Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Peter069

Garmin 4008 eller 5008?

Rekommendera Poster

Funderar över vilken gps som jag ska köpa.

Jag har tänkt mig en Garmin med NMEA 2000 och landat på 8 modellen.

Som jag förstått det är skilnaden pekskärmen. Är det bra eller dåligt med pekskärm? Har ni några erfarenheter, och köpråd?

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Beror väl lite på vad för typ av båt du ska montera den på, En flybridgebåt där du sitter stänksäkert funkar säkert en knappförsedd 4008 bäst. På kompisens Bavaria 39 Cruiser segelbåt så tycker jag att han skulle köpt en pekskärm istället för 4008:an han nu köpte. Man får ändå torka bort saltvatten efter varje resa ut ändå. Saltet letar sig ner mellan gummiknapparna och höljet och kan ställa till det med en viss tröghet där det kan fastna, därmed inte sagt att det gör det, men ändå.

Men det är nog smaken som avgör, och kanske plånboken oxå. En 4008 kostar väl idag ca, 16-17 tusen med lite rabatt?

Jag har en liten 620 med pekskärm så jag kanske är partisk, men jag föredrar funktionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte testat någon av dem, men har ganska svårt för knappar som man inte känner. har svurit många gånger över telefoner med pekskärm när man ska ringa från bilen, kanske inte är lika känsligt på en 8 skärm dock.
Kör själv med en liten Lewrance HDS och det käns ganska skönt att kunna känna sig fram till knapparna utan att titta på dom, men det är ju jag det!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

räcker att åka till obemannad mack och stoppa in kortet och med fingrarna peka på vilken pump och massa annan info som ska in....  prova med handskar på får du se !

massa fingeravtryck/kladd på en skärm .. nej tack !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du kör och det hoppar i båten, även om det bara är lite så är en touch skärm svår att använda. Knappar är att föredra. DÅ vet du var du ska trycka och känner också om du har tryckt eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Garmin 5008. Har aldrig upplevt problemen som herrarna här ovan skriver om. Tycker det är ganska skönt att slippa de gamla knapparna. Min sitter i en öppenn dc mao direkt under sol, regn mm.  Enda anledningen till att välja 4008 är väl för att den är billigare.

PS Har aldrig varit med om att det hoppat o farit såpass att jag inte kan ändra menyn, å då går det knappa 50 knop imellanåt. DS

Senast ändrad av Yamma | 07 december 2009 | 06:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med knappförespråkarna. Innan vi kom på att vi ville ha en Lowrance var vi helt inne på en Garmin 5012.´ men efter en del funderande på just sjögång och kyla så bestämde vi om.

Blev väldigt glada då det visade sig att vi  dessutom skulle spara 10.000:-.

Tänk vad mycket roliga båtprylar man kan få för det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För 10.000 kan man ju hitta en del andra kul och nyttiga tillbehör. Det blir nog 4008 som det käns just nu. Blir pekskärmarna kladdiga och svåra att läsa i solen?

Tack för era synpunkter.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag är egentligen en riktig touchscreenbög men kände att det är inte värt att lägga dom pengarna extra för att få touch. så tipset är spara pengarna och kör med knappar. har man reumatism eller något kanske man ska lägga till dom pengarna men i övrigt så är det inte så svårt att trycka på en knapp :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej har haft 4008 och kör nu med 4010. mitt tips är att välja 4010 istället om du har plats? 50 seien är ju smalare då knappsatsen saknas. Både 08&10 i 40 serien är toppen kan bara rekomendera.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan komma med en allmän varning när det gäller plottrar.

Raymarine har börjat med blanka skärmar och det är risk att andra tillverkare följer efter. (numer finns det ju inga datorer med matta skärmar på marknaden heller)

Blank skärm är helt olämpligt utomhus. Har fått varningen från långseglare som råder alla att inte köpa en plotter med blank skärm då de inte så går att se något i sol.

Såg också en testvideo på yuotube som visar mer av testarnas ärmar än skärmbilden och då är de ändå i skugga. Mycket talande:

Senast ändrad av ciaraud | 07 december 2009 | 19:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en smaksak som vanligt. Jag har använt en 4010 hela denna säsongen, drygt 2500nm. Allt har fungerat bra. Ett par reflektioner från min sida:

- Kontakterna blir lätt glappa om man tar lös enheten ofta. Nästa säsong blir det fast montage

- GPSMAP modellerna har inte möjlighet att överföra rutter med Garmin språk över NMEA eller USB (vad jag vet). För en månad sedan släppte Garmin HomePort (ersättare av Mapsource) som stödjer g2 Vision kort och man kan flytta rutter med SD-kortet nu. Äntligen!

- Jag tror inte pekskärmen fungerar med handskar?

- Välj en så stor skärm som möjligt, det är inte så stor prisskillnad

Rekommenderar verkligen Homeport. Det är perfekt att sitta hemma och planera sommaren i PCn!

Senast ändrad av andreascarlsson | 07 december 2009 | 20:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske inte så lyckat att berätta om ditt fasta montage här på MG, då får du besök i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...