Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
MikaelB

Motorbyte i en Winga 78

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet utav Ubitrade maridelars Kina motorer RRun-TDME 327.Anledning till att jag undrar är att jag funderar på att ersätta en Volvo penta MD11 i en Winga 78 med en sådan motor. Det finns kanske rentav någon som gjort detta byte och kan dela med sig av sina erfarenheter.

Maila mig gärna på mikael@el-jouren.se

post-10007354-1394236173,9723_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart intresanta priser.

Men var beredd att bli idiotförklarad, man gillar inte motorer från kina på mg.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla under kinamotorer på denna sida. Jag har monterat en TDME-449 i en Endurance 35, fung mkt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att ha en åsikt om själva motorn i fråga bör du fundrera på hur en kina-motor kan tänkas påverka andrahandsvärdet. Winga 78:or är ganska fina och dyra båtar, det finns en risk att båten blir svårsåld efter motorbytet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle den bli svårsåld?

Det är väl snarare så  att det är ett stort plus att den gamla slitna motorn är utbytt.

Jag tror inte heller att det är aktuellt att sälja båten den närmaste tiden efter ett motorbyte.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänker mer så här:
Om det kostar säg 50 kkr mer (?) att stoppa i en märkesmotor kan det vara väl investerade pengar jämfört att stoppa i en motor av okänt märke och pengar man får igen med råge den dagen man säljer. Alltså inte jämföra gammal originaljärnklump med ny kinamotor.
Eller?
Skulle man inte dra öronen åt sig om en båt hade en 5-10 år gammal kinamotor?
Hur bra de nu än må vara?

Jag kan ha helt fel, vill bara väcka tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle absolut dra öronen åt mig om det satt en kinamotor i en båt jag var spekulant på, vet inte varför, men har lite svårt att finna kvalitetskänslan rent mentalt, står själv inför ett motorbyte inom en 2-3års period och skulle inte kunna tänka mig en kinaspis i min båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så skulle jag också vara tveksam till en Kina motor i båten. Den kvalitetsnivå det är på billiga kinesiska mopeder och fyrhjulingar är det som väcker mina farhågor. Gjutgods med gjutmästarbostäder och inte alltid de bästa materialen.

Men ge fabrikanterna av Kina motorer några års erfarenhet till så blir de säkert helt OK.

Senast ändrad av Flipp760 | 12 december 2009 | 19:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag monterade en större storlek av denna motor i våras. Den fungerar mkt bra och jag kan rekommendera detta byte. Se mitt inlägg på denna sida från den 10/12.

/ Thomas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...