RobinLarsson 0 Postad 2 December , 2009 Hallo! Har en Örnvik370 sportbåt (inte öppna modellen) har den med ratt, När jag köpte båten var den nyrenoverad, och tidigre ägare hade pillat bort den lilla aluminium skylten, där det står hur många hästkrafter båten klarar osv... Har kollat med en annan ägare som har exakt sån båt som jag har och på hans ''skylt'' står det max 40hk, men han sa även att den som hade båten innan han hade kört med 50hk. Själv har jag 35hk på och den gör ca 29 knop med GPS. Hur mycket mer fart tror ni jag kan få med en 50hästars motor på? Tänkte även för säkerhets skull förstärka akterspegeln, går det bara att täcka akterspegeln med 5mm durkaluminium över hela akterspegeln så trycket fördelas på en större yta ? Eller kan man göra ''stöd ben på insidan'' bifogar bilder på båda exemplen så ni kan se hur jag menar, Öppen för mer tips!:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 4 December , 2009 Varför räcker inte 29 knop på en så liten båt? Är det minsta lilla sjö är det en skräckupplevelse att sitta i en båt under 4 meter i runt 30 knop. Sedan tror jag du kan få problem med att försäkra båten, samt problem vid en eventuell skada om du övermotoriserat båten. Vad gäller akterspegelsförstärkning så kan detta göras med anpassade vinkelprofiler, fast det beror lite på hur konstruktionen ser ut, om du bara sätter 5mm durkaluminium blir det för det första dyrt. och det kommer inte förstärka speciellt bra. MVH /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser