Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Capitan

Ja då blir det till att köra olagligt till sommaren

Rekommendera Poster

För mig är inte promillen egalt. Jag tycker att en promillegräns på sjön är bra men jag tycker man ska sätta den på en nivå där berusning infinner sig för ickealkoholister.

Det brukar inte vara vid 0.2 utan högre. 0.2 kan du få om du lunchankrar och tar en öl till maten och det tycker jag faktiskt man ska få.

Tror att regeringen är lika korkad här som med sjukförsäkringen - ojdå håller vi på att tvinga döende att söka jobb?? Hade jag ingen aaaaaaaaaning om.

En vettigare gräns vore 0,5 för så högt kommer man inte om man inte har druckit i berusningssyft och det har inte på sjön att göra, oavsett båtstorlek.

Kan tillägga att jag själv inte dricker alkohol så någon alkoholist är det inte som har synpunkter här. Men jag vet att vissa drycker om än i måttliga mängder kan förhöja känslan av att vara ledig och jag är helt för allt som optimerar lyckan - om det inte skadar andra. Och det gör inte 0,2 promille.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Parallellen med rattfylla haltar då det finns klar statestik för hur alkoholen är orsaken till trafikolyckor men inte för hur alkoholen påverkar båtolyckor.

Den lilla statestik som finns så är drunkningsolyckor från små öppna båtar den klart dominerande olycksarten i samband med alkohol.

Lös det först. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu handlade det inte om att skryta även om det kanske är en bedrift att gå igenom där med en båt i den storleken. Har inget med ett par öl att göra utan det handlade om att du ser allt svart eller vitt. Ta av dig skygglapparna och var lite objektiv om du ska vara med och diskutera saker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fin historiaObestämd

Man riktigt ser hur du drar dig i dina hängslen, nöjd med sitt inlägg.

Att helt radera bort lejonparten av människor som har ett vettigt och avspänt förhållande till spriten tyder bara på skygglappar och ointelligens, brist i förmågan att ta in sin omgivning?

Ordet är fritt, men består inte sällan av korkad dynga. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bott större delen av mitt vuxna live utomlands och i de flesta länder har man ett betydligt mera avspänt synsett på alkohol. Det grundar sig förmodligen att vi också har historiskt sett större alkoholproblem än typiskt för andra länder. Många Svenskar ser också alkohol mer som en drog snarare än en dryck som kan avnjutas i olika sociala sammanhang.

På grund av detta finns det ett störra antal absolutister i Sverige som starkt tycker att samhället skulle vara bättre om allkohol skulle förbjudas, likhetställas med andra droger såsom narkotika.

Procentuellt finns det förmodligen också ett större antal alkolister i Sverige än typiskt för andra länder och visst är det ett problem när dess personer kör en båt i onyktert tillstånd (hur stort problem och på vilket sätt vet vi dock inte).

Båt är en betydlig mera social aktivtet än t.ex. bilkörning. Utmaningen som diskuteras i denna tråd är hur man kan lagstifta så att man hindrar främst alkolister att köra båt i påverkat tillstånd men samtidigt tillåter de stora flertalet som vill ha en möjlighet intaga en alkoholdryck i en social miljö. Dessa flertal gör detta med ansvar.

Olyckor händer i många olika sammanhang och kommer alltid att hända. En intressant frågeställning är hur stort antal båtolycker under påverkan av alkohol vi är berädda att accpeptera för att behålla friheten at t.ex injuta in skaldjurs lunch med vitt vin på båten innan man har hittat natthamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ciaraud skrev:

En vettigare gräns vore 0,5 för så högt kommer man inte om man inte har druckit i berusningssyft och det har inte på sjön att göra, oavsett båtstorlek.

......................................................................................................................................

1

Du formulerade på 2 rader vad jag letat ord efter i flera inlägg för att säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog dags att införa alkolås på riksdagens talarstol.

Antag att de tar öl till maten så är de med motsvarande diskussion helt olämpliga att yttra sig.

//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fattar överhuvudtaget inte vad detta inlägg har att göra med promillegräns på sjön.

Vad jag förstår handlar det om människor som ligger i hamn och vad de gör har ingen med att göra även om jag helt håller med om den näst sista meningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk att det skall till en käringTyst för att sätt dit pricken över i, visst är det så att om man drar i sig mer än ett par öl så är det i berusningsyfte, vilket innebär att man passerar 0,5 och inte skall framföra vare sig en båt eller en bil! Men att ta en bira vid lunch eller vid losskastning borde var okey, kanske för alla utan gylta, men återigen blir det 0,00 så okej för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med. Vissa på detta forum har svårt för en saklig diskussion. Någon jämförde det med massmord, Gylta säger att alla är alkoholister. Vad är detta?? Vi skulle också kunna diskutera trötthet bakom ratten vilket har bevisats vara lika farligt som fyllkörning i vissa fall. Tar man båten/bilen från ngn som har orsakat olycka till följd av trötthet också?

Kul att se att det finns några här som kan föra en nyanserad diskussion i ett intressant ämne. Som sagt det finns många fyllerister i biltrafiken, bevis om något att lagstiftningen inte träffar rätt. Nä Gylta o hans nykterist vänner kan väl försöka se saker o ting med lite öppnare sinne, så får vi intressantare diskussioner. Jag kommer fortsätta ta min öl under färd o njuta av livet, vad Gylta o co gör bryr jag mig inte om.

Andyh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut så skall man fsöka se det öppet precis som du skriver andy men den dörren svänger givetvis åt båda håll.

