Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Gäst Magnus

Problem Johnson 70hk årsmod 87, hjälp!!!

Rekommendera Poster

Gäst Magnus

Har en fundering, har tagit bort drevet från motorn (en Johnson 70HK årsmod 87) för motorn la av, den orka inte driva runt utan gick tungt o la som sagt av. När drevet är separerat från motorn går det att snurra på startkransen, gick ej innan delningen. Jag har även haft borta toppen o kollat cylindrar o kolvarna, de ser fina ut. Har kört in en liten magnet i det övre oljepluggshålet o fann en massa metalfragment förstår att det är nog något galet här inne. Har tagit bort plastkåpan som sitter över impellern, problemet nu är att impellern sitter som berget, trodde att den skulle gå att dra rakt upp. Frågan 1 är nu, ska impellern sitta så hårt? om ej tips hur jag får bort den. Fråga 2 vad kan det vara för fel innanför? Hur går jag vidare och vad kostar eventuella åtgärder? Jättetack för snabba svar, då det fina vädret kommer nu o jag vill ut. Magnus

post-0-1394234291,1706_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara nåt lager i växelhuset som skurit. Min var likadan eller snarare helt stumt och då hade hela huset skurit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hEJ Impellern sitterbara påskjuten på axeln ,samt en kil som går i ett spår på axeln samt i impellern.Det skall utan våld gå att dra impeller rakt upp ,om plastkåpan är borta.Ta 2 mejslar ,en på var sida under impellern och bryt lite försikigt .Ska inte vara några problem.Alt ta 2 platttänger och lyft i vingarna på impellern.Vad beträffat att drevet verkar gå tungt.Går det att vrida på drivaxeln för hand.Går inte detta måste du nog ta ut växelklumpen och kolla vad som hänt.Ta då ur dom 2 skruvarna som du ser om du kikar in i navet.Fixa en enkel avdragare och ta ur tätningshållaren.Sedan sitter det nog en stor seegersäkring innan för .Ta även ur denna utan att skada huset i ytterkant.Du kommer då åt muttern till drivaxeldrevet som måste bort.Ta därefter ur drivaxeln.Ta även ur växelföraren.Räkna varven så du kan gänga i den till samma läge sedan vid hopsättning.Nu kan du ta ur växelklumpen och kolla.Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...