Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
erikarts

baileys i växelhuset

Rekommendera Poster

Hej,

jag tömde växelhusoljan förra veckan och det verkar finnas en del vatten i oljan. Det är första säsongen med båten så jag vet inte hur servicen gjordes förra säsongen. Det jag upptäckte var att båda packningarna till avtappningsskruvarna var trasiga och torra. Kan man anta att dåliga packningar alltid gör att vatten läcker in och att det räcker med att byta packningar för att det ska vara ok till nästa år eller ska man vara på den säkra sidan och låta någon gå igenom hela växelhuset. Motorn är en Yamaha F225 från 04. Självklart svårt att svara på med ett exakt svar men vad säger sunda förnuftet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter inte troligt att tätningsringarna har gett upp efter så kort tid.

När du misstänker packningarna så byt dem och kolla nästa höst hur det gick. Lite vatten i oljan klarar dreven av.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packningarna SKALL bytas vid varje oljebyte, görs inte detta så uppstår det du beskriver. Slarv eller snålhet från den som gjort det tidigare. 10:- styck. Mer kostar det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dyrt med en genomgång. Och du har inte varit på grund?

Byt packningarna, sen byter du olja igen efter några långturer. Ser de bra ut då, kan du fortsätta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt packningar kör några rejäla turer och kolla sedan oljan(när den fått stå en stund). Eftersom oljan flyter på vattnet så kommer det direkt vid tömningspluggen synas om det läcker. Byt inte oljan utan att först kolla om det verkligen behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fast olja är inga stora pengar, och är den ok, kan du återanvända den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har råkat ut för samma sak, både pga obefintlig tätningsrung efter service hos auktioriserad verkstad och efter dålig packbox.

Har sköljt igenom några gånger med ny olja, därefter provåkt och varit av med bekymren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att biltemas olja är samma som quakerstate eller hur det stavas. I sänt fall så är temas en billig försäkring. Byt ofta i en sån fin spis. Jag har alltid kört med biltemas oljor med en bra prestation som resultat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och då vet du också att de billiga oljorna från Biltema är återvunna gamla oljor? Nä, jag kör högsta kvalité på oljor. Det är en viss prisskillnad men det är mina motorer värda. Kör tex Biltemas 2-taktsolja så får du ett ånglok med en motor som beckar igen mot att köra tex RedLines 2-taktsolja som gör att det inte beckar igen, inte ryker och håller motorn ren.Fattar inte varför folk snålar på så viktiga saker som olja och ännu värre är väl dom som köper impeller på Biltema. Det kan bli skitdyrt i slutänden. Biltemas gummi är ju känt som riktigt skräp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det du skriver skulle vara sant, så vill jag gärna att du redogör för på vilket sätt begagnad motorolja är olämplig utgångsmaterial för att tillverkning av motorlolja. Varför är den t.ex. sämre än en råolja som varierar mycket i kvalitet och innehåller allt ifrån asfalt till lättflyktiga aromater svavel, fosfor och allt möligt annat?

Endast en liten andel av det som kallas syntetisk motorolja är baserad på en basolja som är helt syntetisk framställd och även i dessa brukar man blanda i en mindre andel basolja framställd från mineralolja. Redline är en av mycket få verkligt syntetiska motoroljor och möjligen den enda esterbaserade på den svenska marknaden. Det är utan tvekan en förstklassig olja, men Svensson som sköter servicen enligt rekommendationerna, har ingen användning av dessa fantastiska egenskaper i sin bil eller båtmotor.

Syntetisk 2-taktsolja är till skillnad från vanlig motorolja i sann mening alltid syntetisk. Tillverkas av polyglykoler och estrar.

Redline publiserar inget säkerhetsdatablad, men jag skulle inte ta för givet att denna är ett dugg bättre än t.ex. OKs Marin Bio som tillverkas av estrar.

http://www.okq8.se/servlet/ContentViewerServlet?contentUrl=cycube://internal/document/101960&nodeId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100994

Möjligen tillverkar OK sina egna esterar, men tillsatserna köper de in från någon av de stora tillverkarna.

Jag skriver inte detta därför att jag vet att Biltemas oljor håller samma kvalitet som oljor från mer kända tillverkare. Men, det återstår för belackarna att bevisa att den är sämre. Hittills har jag inte sett annat en ryckten och antaganden, som inte skapat någon som helst klarhet i hur det faktiskt förhåller sig. Tills annat bevisats får man anta att Biltemas oljor är lika bra som andra oljor som anges ha motsvarande kvalitet.

BTW, så tror jag inte att Quakerstate är samma olja som Biltemas. Visst kan det var sant, men varför skulle Biltema förhandla om att OEM:a en US-olja, när det t.ex. finns tillverkare i Nynäshamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet förtydligande:

 

Med tätningsringar menar jag de som tätar runt propelleraxeln. Brukar vara två. Den ena förhindrar vatten att tränga in, den inre förhindrar olja att tränga ut.

Med packning menar jag den som tätar runt avtappnings- och påfyllningsskruvarna.

Packbox brukar användas synonymt med tätningsring.

Packbox är väl egentligen mer av den gamla sorten med drev och som kan skruvas åt för att täta t.ex runt en propelleraxel som går genom skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är Bailys i en segare variant.

Undrade varför det lät från drevet vid låga varv, nu sitter det nya lager/tätningar mm.

post-3061-1394236175,4121_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ku prov trycka växelhuset så ser du om det va oljeplugs packningen som läckte eller någon packbox eller om axeln är skev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...