fint. Även skrovet och inredningen var i bra skick. Skulle för någon vecka sedan byta tändstift för service och såg att limporna var något blöta på undersidan. Smakade på vätskan och det visade sig vara Glykol..Fanns även mycket rost på undersidan så jag skrapade lite med en kniv och insåg att limporna var lagade med spackel/kemisk metall efter en frostsprängning... Tänkte då att f-n, okej jag får köpa nya limpor. Det är ju i sin ordning. När jag demonterat limporna ser jag till min fasa att även motorblocket på vänster sida av motorn är rostigt i ett område av ca 5 cm strax under topplocket. Detta kunde jag omöjligt sett då jag tittade på båten eftersom det inte syntes förrän limporna var borta. Skrapade lite här på motorblocket också då kniven gick igenom spacklet även här och vatten från kylkanalerna forsade ut. Har dokumenterat med bilder hur det ser ut på motorn, och tänker nu ta kontakt med säljare eftersom jag tycker detta är rena rama bedrägerierna.. Kan man anmäla sådant här? Någon som har erfarenhet från liknande? Jag måste ju nu byta motor då denna har hål i sig. I köpekontraktet står det att köparen har provkört båten och godkänt detta samt att båten har kontrollerats i skrov samt invändigt. Men detta gäller ju en skada på motorn som medvetet dolts och inte berättats om.. mvh /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 7 December , 2009 Ja va säger man, jävligt tråkigt. En motor som är 20 år gammal kan nog tyvärr se ut så här, såpass gammal motor har i det närmaste ett noll värde Nu har du köpt båten av en privatperson så att driva en process mot säljare är då altid lite bökigare. Mitt tips är att första hand ta kontakt med säljaren och kolla vad denna säger. Förvänta dig att han inte förstår ditt problem. Ta sedan kontakt med konsumentrådgivaren där du bor. Edit: Det finns jo ganska rimliga utbytes block att köpa till din motor. Kolla te.x www.usaonline.se Senast ändrad av BerraS | 07 december 2009 | 09:49 Senast ändrad av BerraS | 07 december 2009 | 09:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JockeNyberg 0 Postad 7 December , 2009 Jo, jag ska ringa upp honom ikväll och se vad han säger. Visst förstår jag att en 20 år gammal motor kan vara i dåligt skick, men det jag menar är att han har ju lagat en vesäntlig skada på motorn som man kan betrakta som haveri, och därför är motorn helt kass. Hade den tex varit utrostad hade jag inte sagt något men nu är det ju så att den är fusklagad.. Har läst fäljande i Köplagen som även gäller privat personer: Varan kan anses felaktig om: -Den inte är sådan som säljaren har sagt. -Säljaren låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär -Varan var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset eller andra omständigheter. Säljaren kan inte frånsäga sig allt ansvar vid försäljning även om man köper i befintligt skick. De regler som gäller finns i köplagen. Hoppas han förstår detta, annars måste jag ta kontakt med tingsrätten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 December , 2009 Säljaren försöker antagligen slingra sig med att han inget visste. Kan möjligen bli knepigt att bevisa att han gjort det, men kanske kan man av utseendet på skadan lista ut hur pass nygjord den kan vara? Lägg gärna upp en bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 7 December , 2009 Vill bara lägga till at en 50/50 lösning med ett nytt utbytesblock kan va bra att presentera för säljaren, om du kan montera den sjäv. Ps. Nytt block höjer också värdet på båten:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 December , 2009 Den första tanken som slog mig var, vem har gjort lagningen? Skulle någon ännu tidigare ägare kunna ha gjort den och det har hållit under den förre ägarens ägotid? Jag tror faktiskt inte det, det här luktar illa. Och om det är så att det är den förre ägaren är den som gjort lagningen utan att informera om den vid försäljningm (kanske rent av inför försäljningen) då skulle jag aldrig godta en kompromiss. Jag kan inget om lagar eller vilka rättigheter du har i den här frågan, men tjat kan fungera. Några samtal om dagen under en period? Antingen fixar han då motorn eller byter till hemligt nummer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 7 December , 2009 Tänkte bara flika in att usaonline som nämndes här varit i blåsväder på ett annat svenskt båtforum, efter ett motorhaveri som usaonline inte ville ge någon garantiersättning för. Ni får leta upp diskussionen och bilda er en egen uppfattning, men jag skulle inte handla