Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
pangiplurret

DGPS Antenn

Rekommendera Poster

Har en DGPS mottagare (Leica philips PBR1000 AP Navigator) som tar emot sjöfartsverkets korrigeringsignaler, (Inte WAAS/EGNOS). Jag är på jakt efter en antenn till denna eftersom jag bytte båt och demonterade mottagaren men inte antennen.

Jag tror det är en antenn som tar emot 88-108Mhz 75 Ohm, men har också hört att dom sänder ut korrigeringsignalerna på 0,24-2,5Mhz. Hittar ingen info om frekvenserna någonstans.

Är det någon som har något tips på var jag kan få tag i en antenn till ett hyfsat pris eller vet vilket frekvensband sjöfartsverket sänder ut på.

Jag har ju mottagaren och vill ju kunna köra den med min gps, kanske inte gör så mycket skilldnad men positionsangivelsen lär ju bli lite bättre iallafall.

Fredrik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DGPS-stationerna i Sverige sänder korrektion på frekvenser mellan 288,5 och 311,5 KHz, http://www.sjofartsverket.se/pages/3551/DGPS_sv.pdf Är antennen för 88-108 MHz så är det inte sjöfartsverkets DGPS-stationer som skickar korrektion. Det är i så fall FM-bandet och SWEPOS http://swepos.lmv.lm.se/

GPS-mottagare som tar emot korrektion via FM-bandet brukar vara anslutna till en separat mottagare som har vanlig bilradioantenn.

DGPS-mottagaren brukar vara integrerad i den vanliga GPS-antennen. Antenner som, om jag inte minns fel, passar till din Leica är bland annat SAABs DGPS-antenn och Furunos DGPS-antenn. Innan du köper så kolla vilken spänning din Leica skickar upp i antennen, det brukar vara antingen 5 eller 12 volt och jag är 98% säker på att du har 12 volt.

DGPS-antenner är rätt dyra, räkna med ca 5000:- Mitt tips är att du skrotar din Leica och lägger dina 5000:- på en plotter med WAAS/EGNOS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte få tag på den som köpte båten och fråga om han har kvar antennen, så att du kan få den eller köpa den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren. Jag har redan en plotter med WAAS/EGNOS men tänkte få igång DGPS mottagaren på kul, men 5000:- låter lite i överkant.

Köpte DGPS mottagaren 93-94 och har för mig att jag betalade 8000:-, sedan gick det några månader och sen så stängde Amerikanarna av SA-signalen som gjorde att positionerna stämde dåligt....He He.

Har tyvärr ingen möjlighet att få tag i köparen till min gamla båt.

Den gamla antennen såg ut som en svamp, så det var inget antennspröt eller så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, SAAB använde samma svamp, det är en DPGS-antenn, men det är inte riktigt samma sak som SWEPOS mottagaren som ligger på samma frekvensband som rundradion.

5000:- var i överkant, i alla fall för Furunon. Hittade ingen i Sverige (på nätet med pris, men naturligtvis finns den), i USA kostar den $133 den bör fungera.

Senast ändrad av cerber0s | 02 december 2009 | 22:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...