Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
forgus31

Bredbandsradar

Rekommendera Poster

Efter att ha seglat in i dimman tre gånger på en vecka i sommar har vi plötsligt fått en annan inställning till behovet av radar.

I senaste numret av På Kryss fanns en intressant artikel om bredbandsradarns fördelar, den tar föremål på några meters avstånd och drar bara runt 15-20 W.

Priset låg runt 50 skära dessvärre men även vanlig pulsradar kostar en bra peng.

På nätet har jag sett för 1600 pund från UK men då är nog inte displayen med.

Har någon studerat den här rätt nya tekniken närmre och har synpunkter är jag idel öra!

Den verkar ju gå att använda för att ta sig in i tätaste dimma ända in till bryggan. Det blir ju samma sak i tätaste mörkret så även den som inte kör i dimma så ofta kan ha nytta av den. Höstmörkret kan vara väldans svart.

Om den nu är sämre på långt håll så stör det inte mig så mycket. Det är ju terräng och fartyg i närområdet som intresserar om man inte är ett örlogsskepp. 20 M räcker gott. Då ser man ändå nästan till Skagen från hemmahamnen.

Placeringen blir också enkel då den inte ger mer strålning än en mobiltelefon. Den kan sättas på en gösstaket i princip. Magnetronlös (2-3 min starttid) som den är behövs ingen uppvärmning utan den är igång på nån sekund.

Jisses jag börjar låta som jag hade agenturen. Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delar åsikten och har tänkt att skaffa en.

Viktigt är nog att på köpet få garanti betr. softvara-uppdateringar för ett år eller två med i priset: Den första versionen hade vissa  störningar av radarsgnalerr från andra fartyg.

Komplettera det med en aktiv-radarreflektor (Sea-Me e.d.), och du är utrustad för den stora sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, garanti är nog bra att ha. Garantin gäller väl i alla länder hoppas jag. Eller man får skicka iväg den. UK är ju inte så dumt iofs då det är rätt nära och kan vara ganska dimmigt där. Två av gångerna vi råkade ut för dimma var i farvattnen i Storbrittanien.

Undrans om det går att få in signalerna till en PC. Det verkar vara Ethernetkoppling så det borde väl fungera med en PC om det finns nåt program som kan hantera den. Eller en display men de brukar vara dyra och PC har man ju redan och med stor skärm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Billigaste puls från Furuna ligger på ca 15.000 kr. Så skillnad blir det! Drar inte heller så fruktansvärt med ström. Men som sagt bredbandstypen är bra i den absoluta närheten.

För min skull är dock prisskillnaden för stor.

Tänk dock på att radarn ser lite drygt till horisonten. Så har du den på 2m höjd ser den 3 M. Föremålet du skall se har förhoppningsvis också en höjd, låt säga en båt 2 meter hög. Blir totalt 6M avstånd för upptäckt.. Så sätt den gärna högre än 2 meter.... Men räkna inte med att du ser 20M...

Själv har jag behov av området 0,1 - 8M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kommer att skaffa en Lowrance broadband-radar om några år. Det ära en av anledningarna till att vi köpen en Lowrance-plotter. Anledningen till att vi vill ha en är precis det som skrivs ovan. Lågtrålande - el-sparande och bra skärpa.

Hoppas att priserna går ner till 2012 och tänker dessutom ta med den hem vid någon kongress-resa till USA så den blir ännu billigare. För dyrt är det!

Som all teknik kommer nog priserna gå ner ordentligt de närmaste åren. Tänker bara påGgarmin 5012 som för 2 år sedan kostade 50.000 och som man nu kan få för ca 30.000.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror också att priserna går ned. Jag tror många elektroniktillverkare är mindre kunniga i radarteknik av magnetronvarianten. I bredbandsradaren tror jag det är mer som en radiosändare/mottagare och effekterna små.

Vi behöver vi den nu då det är nu vi ska göra några längre turer och dimman är deprimerande och farlig utan radar. Ser man genom dimman blir seglingen mer angenäm. När vi närmade oss Norges kust var dimman så tät att vi såg Norge först när vi var 30 meter ifrån det. Då tickade hjärtat som vid en språngmarsch. Norge med sina höga berg ser man annars på en dags avstånd. Ett skär som skulle ligga på c:a 50 meter från vår kurs och som jag tänkte använda som riktmärke innan vi kom fram till de första öarna syntes inte i dimman. Där hade radarn varit kalas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittar man på Lowrance bredbandsradar så ligger den på under 1600dollar visserligen uta ndisplay, men man vill säkert även ha en plotter och då kan man ju låta den tjänstgöra som display.