Även den som förespråkar noll promille måste ju få debattera för sin sak, inte därmed sagt att han eller nån annan har rätt.
Det finns säkerligen mååånga här som kan ta en eller två öl och det märks fan inte. Sedan har vi min skara som luktar på kasylen och får 28 promille direkt. Det jag vill poängtera är att de flesta  ser sin begränsning, och håller sig. Det kommer alltid att finnas ett kriterie på folk som töjer sig lite för grovt mot vad som är att anses som godtagbart. Ingen lag hjälper här speciellt som ingen aktör kan kontrollera om individen följer lagen.
Jag har i bekantskapskretsen upplevt olycka på sjön med alkohol därav mitt föga intresse att ta en öl när jag kör.
Att hårddra som det görs sågärna här på MG och inte dricka alls, njaaa det är kanske lite för tajt. Kan ju ramla på tvålen i duschen med eller ta ett glas hemma i trädgården vid grillen o fastna med håret i rotorgrillen.

Som så mkt annat, sunt förnuft är fan det bästa hjälpmedlet.

//Kör nyktert men har alltid ett par kalla som angörningsöl. Leta upp mig i sommar så bjuder ja på en eller två.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med Rotorp ovan... kör nykter, men tar gärna en öl när jag väl kommit iland... och eftersom jag är så grym på att lägga till, behöver jag inte göra om sedanOskyldigOskyldigKyss

Plus att jag måste säga -helt O/T- att ni har ena jäkla snygga båtar... spanar in era skepp och blir lite drömsk... men jag gillar min Ancas iaf...

Ha det gôtt. Alla...!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Håller helt o fullt med dig. Jag respekterar att andra tycker olika, det är tur att alla inte tycker samma sak. De flesta tror jag sköter sig ganska bra och använder sitt sunda förnuft. Det är väl vissa krafftord o generaliseringar som kan få igång en lite grann. Ha dè!

Andyh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns inte mycket mer att säga då många inte ens läst vad dom besvarar.

Jag och mina vänner är inte nykterister vi är inte heller emot att folk dricker när dom är på sjön, däremot är det ju önskvärt att den som kör inte tar något. Bra vore ju om fler använde flytväst under färden också.

Till er som inte klarar att ta ansvaret och måste ta sina 2-3 öl (blir ofta fler) när ni kör, för oss andra på sjön kan ni inte hissa en vimpel med en ölburk på så vi ser att man anser det ok att ta alkohol och köra, då kan vi precis som vid sjömärken unvika en potensionell fara på sjön, för kan inte ni ta ansvaret så ge oss andra chansen att undvika faran.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte följt debatten under veckan och har bara gett mej tid att skumma igenom inläggen och måste bara kommentera inläggen angående huruvida den som tar en öl eller två är alkoholist eller inte.

Tyvärr så känner jag, som norrlänning, igen hela diskussionen från skoterentusiasternas värld. Där kör ett antal personer ihjäl sej varje vinter efter att dom har varit fria och dragit i sej några bira och en Jäger ute på fjället.

Att ta en öl eller två kan väl, i sig, aldrig betraktas som ett tecken på alkoholism...
Däremot kan jag reagera, med förundran, på vilket värde vissa människor sätter på dessa två öl. Hur avgörande och viktiga dessa två, ynkans, öl kan vara!
Det är väl snarare attityden, till dessa två öl, som kan avgöra om man har ett felaktigt förhållande till alkohol eller inte.

Ska man strax ut och köra/segla sin båt och vill avnjuta en korvmacka innan så finns det, de facto, tiotusentals både goda och uppfriskande drycker att skölja ner denna macka med. Det finns till och med öl av klenare modell att tillgå.

Om det är så förbaskat viktigt att få dra i sej alkohol i den mängd att man uppnår en promillehalt över 0,2, som är avgörande huruvida man kan njuta eller känna sej fri!
Om det är det som avgör... Ja då har man, definitivt, decimerat sej själv till ett offer. Antingen är man offer för en myt. Eller så är man offer för en drog. (Läs: i riskzonen för alkoholproblem)

Jag har själv ett ganska komplicerat förhållande till alkohol och har därför inte druckit sedan 1993. Men jag har i färskt minne all gånger jag har avstått trevliga saker, topperbjudanden och eftertraktade inviter, inte på grund av att jag drucit två öl, utan just därför att jag saknade förmåga att avstå från två öl!

Och... Nä!
Jag är inte frireligös, ingen alkholhatare eller nykterhetsivrare.
Jag packar ner både en och två starköl till sambon, sonen, svärdottern, eller andra i matsäcken när vi ska ut och segla.
Men hör och häpna!!!!
Det händer att någon av dom, ibland flera av dom, tackar nej och väljer coca cola till kycklingsalladen.... aldeles frivilligt, Trots att jag alltid är nykter och är skeppare på båten. Trots att det är jag som ska köra bilen hem från båtahamnen...

Jo! Så tokiga människor finns!

Och ingen av dom betraktar sej som speciellt ofria heller. (Vad jag har märkt)

Besynnerligt är att... Om man flyttar samma diskussion till landbacken så håller dom flesta med. Husbilsägaren som har slagit läger vid strandkanten och ska dra vidare till ett annat ställe frår inte dricka två starköl till korvmackan innan han far. Det är dom flesta överens om. Är det då så att husbilsägaren inte kan njuta av sin korvmacka? Är han med automatik ofri bara för att han tvingas dricka lättöl eller kaffe till smörgåsen och spara sina starköl till kvällen?

Sen kan jag hålla med om att det är besynnerligt med storleks och hastighetsgräns.
Lagen ska vara densamma för alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Kan bara konstatera att alkohol och båtar kan diskuteras i all oändlighet. Få saker på forumet har engagerat som detta ämne på så kort tid.

SKÅL PÅ ER ALLA !Skrikandes

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...