Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
plojje

Val av båt

Rekommendera Poster

Hej

Kan någon ge mig tips på följande,jag har tänkt att göra en långsegling på obestämd tid

men vet inte vilket typ av båt som är att föredra? Ska man premiera storlek för att få en

bekväm och säkrare båt,eller är det bara besvärligt och dyrt med hamnavgifter  och sämre

framkomlighet,kan tillägga att jag har tänkt att ensamsegla och är inte speciellt erfaren.

Tacksam för svar Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog en rätt så individuell fråga. Tror nog du kommer få båda svaren från folk här.

Personligen så tycker jag du ska köpa en båt du har råd med, både i inköp och i drift. Ju mer komfortabelt desto bättre enligt mitt tycke och ofta är en större båt säkrare också.

Jag tror nog inte du ska ha en båt som är mycket större än 40ft. Det verkar vara en bra storlek om  man ska ensam segla och en relativt vanlig storlek på de ensamseglare vi mötte under vår seglats över stilla havet.

Har du råd...köp dig en katamaran :)

/Andreas

www.7hav.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väldigt individuellt... Vad har du för budget för båtköp och för segling?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Har tänkt att lägga max 800tkr,för att sedan vara ute 2-3 år

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

för 800kkr får du rätt mycket båt. Antingen köper du en färdigutrustad båt och ger dig av, eller så köper du en lämplig båt och utrustar den själv. Det beror naturrligtvis mycket på avd du ska ha, men räkna med ca 200kkr i utrustning som vindroder, livflotte, EPIRB, sjökort, nautiska publikationer, navigationsinstrument, kortvågsradio, drivankare, stormsegel, gummibåt etc. Jag säger inte att du måste ha några av ovanstående prylar, det är helt upp till dig, men de är exempel på vad du kanske kommer att tycka att du behöver eller bara vill ha.

Båten bör vara bekväm (ytterst relativt och personligt begrepp) och tillräckligt stor för att rymma alla prylar du vill ta med. Den ska inte vara så stor att du inte kan hantera den under

1: Hamnmanövrer, som det trots allt blir en del av i europa

2: Alla tänkbara väderförhållanden

Jag förespråkar mer traditionella båtar med lång köl och stort deplacement. Andra förespråkar mer moderna konstruktioner. Alla typer har för och nackdela under olika förhållanden.

Rekommenderad läsning som hjälper dig att fundera över utrustning och som också jämför olika båttyper är Adlard Coles Hårt väder till havs. Har du ingen tidigare erfarenhet så hjälper kanske den boken dig att välja vilken linje du vill gå på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt tips (som jag ofta ger här på maringuiden) är att bege dig till tropikerna (karibien t.ex.) och där köpa dig en båt. De flesta båtar som ligger där är redan långfärdsutrustade samt att det är en bra marknad för köparen där.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...