Övriga radarantenner från samma tillverkare ligger något högre i pris!
(Prisuppgifter från www.marinestardepot.com)

Ingen mästare på radar, missar jag något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tekniken i sig är inte ny, den har använts i många år i militära radarstationer. Enkelt förklarat så är den stora fördelen där att det blir svårare för signalspanare att upptäcka en CW-radar (så kallad bredbandsradar) då den låga effekten ofta kan döljas i bakgrundsbruset. Hos en magnetronradar sticker effekttopparna upp som spikar ur bruset. Tekniken har hittills varit för dyr för den civila marknaden.

Att strålningen är lägre är en sanning med modifikation. Även om en magnetronradar har effektspikar på uppåt 4kW så är inte medeleffekten mer än 2-4 watt (samma som mobilen), altså samma som för en CW-radar. Man kommer inte att spränga några tomater i mikron med en medeleffekt på 4 watt.

CW-radarn är överlägsen i uppllösning och, som redan sagts, så spelar det inte så stor roll att räckvidden är lite kortare. Hade jag köpt ny radar i dag så hade det helt klart blivit en bredbandsradar.

EDIT: En annan fördel är att man slipper magnetronbyten. Nu är det sällan något problem på en radar som är placerad på en fritidsbåt, då en liten x-bandsmagnetron håller ca 3000 timmar. Problemet är snarare att radarn används för lite.

Senast ändrad av cerber0s | 06 december 2009 | 22:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

www.starmarinedepot.com ska det vara upptäckte jag när jag förgäves försökte hitta sidan.

Forgus: Tack för argument för en radar. Det är en del som höjer på ögonbrynen och tycker att det är en onödig pryl som dom klarat sig utan i alla tider. Och det kan man säkert om man kan välja vilket väder man ska vara ute i. Lätt om man inte tar så långa skutt men svårare ju längre seglingarna blir och vid segling annat än på sommartid

EDIT: Radarn kostar där 15000:- MED tullen. Men jag har hört att Lowrance vägrar försäljning utanför USA utom genom generalagenterna i varje land. Någon som VET?

Senast ändrad av ciaraud | 07 december 2009 | 06:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte väl att du Cia skulle hugga på den här tråden. Säkert har du liksom vi varit lite ambivalent till att skaffa radar. Så länge man håller sig vid kusten kan man klara sig bra utan, dvs snabbt som bara den lägga sig i en vik. Endast nåt 10-tal gånger under åren vi seglat har det varit stort behov av radar. Men Nordsjön är lurig och inte minst Engelska kanalen då det är så mycket trafik där.

Det som verkligen tilltalar är att den verkar ge så bra bild. Kanske kan man återgå till att använda papperskort. Med radar kan man i skärgården lätt se var man är på sjökortet även utan GPS-plotter. Radarmonitorn (som jag hoppas kan vara en PC)  kanske man sätter nere vid navigationsbordet. Där har vi vår navigationsdator nu och det har aldrig varit några problem. I skärgården är det väl mer bekvämt att ha den nära styrman men längre sträckor tittar man inte på den särskilt ofta. Där kör vi med en gammal GPS med målets kordinater inmatade. Då får man ju fart, tid till målet mm.

Det är inte tydligt om man kan använda PC för att få fram radarbilden. Det är vad jag skulle behöva veta. Då skulle jag slå till på en bredbandis tror jag.

http://www.starmarinedepot.com/smd/seeourprice.asp?prodid=LO1130-02 är väl vad du såg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några kommentarer.

Jag har haft radar i många år nu, sedan -91. Och det är tveklöst en av de prylarna jag skulle ha mycket svårt att vara utan.
Någon berörde räckvidden, jag vill påstå att det är ytterst sällan, ja nästintill aldrig jag ställer in större avståndsområde än 8 mil. Så maxräckvidd på 16, 24 eller 32 mil är mest akademiskt. Då är lobvinkeln långt, långt viktigare och värt att betala extra för tycker jag. Men dator via PC? Njae. Har man inte båt med styrhytt eller liknande vill man ha radarskärmen ute i sittbrunnen och då vill det till att man har både ljusstark och vattentät skärm till datorn. Har man inte det skulle jag nog tveka för en datorlösning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det har du nog rätt i. Ännu viktigare om man ska navigera in i hamnar eller skärgård att ha den uppe nder sprayhood allra helst vid styrplatsen. Kan vara ett sätt att lättare vänja sig vid att styr efter den också då. Om man tränar att styra efter den på klara dagen och låtsas inte se terrängen runt ikring kan man se hur pass bra det blir utan att riskera något. Ofta är det ju en slags kalibrering av sinnena efter navigationshjälpmedel kontra verkligheten.

