EddieLampa 0 Postad 3 December , 2009 Hej! Jag har köpt min första båt och har frågor kring inredning. Båten är en amerikansk daycruiser från 1980 och har en brun matta som jag vill byta till teak eller variant av teak (har hört att det finns billigare varianter som är bra). Känner någon till vem man kan vända sig till ang detta i Sthlm området? Sen vill jag även måla om stolar och paneler, som också är bruna- beiga. Ska tydligen gå att göra med sk. vinylspray? någon som gjort detta eller har andra tips? Själva klädseln är ganska fräsch så det behövs inte kläs om, är bara inte nöjd med färgen. Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 3 December , 2009 Ang durken.....köp teakplyfa.....finns i stora skivor och kostar inte för mycket. MEN malla först med kartong eller som jag ska göra använd mattan som mall. En bra sticksåg är att rekommendera. Teak kan du köpa på ett båtvaruhus men billigast blir det nog om du vänder dig till en importör och fjäskar lite. Om man inte ska ha så mycket brukar några telefonsamtal löna sig Att måla om klädseln känns lite vågat men det kanske går. Jag hade bytt, dessutom lär du dig massor om du gör det själv. Ett tips är att du inte renoverar allt på en gång, dels för att du lätt tröttnar och dels för att du kan lägga lite mer pengar på sakerna istället för att köpa allt på en gång och tumma på kvaliten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EddieLampa 0 Postad 4 December , 2009 Tack Nemtrix! Jag pratade med en sadelmakare och han ansåg också att måla om stolarna kanske inte skulle vara den bästa idén, just för att de är så mjuka. Däremot paneler och hårdare detaljer ska gå med Vinylspray... Har efter lite eftertanke ända bestämt mig att vänta med stolarna och satsa på att byta durken först. Ska definitivt kolla upp teakplyfa, låter ju som ett riktigt bra alternativ för mig som ej är någon finsnickare precis (har äntligen vågat inse detta). Dock har jag intresset och otroligt händiga vänner som erbjuder sin hjälp. Hoppas det finns fler här på forumet som kan ge råd ang detta till en nybörjare! trevlig helg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 4 December , 2009 När det gäller teakplywooden så är den främst avsedd för inombords bruk. Problemet är att kanterna kan suga vatten om de inte behandlas bra och så får du fula mörka fläckar. Rekommenderar att du limmar kantlister i teak runt om med epoxi och ser till att de sedan lackas ordentligt (på bägge sidor) med många lager. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EddieLampa 0 Postad 4 December , 2009 Tack Mainship! Som tur är har jag jobbat en del med epoxy då jag lagar mina surfbrädor själv, tack för tipset! Som jag förstår det ska det alltså vara en skiva med teakplyfa på hela durken och förstärkas med lister av teak runt om kanterna? Ok.. googlar för fullt just nu efter teakplyfa, men hittar ingen återförsäljare och info om själva materialet, men ger inte upp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 4 December , 2009 Det heter inte plyfa, det heter plywood - därför får du inga träffar. Tips på stolar, Blocket är perfekt om du vill hitta billiga i snyggare färg. Kolla in den här annonsen t ex, http://www.blocket.se/stockholm/Batstol_Pilot_23638256.htm?ca=11&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EddieLampa 0 Postad 4 December , 2009 Haha, OK... som sagt... nybörjare Återigen tack för all info och tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 4 December , 2009 Erlandssons Brygga, Palms m fl säljer teakplyfan Jag lade jag durken själv (ett evigt kontrollerande av måtten så blir det bra). Epoxybehandlat och lackat i tre lager. Har haft detta i tre år nu och det är fortfarande snyggt. Lackade om instrumentpanelen förra vintern och klädde om soffan. Resultatet: http://www.maringuiden.se/u/Fredric_sthlm/;action=fotoalbum&id=2044 Mvh Fredric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EddieLampa 0 Postad 4 December , 2009 Snyggt Fredric!! När du säger att du epoxybehandlade materialet menar du då kanterna? för plywooden behöver väl bara lackas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 4 December , 2009 Tackar!!! Jo du bör lacka allt runtom om du kommer ha den där det kan bli fuktigt, annars suger det åt sig vatten och spricker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EddieLampa 0 Postad 4 December , 2009 Ok. Det låter ju rimligt! Jag kommer att använda båten till mycket vattensport och det betyder att det kommer att bli blött då man springer runt med våtdräkt osv. Det jag inte förstår är med epoxyn? som jag förstår det nu så ska jag endast behandla med epoxy på lister och kanter? Ja, frågorna tycks bara bli fler och fler.. har som sagt vänner med kunskapen men vill lära mig så mycket som möjligt nu när tillfälle ges! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EddieLampa 0 Postad 4 December , 2009 Vilken tjocklek på skivorna använde/rekommenderar du Fredric? (använder din renovering som ett slags mål nu) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 4 December , 2009 Jag körde 6 mm-skivor. Äkta teak (dyrt som attan) skulle jag såklart inte lacka, blir snyggt när det vitnar med tiden men denna plywood måste du lacka om det är i våta utrymmen eftersom det annars sväller och spricker. Mät upp längder och vinklar på wellpapp, kontrollera mååånga gånger och använde sedan cirkelsåg när du kapar till så blir det kanon. Tänk på att inte limma dessa durkar. Plywood lever inte för evigt och senare ägare kanske inte vill ha dem. Durkarna ligger fint med dom skruvar vars fästen för förarstol, motorlcka mm går igenom durken. Smickrande att du gillade mina durkar! :-) Senast ändrad av Fredric_sthlm | 04 december 2009 | 13:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EddieLampa 0 Postad 4 December , 2009 Ok.. så det räcker med 6mm durkskivor, vad bra! Ser fram emot att köra igång nu! blir nog först efter nyår, kommer uppdatera med info och bilder på projektet! (lär ju dyka upp en och annan fråga också)!? Trevlig helg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 4 December , 2009 Det är bara kul att man kan hjälpa till och inspirera, men det är ju det MG är till för väl :-) Trevlig helg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alfa-Freja 0 Postad 4 December , 2009 Köpte en del virke här när jag byggde badbryggan till förra båten: http://www.erlandsson-trade.se/ Ligger i upplands-väsby. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser