Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Frankjohn

Peke

Rekommendera Poster

Jag söker ritning eller mått på ett peke till min Havsfidra. Finns det någon på forumet som kan ge tips på hur peket bör se ut? FranJohn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ett peke skall se ut finns ju många uppfattingar om.

Dag har satt peke på bägge mina fidror (havsfidra och storfidra) och bägge har i princip varit likartade.

Till min havsfidra köpte jag ett färdigt peke från Oskarshamns Marin. Dessvärre gick företaget i konkurs efter några år.

Peket på min Havsfidra tror jag var ca 90 cm framför stäven.

Bifogar några bilder på hur det såg ut från olika vinklar. Om det är något du undrar över får du återkomma mde frågor.

tommy

post-945-1394236173,3708_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har helt rätt Stefan.

Bild 1, 2 och 3 är tagna vid mitt hus. nr 4 på väg in nån smal passage i Norge Blindleja? Sista bilden är tagen på en av öarna vid Vasholmarna. Mitt digitala sjökort förtäljer inte vad den heter, och min SXK-pärm ligger i båten - men det är väl nästan hemma det med.

tommy

post-945-1394236173,7094_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen ritning än så länge, men tycker du mitt ser bra ut så kan jag måtta och rita upp det.

Det jag kanske inte är nöjd med på mitt peke är infästningen. Peket sitter bara fast på två punkter i överbyggnaden och en homogen stång ner till stäven. Dette ger stora krafter på infästningarna i överbyggnaden, som därför får ta mycket stryk och blir en punkt för läckage.

På min Havsfidra sitter orginalpulpiten kvar, men jag har funderingar på att bygga om denna och integrera med peket, för att både få det stabilare men även något att hålla sig i när man går upp/ner på peket.

Ett plus till mitt peket är den lilla läppen eller steget som underlättar ombordstigning avsevärt när man t.ex. ligger vid låg flytbrygga.

Peket är ju även mycket bra att förse med ankarrulle för att underlätta ankring.

Om du tittar runt på min blogg så kan du se peket från alla håll och kanter.

Senast ändrad av petelars | 04 december 2009 | 07:12

Senast ändrad av petelars | 04 december 2009 | 07:12

post-1519-1394236173,836_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen

var har du fått tag i ( korvarna ) som sitter i stagen för att skydda storseglet vid undanvind

mvh Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Korvarna är ju inte en del i peket Flört, men kallas lusplattingar och tillverkas av två tunna linor och en massa repstumpar. I mitt fall av gröna och röda pollysplittkardeler. Tillverkade dem när jag ensamseglade från Kungshamn till Stavanger. Långa och kanske lite tråkiga sjöpass. Är väl någon form av makrame. Den långa fransförsedda linan lindas sedan runt vanten och bildar på så sätt korvarna.

Tekniken står beskriven i Sam Svenssons klassiska bok om sjömansarbete. Men även i nedanstående länkar - speciellt den sista - troligtvis ett utdrag ur Sam Svenssons bok i inlägget längst ner.

http://www.sy-smilla.com/nubrev/030107.htm

http://www.jaktenhoppet.com/default.asp?groupid=200810592840854&firstlevelid=2002042417515564315182

http://www2.maringuiden.se/forum/;thread=70851

Senast ändrad av toaen | 04 december 2009 | 11:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...