där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JockeNyberg 0 Postad 7 December , 2009 Jasså, dom har varit i blåsväder? Jo jag har kollat lite på USA onlines block och det verkar ju okej. Funderar annars på en nyrenoverad komplett motor hos värmdö motorteknik med splitter nya original limpor och knän. Den motorn blir bara aningen dyrare och är bara att vrida på nyckeln. Jo, skadan på min motor kan ha varit länge sedan man lagade för det har ju rostat ett tag i området, jag kan inte bedömma hur länge. Förra ägaren har haft båten i 13 år så att det borde rimligtvis vara gjort under hans tid tycker man. Har även pratat med erfarna svetsare och dom kan tänka sig försöka svetsa skadan på motorblocket och sedan att man köper nya limpor. Kan fungera? (Dom funderar på att svetsa med gjutjärnstråd). Måste dock ändå lyfta ur motorn och rengöra ordentligt. Jaja, vi får väl se vad säljaren säger då jag pratar med honom.. Återkommer tack för tipsen ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 7 December , 2009 Ja, blåsväder är nästan ett understatement. Tog mig tid att leta fram tråden, varsågod och läs: http://www.boatlife.se/forum/index.php?showtopic=10683 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 December , 2009 Man måste tydligen vara medlem och inloggad för att läsa det där. Kan du klippa och klistra in tråden? Gör en ny tråd i dösnack för det är du snäll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 7 December , 2009 Tråden är 34 sidor lång så det blir inte så lätt att sammanfatta det på ett bra sätt, men jag ska se om jag hinner få ihop nått nu. Att ta med allt känns som overkill... Senast ändrad av Flummo | 07 december 2009 | 20:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 December , 2009 Har själv handlat från företaget i fråga och inte haft några problem, men det betyder ju inte att andra inte har haft det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 7 December , 2009 Nej, dom har säkerligen många nöjda kunder. Men av tråden att döma skylls alla haverier på feljusterad tändning/förgasare, och dom vägrar ersätta sådant. Nåja, som sagt, ni bör skaffa er en egen uppfattning, jag vet vad jag tycker men tänker inte tvinga på den åsikten på andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 7 December , 2009 Den minut det tar att regga är väl spenderad tid Bara att läsa tråden BoatLife.se> Allmänt Snack> Båtliv i det stora hela> Båtlivet i USA av Lars Ström (323 sidor * 6 inlägg) har givit mig en helt ny syn på USA och båtliv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 7 December , 2009 Kort sammanfattning av tråden upplagd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=323536 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JockeNyberg 0 Postad 7 December , 2009 Okej, det låter som lite läskigt det där med USA online.. Har talat med säljaren och han hävdar såklart att han inte vetat om detta, och han har lämnat båten hela tiden till en marina för service. Han säger även att han aldrig anlitat dom för detta med fusk-motorlagning. Motorn är bytt i båten runt år 1994-96 på searay service center enligt säljaren och har aldrig demonterats. Det lustiga är då att det ska ha hållit med kemisk metall i motorn sedan dess. Ska skicka honom bilder så han får de hur det ser ut. Har tänkt att jag ska lägga fram ett förslag om att säljaren tar på sig hälften av kostnaden att få ner en renoverad motor i båten till en kostnad av cirka 40000, blir alltså en affär på 20000 var. Detta är ju också förutsatt att jag gör jobbet.. Om han inte går med på detta vad att göra? Ta hela smällen själv? Båten är ju inte så dyr i priset så en mer kostnad på 40000kr känns ju lite tungt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 8 December , 2009 Kolla vad en ev. reparation går på om du anlitar en marina, den summan är utgångsläget för dig i förhandlingen med säljaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JockeNyberg 0 Postad 8 December , 2009 Haha, ja det borde jag gjort.. Då är det ju stora summor vi pratar om för sådant kostar asmycket pengar.. Jag har nu idag via mail där alla bilder på eländet syns kommit med förslaget att dela på kostnaden för ett nytt block, ungefär 20000kr var med allt vad det innebär. Får se vad han säger, har iallafall varit saklig när jag presenterat det för honom. Nappar han inte får jag förmodligen ta till Köplagen och eventuellt höra med någon juridisk person som kan hjälpa mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