Jag känner t.ex att varje vår måste jag känna in hur stora skären är i verklighet resp. på kortet. Mest kör vi efter kort i skärgården idag. Med en radar kan jag tänka mig att man klarar sig rätt bra med hamnbeskrivningar på okända platser. Det är ju ganska väl skyltat och då blir radarn en bra hjälp att t.o.m hitta bojar och prickar i mörker eller dimma.

Blir detta den nya julklappen

Hoppas jag.Oskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GO for it Forgus.

Och berätta  om ett år vad du tyckte om den.

Vi kommer att ha en plotter i sittbrunnen men vår pidestal är så finurligt anordnad att man kan vända plottern förut vilket gör att man kan sitta i skydd av vindrutan/sprayhooden och kolla medan autopiloten styr. Funderar på att göra en förlägning av sprayhooden så att man kan stänga in sig i ett litet tält där det kan vara varmt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det regnar eller stänker över som det ibland gör i motvind gömmer den som har vakten sig under sprayhood. Vi brukar sitta i nedgången till kajutan och styrmaskinen sköter jobbet. Nån gång har vi haft supstugan uppe och får då sticka ut huvudet med jämna mellanrum för koll på andra sjöfarare.

Förlängd sprayhood tror jag är en god komforthöjare när det är lite mindre bra väder. (För det finns ju inget dåligt väder har man hört). Jag har sett en Forgus på västkusten med doghouse. Välbyggt och långseglingsmässig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att återgå till radarfrågan på vår båt så ser det ut att bli för dyrt med den nya bredbandsradarn. Det blir uppåt 30-40 tusen och det blir för lite oxfilé av det. Det är trots allt inte i hamnarna vi ska komma forsande in i utan på mer eller mindre öppna vatten kunna undvika att bli överkörda av fartyg. Då klarar man sig kanske med en radar av typ Furuno med en liten 6 tums LCD-display utan annan funktion än radarbild precus som vi vill ha det. Totalt 14000 med moms och frakt från svensk leverantör. Ungefär samma pris från USA. Det tycker kassan verkar vara OK.

I hamnen får vi gå i sakta mak och dimman är ju oftast tunnare åtminstone känns det så när man siktar landkonturerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är att skall man huvudsakligen hålla reda på fartyg och andra fartyg till sjöss duger de billigaste radarapparaterna, som den du tittar på t.ex.
Har du kollat i England? Du bör kunna få hem en Furuno 1623 för ca 12-13.000

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Eilean, jag kollar UK.

Jo en fråga:

Hur ställer det sig med lutning på båten som vi seglare ju dras med. Det blir väl inte mycket till bild åt sidorna kan jag tänka. Vågor på ena sidan och regn kan man ana på andra sidan eller?

Men rakt fram blir det väl rätt så bra kan jag tro även om det lutar. Den lite slingriga gång man lätt får med autopilot eller trött styrman ger lite scanningmöjlighet där.

Man får annars beordra slingrig styrning för bästa säkerhet i dimma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesa radomer har en horisontell vinkel på ca 25 grader. Så kränger du mer än 12,5 grader stadigvarande bör du tänka på att ha något slags kardanupphängning.

Men i ärlighetens namn, jag har en fast monterade radom och upplever inte detta som ett problem. Men då hör det till saken att jag har en båt som inte skall kränga för mycket för segla väl, att till havs är rörelserna såpass stora i sjögång att man får en vettig bild ändå och i skärgården/skyddade vatten seglar jag inte på det sättet om sikten är sådan att jag behöver gå på radarn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vertikal lobvinkel är ca 25 grader. Horisontell lobvinkel är ca 5-7 grader för de minsta modellerna och blir bättre ju längre (större) antennen är. Öppna antenner är bättre än radomer.

Vi har också fast monterad radar och upplever inte heller några problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Radar will work with any of the new HDS units listed below.

Betyder i klartext att har man inte redan en kompatibel display/plotter så måste man köpa en..och då dubblas priset (minst).

Jag har haft en standard pulsradar i 5-6 år (kommer inte ihåg exakt) och faktiskt inte upplevt någonsin att jag missat något av vikt.

post-22127-1394236178,3533_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm.... tänkte inte på det

Har det ju så lyxigt att jag skaffar allt nytt just nu och väljer plotter med tanke på radarn bla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas det räcker för oss också.

Vi köpte en likadan på mässan, faktiskt exemplaret som är utställt i Hjertmans monter så lägg inte nåt bud på den är ni snälla. Det var ett bra pris. 10.900 för en komplett radar! Men vi hoppas ändå att vi inte behöver använda den.

Dimma är sååå deprimerande!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...