Niclas78 0 Postad 6 December , 2009 Hej. Går i köptankar ang Garmin 620. Har någon provat en sådan under sommaren? Vill gärna veta för & nackdelar? Mvh Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 6 December , 2009 Jag köpte en tidigt i våras och jag kan bara säga KÖP! Fördelarna är ju givna med inbyggt batteri och inbyggd antenn. Nackdelen kan vara om du har en snabbgående båt då displayen är liggande så ser man inte så långt framåt. Jag hade tidigare en 276c och ser bara fördelar med 620. Som tillbehör finns ju ett flertal olika monteringsfästen, både för flushmontering och på hållare. Den är AIS-kompatibel för den som vill ha sådant. Den enda nackdelen jag har funderat på är att den inte har NMEA 2000, endast 0183 vilket begränsar möjligheten att ansluta ett ekolod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas78 0 Postad 6 December , 2009 Klockrent Hur bra upplever du att den kan räckna ut en rutt själv som man anger (Auto Guidance)? Vad jag förstår så är garmin ensam om denna funktion?. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 6 December , 2009 Autoguidance tycker jag är kraftigt överreklamerat. Oavsett om man lägger in parametrar som djupgående eller masthöjd eller minsta farledsbredd så visar den ändå stora omvägar runt till målet. Man kan använda den funktionen som en indikation på vart man ska och inte lita blint på den. Jag har efter den senaste uppdateringen nu i höst fått flera nya finesser som jag kommer att använda mer tror jag. En tredimensionell kartbild med sjökortet i botten vilket inte fanns som standard innan, då endast med en mörkblå botten. Nu kan man se prickar och andra sjömärken när man passerar dom. Nu finns också en kompasstejp som dom kallar det, En streamer längst upp på kartbilden med kompassgrader för att se vilken riktning man har. Mycket bra. Nu har man 5 olika kartbilder att ta ställning till, det normala sjökortet, mariner´ s eye 3D( en bild med mörkblå botten, vilket skapar en viss förvirring) perspektiv 3D (den nya med sjökortsbotten)) fish eye 3D (undervattensbild skapad på kända djupkurvor)) och en fiskekarta (där djupkurvorna är mer detaljerade och mer exakta) 3D-bilderna kan zoomas in och ner på nivå från lodrätt ovanifrån till horisontellt platt där man ser kobbar där dom ligger i verkligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 December , 2009 förlåt mig ..men blir det inte massa fingergegga på skärmen ? jag vet själv hur jag putsar för att hålla skärmen ren på min 520, som inte är pekskärm !?!?!?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 6 December , 2009 Man måste ju inte äta ostbågar när man är ute med båten. Hur menar du med kladdigt, onanerar du när du är ute? Nä skämt å sido. jag har inga problem med pekskärmen, inte ens med seglarhandskarna på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 December , 2009 du vill inte veta :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas78 0 Postad 6 December , 2009 Tack för alla bra svar. Då är det bara att invänta våren & se om garmin släpper en ny modell i samma serie. Mvh Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser