Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Prijon

Bränd gelcoat?

Rekommendera Poster

Jag polerade bort dekaler på båtsidan med en dekalborttagartrissa från Biltema. Den sätts på borrmaskinen och tar bort dekalen effektivt utan att repa underlaget. Har inte hört talas om någon annan metod att få bort gamla hårt sittande dekaler. I detta fall Flipper originaldekaler. Problemet är att det uppkom svagt bruna områden som jag misstänker är bränningar i gelcoaten. Försökter ta bort med Waterline Remover utan framgång. Försökte sedan med handrubba men det gick inte heller. Skall jag prova grövre rubbing och maskinrubbning eller går det inte att få bort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet egentligen inte, men skulle man inte kunna vattenslipa bort märkena. Börja med ett fint slippapper och slipa med allt finare efterhand. Är osäker på vad du skall börja med, men kanske 240 ? Det finaste jag har är 1400, men jag såg när jag Googlade att det fanns upp till 2000. http://www.jarbofargochlack.se/se/art/vatslippapper-230x280.php

Efter våtslipningen blir det rubbing, polich och vax.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan du tar fram stora kanonen enligt ovan, prova med lite Autosol kromglans på en trasa och gnugga lite. Funkar inte det, kör som ovan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Mitt tips är Abralon en slipprodukt från Mirka, våtsliprondeller som har en kornighet från 180-4000 korn. För ytbehandling och polering används 2000 och 4000 efter varandra.

www.mirka.se

Dessa används med en excenterslip och en duschflaska med vatten som man påför under hela arbetet.

Se bilden här bredvid efter slip/polering med Abralon. Se hur den röda bilen återspeglas i glansen. Efter denna behandling är båten varje år polerad med TCnano.

Senast ändrad av Matrix | 05 december 2009 | 20:49

Senast ändrad av Matrix | 05 december 2009 | 20:53

post-27568-1394236175,3323_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Matrix: Ser ju oerhört bra ut. Att beskriva arbetsinatsen är väl svårt men kommer du igåg ungefär hur många timmar du la på jobbet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Denna behandlingen gjorde jag hösten 05 då jag precis hade köpt båten. Då var den gulfärgad i vattenlinjen runt hela båten. Det tog en hel dag att göra bägge momenten, och då gjorde jag hela friborden runt om.

post-27568-1394236175,5618_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Här en bild sent på hösten precis efter köpet innan jobbet sattes igång, man ser klart hur gul vattenlinjen är, dessutom så tog jag bort den blå snobblinjen på friborden.

post-27568-1394236175,812_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör som det sagts med Abralon....grymt bra. Körde en kunds båt med detta i våras och resultatet blev superbra. börja med 4000 och sen 2000. Efter det en ordentlig vaxning.

Tror bejier är återförsäljare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog ha kört med den grövre 2000-duken först och sedan den finare 4000 följt av vaxning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...