usaonline 0 Postad 24 Juni , 2010 Vi på USA On Line AB tycker att det är underligt att du inte också lägger in denna tråd från samma person där det tydligt framkommer hur motornblocket misshandlades innan totalhaveri. http://www.boatlife.se/forum/index.php?showtopic=10046&st=0&p=269169&&do=findComment&comment=269169 Du kunde ju här också berätta att Bomanson först körde sönder/brände originaltopparna (brända ventiler och topplockspackningar) som satt på ersättningsblocket som han köpte av oss, därefter , på eget bevåg, satt på sina egna gamla original toppar på det av oss sålda, trimmade motorblock och dessutom hävdar garanti. Du kunde istället fråga om han gjorde några korrigeringar med bränslemängden då han gick från standardmotor till trimmad motor. Vi kan tillägga att: Det står tydligt i dokumentationen, som följde med när han köpte blocket, att detta är ett trimmat block och att bränslemängden måste korrigeras, i annat fall tar blocket och toppar skada. Du kande ju också klippa in bilderna som tydligt visar spikningsmärken på hans kolvar. Konstigt att du inte lägger ut bilder där märken i toppen finns av den lossade bit av kolven, som först kom i kläm mellan toppen och kolven, innan den brast i fästet mot staken. Du kan ju på samma gång ta upp andra sidan av fallet där ”383- kunden ” brände upp båda sina motorer efter 20 timmar (då han började varva motorn mer än 2000 varv) och dessutom förlorade i Tingsrätten. Trots att han lyckats få en aktoriserad besikningsman och båttidningsskribent att ljuga om att orsaken skulle ha varit att vatten skulle ha läckt in från ej dragna toppar. Vilket skulle ha förhöjt förbränningstemperaturen och därav givit de tydliga brännskador på motorn. (bl.a södersvetsade ventiler, brända topplockspackningar, fastbränd olja i botten på kovarna) För att kunna möta ett ev. överklagande tog vi även juridiskt fasta på att vatten inte kan höja förbränningstemperaturen vilket är intygat av Professor för KTH;s fordons avd. (vatten injection används bara kylning och därigenom effekt ökning vid förbränningen.) haveriet på dessa 383:or led av samma grundorsak. 383kunden gjorde heller inga korrigeringar i bränslemängden när han gick från 5,7L motorer till hårt trimmade 6,2L. Detta trots muntlig och skriftlig rekommendation att byta ut bränslesystemet från sina stumma insprutningssystem från 1989. (stumma = utan databox och utan sensorer som känner spikningar och som kan självjustera tändning och bränslemängd så som dagens MPI system. Mapi 4 eller högre.) Om du hade varit seriös hade du självklart frågat oss om vår ståndpunkt innan du beslutar dig för att skicka ut vinklad och ofullständig information här och framförallt hänvisar till ett forum som mestadels består av mekaniker som skruvar för privata extrainkomster. Men kanske du inte fattar mycket av detta egentligen, för om du gjort det skulle du kunna se och genomskåda detta. Men det är ju härligt att kunna vara helt anonym och skicka ut okontrollerad dynga på olika forum. Vi tar alltid vårt garantiansvar i de fall garanti råder. Men tyvärr inte då kunder har sönder sina motorblock pga misstag eller okunskap, Köper man ett motorblock med toppar och detta block får driftrelaterade problem beroende på delar som flyttas över från gamla motorn, är det tyvärr inget vi kan ansvara för. Vill man som kund slippa detta ansvar skall man köpa en komplett motor där garantin också innefattar driftsskador. Eller anlita en godkänd mekaniker som vet vad han gör och kan lämna garanti på sin del i arbetet. Med vänlig hälsning USAONLINE AB Företagsfakta: http://allabolag.se/?what=5564174059&where=&s.x=0&s.y=0 Senast ändrad av usaonline | 25 juni 2010 | 00:12 Senast ändrad av usaonline | 25 juni 2010 | 00:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orico 0 Postad 3 Juni , 2011 Hej. Handlade av USA Online: Köpte en ny Merc V8 som höll i 17 timmar och sen dags för ras. Ingen ersättning, tvärtom fick betala ny topp själv.Han snackar en massa strunt men jag orkar inte bry mig längre, hal som f-n. Nu har Värmdö Motorteknik/Kolona fixat och bytt en del skumma saker på motorn så verkar det fungera. Körde i bänk och motorn skulle ge 335hk/550 Nm från USA online och gav 275hk/470Nm. Då tyckte USA online att man skulle skruva upp tändningen men då gäller inte garantin längre... Seriöst eller.Dessutom kanske man hittar 10hk men inte mer. Nu är den nästan uppe på rätt effekt 320hk/570Nm med nya toppar och kam. Nästa motor kommer inte från USA Online... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser