PCP-Roger 14 Postad 3 December , 2009 Någon som testat dessa mirakelventiler? Var sitter dom i en 2T motor (en 2-taktare har väl inga ventiler? )???? Om dom ger fördelarna som sägs så kanske det kan vara något för min 15 hk Yamaha till RIBén. Mer info: http://www.lundinsmarin.se Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 3 December , 2009 Reedventilen är en backventil mellan förgasare och vevhus, som låter motorn suga in luft hela tiden som trycket är lägre i vevhuset än utanför. Gamla hederliga kolvstyrda insug är handikappade genom att de öppnas och stängs vid fasta punkter, oavsett om motorn vill suga in eller trycka ur sig luft. Boysenreedblad ska (i teorin) fungera bättre än orginalbladen i reedventilen, tanken är att bladen ska ha styvhet och vikt som gör att dom öppnas/stängs på ett sätt som förbättrar motorns andning. Boysenreeds är populära till crossar, och där verkar dom ge lite bättre prestanda. Om det funkar på en jämförelsevis lågvarvig båtmotor vet jag däremot inte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasker 76 Postad 3 December , 2009 Reed ventilerna sitter i insuget innanför förgasaren. Dom har egentligen två uppgifter, dom varierar storleken på insuget för att skapa en jämn effektkurva. Samt att dom stänger insuget under avgascykeln vilket gör att man kan ha agressivare portning än på en gammal moppe. Jag använde alltid Boysen reeds under min motorcross karriär, och helt klart fick jag en bättre effektkurva med mer bottenvrid i dom allra flesta fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser