Odjuret 0 Postad 5 December , 2009 Råkade av en slump byta till mej en gammal inombordsmotor, och undrar om någon här sitter på lite info om en sådan. Den heter F12A, och är en encylindrig tvåtaktare på 5.5hk. Läste nånstans att den tillverkades 1958-59, men i övrigt vet jag ingenting. All info är av intresse, tekniska data, värde??, omdöme. Vad som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 5 December , 2009 Enl. Svenska båtmotorer av Lars Biström och Bo Sundin introducerades denna 2-taktsmotor under modellbeteckningen F-1 1937, då som 3,5 hk vid 1000 RPM. Den anses vid denna tidpunkt vara konventionellt uppbyggd med gjutjärnskolv och kolvpump för kylvatten. Motorn finns i fyra generationer F-1, F11, F-12 och F-12A. F-12A fick högre effekt, 5,5 hk 1350 RPM, vilket uppnådes genom högre komp och lättmetallkolv. De kommenterar annars att Den lilla tvåtaktande inombordsmotorn F1, ville aldrig bli perfekt men tillverkades ändå med olika tilläggsbeteckningar i 22 år, 1937 - 59. Från 1944 legotillverkades F-1x vid Skandiaverken i Lysekil. F12A tillverkades 1958-1959 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lmgb 0 Postad 5 December , 2009 http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/Pages/publication_search.aspx Sök på motortyp. Senast ändrad av lmgb | 05 december 2009 | 23:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Odjuret 0 Postad 5 December , 2009 Sedär. Då har man ju ett litet hum i alla fall. Och det förklarade en hel del om årtalet också, vart lite förbluffad, för det ser ju verkligen ut som en förkrigskonstruktion och det är det ju tydligen också. Nåväl, perfekt eller ej, det är ett väldigt vackert stycke motor. Har inte direkt några funderingar på att använda den, inte inom överskådlig framtid iaf. Mest kul att ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 8 December , 2009 En av dom finare motore som tillverkats om du frågar mig. Va rädd om den den har snart ett stort antikvärde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Odjuret 0 Postad 8 December , 2009 Trevligt. Jo jag har tänkt att göra den i ordning. Den behöver nytt vevlager samt slipning av veven, men det fixar jag själv. I övrigt är det intakt förutom dynastarten och locket till magneten. Men det går ju att lösa tillfälligt tills rätt grejer dyker upp till vettiga pengar. Det tråkiga är att jag inte har någon möjlighet att ha en träbåt, eftersom här inte finns nått lämpligt vatten i närheten. Så ja får väl leta upp ett lämpligt snipskrov i plast, och inreda i trä på gammaldags vis. För sitta i en båt ska den, förr eller senare. Om någon vet av nått lämpligt objekt får ni gärna hojta till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leifens 0 Postad 6 April , 2020 Hej jag har fått en sådan däringa motor men den är inte komplett,magneten har nog gjort sitt! Vet inte vad jag skall ha motorn till, men jag tycker den är fin! Har fått fram lite litteratur om motorn men på engelska.Kommer att höra av mig längre fram,vh Leifen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 6 April , 2020 Hade en äldre Penta med defekt magnet. Använde bara brytaren i den, kopplade på en tändspole och kondensator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser