Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
one4fun

Problem med startmotor Yamaha utombordare

Rekommendera Poster

Hej

Skulle starta motorn idag för att konservera den, och då vill inte startmotorn gå runt.

Senast jag använde båten märkte jag att det glappade lite innan startmotorn gick runt.

Där är ström i batteriet, alla instrument fungerar, powertrim och elchoken fungerar...

Motorn är en Yamaha V4 130hk 2 takt ifrån 1991.

Någon som varit med om något liknande?? Tittade snabbt och uppfattade det som om att de 2 säkringarna bredvid startmotorn var hela....

Tacksam för tips

Mvh Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer, det...
1. är helt tyst och dött
2. klickar ljudligt men inget mer händer
3. klickar och ett vinande ljud hörs
...när du försöker starta?

1. Sannolikt elfel i tändningsnyckel/ startknapp eller solenoid. Mät spänningen systematiskt längs hela kedjan.

2. Solenoiden slår till men har för hög resistans. Mät spänningsfallet över de grova kablarnas anslutning med solenoiden tillslagen. Skall vara max 0,5-1 volt ca, för högt värde tyder på för hög resistans. Kortslut* - som ett konfirmerande test - en grov kabel direkt emellan mätpunkterna, startmotorn skall då fungera normalt och gå hela tiden ifall felet verkligen ligger i solenoiden. Kan ev vara inre kontakt-oxid och möjligt att rengöra, annars byt solenoiden.

3. Vinandet kommer från startmotorn som snurrar, men inte kopplas ihop med själva motorn. Det sk bendixdrevet kan kärva.

Finns flera trådar på forumet om solenoider och bendixdrev, använd gärna den orangea sökrutan ovan. Sajten nedan har sprängskisser där man i alla fall kan ana hur grejerna ser ut och var de kan tänkas sitta...

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?&lvlCode=3&pCode=M0001772&path=YAM~A0000002~M0001768~M0001772&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM

(*) Kan kanske ge obehagliga men ofarliga elstötar, så använd gärna isolering.
Lycka till/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en säkerhetsbrytare/batteriavskiljare eller omkopplare mellan två batterigrupper, så kolla även denna/dessa. Om detta är felet så skall allt som är kopplat till brytare slockna när du försöker starta.

Hur vet du föresten att batteriet är OK? Batterispänningen måste mätas under startförsök och bör då vara minst 10 V. Spänningen på batteriet i obelastat tillstånd säger inte så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar för tipsen, kommer börja felsöka i helgen.... Börjar med tändningslåset.... Batteriet står alltid på uh laddning, powertrim fungerar ua och den drar väl en del ström...

Mvh

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma symptom i våras. Inte ett ljud hördes men batteriet var helt fräscht. Satte på en 20A-laddare efter en timmes felsökande och i och med den höjda spänningen hoppade startmotorn igång. Sen dess inga problem under hela sommaren och hösten. Jag fick för mig att startmotorn hade fastnat i sitt nedre läge pga att jag inför vinterförvaringen inte sprayat under kåpan med konserveringsspray. Men jag kan ju ha fel...?

Har för mig att jag hört om någon som råkat ut för detta och då gett startmotorn en lätt knackning med en träklubba för att lösa problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör vara försiktig med att knacka på startmotorer. Statorlindningen är ofta limmad på insidan av statorn och kan släppa. Om motorn funkar efter att ha knackat, så är det sannoiikt fel vid kommutatorn. Knackningarna får den att rotera så att det blir kontakt igen.

Att ta bort och isär startmotorn brukar inte vara så besvärligt. 

Ta ur rotorn/ankaret och gör rent kopparlamellerna, helst genom att sätta rotorn i en svarv. I enklare fall kan det räcka med att smärgla, annars svarva. Kolla så att det inte finns bryggor över de isolerande lamellerna.

Byta kol kan också vara aktuellt som kompletterande åtgärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Stort tack för hjälpsamheten! Felet denna gång var brytrelät till neutralläget i gasreglaget, det hade havererat och medförde att det inte kom fram någon ström till startmotorn, En tillfällig överbygling på brun kabel löste problemet för dagen och motorn kunde göras klar för vinterförvaring. Nu återstår att se vad Yamahacenter behagar ta för detta lilla relä....

Mvh Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel fast det är ju små pengar du har bet 5:- för mycket enl prislista Yamaha motor scandinavia  prisuppgift ympulse Amsterdam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...