Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Qetl

Angående sjöpraktik

Rekommendera Poster

Hejsan! Min dröm är att jobba på sjön för att bekämpa all möjlig förstörelse av den marina miljön och utrotning av dess invånare. Det vill jag göra på kustbevakningen, och tänker läsa lite meriterande kurser innan det som ex Fartygsbefäl klass VII osv. Men jag undrar lite om sjöpraktik och sånt, vad räknas som praktik? Skulle volontärarbete på nåt av greenpeaces fartyg räknas som sjöpraktik till exempel? och vad tror ni dom på kustbevakningen skulle tycka om det? Hoppas någon har lite svar till mig :>

Och om det är någon som jobbar för kustbevakningen så hör gärna av dig för jag är så nyfiken på allt!

//Kettil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg du inte serien Kustbevakarna på TV?

Det är inte mycket miljöarbete dom utför. Tror de släpper ut minst lika mycket skit med sina jättemotorer som de sanerar under sin jakt på fyllesvin och fartsyndare. Tror inte riktigt att greenpeace, eller peace öht går hem särskilt bra i denna macsho-värld. Jobba med greenpeace istället så gör du mer nytta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du mönstrad ombord på ett fartyg som är tillräckligt stort så får du sjöpraktik. Greenpeace är ingen merit hos kustbevakningen. Och som Ciarud säger; vill du rädda miljön så blir du nog besviken hos kustbevakningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, nej jag såg bara nåt avsnitt av den serien, men då följde dom bara besättningar på mindre båtar i stockholms skärgård och sånt, där dom bara gjorde sjuktransporter och jagade fartsyndare, det var inget från några miljöskyddsfartyg eller övervakningsfartyg, så jag tyckte det var lite tråkigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en liten definition på kbv hemsida: Sjöpraktiken ska vara gjord antingen på däck eller i maskin. Sjötid i samband med värnplikt räknas. Bakgrunden till sjöpraktiken är att den sökande bör ha grundläggande kunskaper i sjömanskap, och en viss vana av livet ombord. Att ha arbetat längre pass tillsammans med kollegor på en begränsad yta, är erfarenheter som är nyttiga att ha testat på.

Förstår att det inte direkt är någon merit men som erfarenhet och vana av livet ombord osv är väl lika bra på vilket fartyg som helst som är ute en del?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror säkert att trampa durk på vilket skepp som helst kan räknas som sjömerit. Men om det räkas som ett så räknas nog kontakt med organisationer som Greenpeace som ett -. Jag är själv med i Greenpeace  för jag tycker att deras arbete leder till mycket gott men jag tror att  KVB mer ser GP som en terroristorganisation.

Greenpeace bygger på civil olydnad för goda ändamål och KBV är en lagupprätthållande organisation så du gör bäst i att inte knysta om GP om du söker jobb där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok det var det jag misstänkte! tack. Hade varit så bra eftersom man kan jobba som volontär men jag vill inte äventyra mina chanser att komma in i kustbevakningen.

Det får bli Greenpeace eller Sea Shepherd efter kbv istället hehe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej.

kul att du söker dig till sjön av denna ädla anledning!

Jag kan bara tipsa dig om att söka utbildningar (minst FBVII) om du vill ha jobb ombord fartyg. Antningen det eller om du är tillröckligt ung för att gå en skola (gymnasie) och få ut lättmatros/matros behörighet.

MKt svårt att få jobb på sjön utan behörighet.

Vill du ändå försöka utan utbildning eller utnyttja befintliga kontakter så är det mer eller mindre ett tvång att ha sk Basic Safety training. En veckas kurs kostar omkring 15tusen...

Självklart erhåller man vissa behörigheter efter genomförd värnplikt i flottan om det är ett alternativ.

Lycka till!

Senast ändrad av captn | 07 december 2009 | 10:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej du!

Jo jag har kollat runt och Fartygsbefäl klass VII är den kursen jag sökt nu till våren (får veta vilken dag som helst om jag kommit in) då det är en väldigt meriterande kurs till just kustbevakningen, sen är det väl alltid bra att ha lite sjöpraktik och det får jag väl antagligen lättare efter att ha läst en del teori.

Tack så mycket, tror detta kommer bli ett trevligt litet äventyr!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt! Hoppas du kommer trivas på kursen. Var ska du läsa den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det tror jag nog :) Jag har sökt till Kalmar. Jag bor på Gotland så jag behöver inte flytta långt så det är skönt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller tummarna för dig! Himla roligt, skulle jag byta karriär skulle det bli något med sjön också. Det får bli nästa liv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr hjälpte inte tummarna denna gång.. Fick antagningsbeskedet idag och jag är på reservlista, jag vet inte hur lång den är men mer än hälften måste hoppa av kursen för att jag ska få komma in haha.

Hur som haver! jag är inte bitter! eller jo det är jag, men jag tänker inte ge upp.

Någon som har tips på nu vad jag ska sysselsätta mig med som kan öka mina chanser att komma in på en utbildning? (helst utan några större utgifter)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna utbilding fartygsbefäl, var den gratis att gå? för jag är också intresserad av att bli kustbevakare, men tänkte nog gå en kurs i sthlm där jag bor, som de tar betalt för, kostar 16000 kr, men då kommer man ju iaf in på kursen utan problem. Mvh / Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fbf.Klass 7 :an går du väl på sjöfartshögskolan i G-org eller Kalmar vad jag förstått, Klass 8:an kan man ta genom båtägarskolanm odyl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt, läser själv i Kalmar, FB-V. FBVII ges här på distans. Dvs du kan sitta i soffan därhemma o plugga och åka hit under 2 veckor och göra det obligatoriska :-) Skolan i Kalmar håller mycket hög klass.

Den utb ges även i Sthlm på Marina Läroverket, tar dock 2 år pga det är en s.k. KY utbildning. Den kallas Skärgårdskapten där. Ges i samarbete med Sjöfartshögskolan Kalmar.

FB8an är mer en högre fritidsbåtsbehörighet. Matnyttig men inte särkskilt användbar i yrkeslivet.

Hur det är i GBG vet jag inte, men har hört att Lindholmen är bra.

Sjöräddningen kanske kan vara nånting att engagera sig i, på frivillig basis. tror de uppskattar all hjälp.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...